Xnet llança una video campanya a nivell europeu, en col·laboració amb nombroses organitzacions de la societat civil com Corporate Europe Observatory, EDRi, la Quadrature du Net, Health Action International, P2P Foundation, Initiative für Netzfreiheit, per exposar les amenaces de la nova doctrina legal sobre Secrets Comercials sobre els alertadors/whistleblowers, la llibertat de premsa i informació, els treblladors i consumidors, la salut i l’interès general.
Segons el punt de vist i anàlisi d’Xnet, l’aprovació de l’actual text de la directiva de Secrets Comercials Europea (Trade Secrets Directive) i el desenvolupament d’aquesta nova doctrina jurídica portaria a amenaces molt greus per als ciutadans que destapin abusos de les corporacions:
Només els verds (Compromís, BNG, ERC, ICV, EQUO) s’han oposat a la directiva durant la recent votació de la Comissió d’Assumptes Legal de la Unió Europea. No es van oposar ni el bloc d’esquerra (Podemos, Izquierda Unida, EH-Bildu i ANOVA), ni els liberals (CIU, Ciudadanos, PNV y UPyD), els socialistes i els populars. Vergonya.
Les corporacions estan aprofitar el context actual de “crisi econòmica” com a pretext i justificació per fer passar per davant els seus interessos comercials a l’interès general i el bé comú.
La crisi com a excusa perfecta per assegurar-se privilegis i impunitat que d’altra manera serien inacceptables dins d’estats democràtics i de dret.
Una nova doctrina que proporciona superpoders a les corporacions com ara eines i garanties legals per protegir les seves inversions més enllà d’allò que és raonable i que les corporacions poden també esgrimir per amagar els seus abusos i males pràctiques, repetint com un mantra la necessitat de protegir els seus secrets comercials.
Recordem que les corporacions compten ja amb la protecció, de fet moltes vegades excessiva, que els ofereixen les patents, les lleis de propietat intel·lectual, lleis contra la competència deslleial …
Aquesta mateixa manera de pensar en què tot el que és “comerç” està per sobre de qualsevol altre criteri, és la mateixa que des de fa molts anys intenten posar de moda amb els tractats de lliure comerç (TTIP, CETA, TiSA …) que, amb l’excusa del “comerç” s’intenten aprovar a porta tancada i fora dels parlaments democràticament elegits.
No hem de deixar que aquesta idea es converteixi en la lògica preponderant més del que ja ho és dins d’un món en el qual el poder corporatiu-financer és el poder dominant. És molt important estar vigilant i impedir que es desenvolupin legislacions en aquest sentit.
Per això quan el 28 de novembre de 2013 es va publicar la proposta de la Comissió Europea per l’anomenada directiva “Trade Secrets“ (Secrets Comercials) van saltar totes les alarmes.
Les directiva conté una protecció desproporcionada dels “secrets comercials” que atorga un blindatge absolut a tota informació, comunicacions i dades en possessió d’una empresa, arribant a absurds com els aprenentatges i habilitas del seus treballadors o coses per l’estil.
Aquest nou ús ofensiu dels secrets comercials permetria a les multinacionals entorpir enormement l’accés legal a dades relatives als seus abusos o delictes, fins i tot davant els tribunals.
Un clar exemple que mostra els perills d’aquesta protecció desproporcionada dels secrets comercials es pot trobar a França, on home va morir recentment durant uns assajos clínics. Els científics estan demanant transparència i accés a totes les dades dels assaigs clínics per esbrinar que va succeir. No obstant, l’empresa s’oposa a entregar-los al·legant la protecció del secret comercial.
Després de més de dos anys de pressió d’organitzacions ciutadanes i en defensa del periodisme i llibertat d’expressió (amb una molt important intervenció d’associacions de periodistes a França i a Suècia), s’ha aconseguit reduir en el text actual algunes de les afirmacions més agressives per a la llibertat de premsa que contenia la proposta inicial de la Comissió Europea.
