Espai de Dissidència

La Bitàcola de Xavier Diez

3 de setembre de 2016
0 comentaris

Seminari Ítaca d’Educació Crítica

En els darrers anys, el neoliberalisme s’ha apropiat de conceptes socialment consensuats fins a pervertir-los. En el camp educatiu, és el que ha passat amb el concepte “innovació educativa”, on l’antiga voluntat per superar l’autoritarisme de les institucions escolars i la democratització de les experiències a les aules han passat a ésser colonitzades per tecnòcrates de l’OCDE a la recerca de la competitivitat, l’eficàcia, i la construcció social, a partir de l’enginyeria educativa, de l’”homo neoliberalis”, una espècie que busca modelar l’individu d’acord amb el món competitiu i precari de la nova economia. Es genera així un discurs, excel·lentment cisellat per Christian Laval i Pierre Dardot, segons el qual cada persona esdevé un empresari de sí mateix, disposat a ésser flexible, competitiu,… i que tanmateix, acaba com a esclau de sí mateix, que cau en l’anòmia, la depressió, i la incapacitat de prendre consciència sobre la seva condició humana, a organitzar-se col·lectivament i a revelar-se contra la injustícia.

És per això que avui, allò que en diuen “Innovació Educativa” està en mans d’empreses com La Caixa, Microsoft o entitats com l’FMI, mentre s’expulsa de les aules les humanitats i tots aquells elements que poden ajudar a construir una visió global del món. D’acord amb tècniques de màrqueting, la pròpia innovació esdevé una mercaderia més a vendre en el disputat mercat educatiu (mireu sinó l’Escola Nova 21). D’acord amb tècniques de “management”, els docents, antics protagonistes de l’educació són reduïts a la irrellevància, sota la nova condició de fidels aplicadors de les indicacions que vénen des de dalt, en una progressiva jerarquització institucional.

És per això que avui, més que mai, és necessària una veu crítica que serveixi per qüestionar la deriva involutiva que s’està produint a l’escola als nivells global i local, i oferir alternatives que vagin en la direcció contrària, de la voluntat de construir un espai educatiu que ajudi l’individu a disposar de prou eines intel·lectuals per interpretar el món, i els valors republicans de llibertat, igualtat i solidaritat, per transformar-lo.

És el que intenta (intentem) des del nou Seminari Ítaca d’Educació Crítica, en què gent diversa, molts dels quals protagonistes de la generació que van democratitzar l’escola amb noves veus sorgides a l’entorn de la ILP, amb la col·laboració d’intel·lectuals de diferents altres països ens hem constituït com a col·lectiu. El proper dimarts, 13 de setembre, a les 18:30 als locals de Rosa Sensat, a Barcelona, farem l’acte de presentació pública, on exposarem els nostres objectius i on el britànic Richard Hatcher, un dels principals intel·lectuals europeus sobre temes educatius, impartirà la conferència inaugural sobre les polítiques globals educatives.

Passo aquí el missatge inicial del SIEC, la convocatòria, i espero que hi hagi prou gent que vulgui assistir a l’acte.

 

Benvolguda, bonvolgut,

El proper 13 de setembre del 2016 (a les 18,30 h. als locals de Rosa Sensat), presentarem el Seminari  Ítaca d’Educació Crítica (SIEC): un espai de confluència, estudi, reflexió crítica i propostes sobre l’educació actual i la que voldríem construir.  Creiem que el dia a dia de la docència no ens dóna espais de reflexió conjunta i que, tal i com estan anant les coses, ens fa més falta que mai.

Criem necessari un espai, independent de les institucions, sindicats i partits, des del qual es pugui construir discurs conceptual i argumental; rearmar el procés de comprensió de la realitat i afavorir les accions necessàries per a la millora de l’educació i l’ensenyament des de la perspectiva del pensament crític.

Si no estàs d’acord amb la política educativa actual ni amb el rumb que regeix la dinàmica de l’Ensenyament, i creus en una educació que permeti forjar ciutadans lliures i crítics, creatius i amb sòlids valors ètics, et convidem a la presentació d’aquest projecte que ara neix.

En l’acte de presentació comptarem amb una conferència a càrrec del Dr. Richard Hatcher que ens parlarà de “Polítiques globals educatives: el model neoliberal i la privatització dels sistemes públics d’educació”.

En aquest mateix acte també es presentarà la primera activitat del SIEC que consistirà en un seminari durant el quart trimestre de l’any en el qual es tractaran temes importants del món educatiu actual que ens permetin entendre quines són les variables i els efectes de l’actual política educativa i ens permetin albirar les accions i les conductes que ajudin a avançar cap a un model més just i satisfactori per al conjunt de la ciutadania.

Igualment et volem informar que hem fet un primer pas amb la creació d’un Blog públic (http://seminariiec.blogspot.com.es/) amb el qual, de manera permanent, es pot accedir a visions crítiques i propositives sobre el món de l’ensenyament i l’educació.

T’esperem.

Seminari  Ítaca d’Educació Crítica (SIEC)

Grup Promotor

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!