No obstant això, els alertadors/whistleblowers continuen estant molt desprotegits en la versió actual de la directiva. Els ciutadans que denunciïn públicament els abusos empresarials serien legalment perseguits i assetjats fins i tot complint-se les salvaguardes i excepcions previstes en la Directiva.
Per aquesta raó llancem aquesta campanya, per desemmascarar els perills i interessos corporatius darrere del discurs del “comerç per davant de tot i com a solució a tot”.
És essencial evitar que l’argument del secret comercial es converteixi en un superpoder utilitzat per les empreses per esclafar interès públic, la transparència i la divulgació d’informació rellevant.
Ajuda’ns a difondre-perquè arribi a la major quantitat de gent possible.
El problema de la gran desprotecció que pateixen els alertadors/whistleblowers es deu al fet que no existeix una legislació específica a la Unió Europea destinada a protegir-los. Hem de pressionar pel desenvolupament de legislacions que protegeixin la tasca d’aquest ciutadans, moltes vegades anònims, que davant de casos d’abusos o corrupció, decideixen actuar revelant informació a l’opinió pública per denunciar-ho.
En aquest sentit Xnet, junt amb el Grup Anticorrupció a l’Estat espanyol, ha desenvolupat un Decàleg per a la Protecció dels alertadors/whistleblowers:
http://xnet-x.net/ca/decaleg-proteccio-denunciants-alertadors//
El nou règim jurídic de la directiva de Secrets Comercials s’apropa molt a la prespectiva dels Estats Units, on recentment es va aprovar una nova legislació federal. Les presses per a l’aprovació d’aquestes noves legislacions a totes dues bandes de l’Atlàntic son degudes, sens dubte, a les seves intencions d’incloure els Secrets Comercials al TTIP on, si s’aprova el tractat, no només es convertirien en irrevocables sinó que la seva combinació amb el mecanisme de ISDS seria devastador.
——————
# Extractes d’articles als quals fem referència (Traduïts del Castellà)
Article 4: Obtenció, utilització o divulgació il·lícites de secrets comercials
Els Estats membre han de vetllar perquè l’aplicació de les mesures, procediments i recursos previstos en la present Directiva es descartin quan la presumpta adquisició, ús o divulgació del secret comercial es va dur a terme en qualsevol dels següents casos:
(…)
b. amb la finalitat de revelar un comportament impropi, irregularitat o activitat il·lícita, sempre que la presumpta obtenció, utilització o divulgació del secret comercial fossin necessàries per a aquesta revelació i que el demandat hagi actuat en interès públic;
(…)
Adopció pels Estats membres
Article 1: Objecte i àmbit d’aplicació
La present Directiva estableix normes relatives a la protecció contra l’adquisició il·legal, ús i la divulgació de secrets comercials.
Els estats membres podran disposar, de conformitat amb les disposicions del Tractat, protecció més extensa contra l’adquisició il·legal o usos dels secrets comercials que la requerida en la present Directiva, a condició que el compliment dels Articles 2a, 4, 5, Article 6 (1), Article 7, el paràgraf segon de l’article 8 (1), Articles 8 (3), 8 (4), 9 (2), Articles 10, 12 i Article 14 (3) estigui garantit.
Les escandaloses mesures penals previstes pel govern francès al gener de 2015, quan va tractar d’introduir elements clau de la present Directiva a la llei francesa, podrien ser re-introduïts als Estats membres amb aquest text, donant oportunitat a les empreses perquè facin servir el règim nacional més favorable per a prendre accions legals a la UE.
A Espanya el ministre de justícia diu que “en una democràcia no hauria d’haver alertadors” (sic).
Mesures cautelars
Article 9: Mesures Cautelars i Provisionals
Els Estats membres garantiran que les autoritats judicials competents puguin, a instància del posseïdor del secret comercial, ordenar qualsevol de les següents mesures provisionals i cautelars contra el presumpte infractor:
(a) el cessament o, si escau, la prohibició de la utilització o divulgació del secret comercial, amb caràcter provisional;
Text actual de la Directiva de Secrets Comercials (castellà):
http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2014_2019/plmrep/COMMITTEES/JURI/DV/2016/01-28/sn01019_ES.pdf
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!