Qualsevol que es passegi per les xarxes socials pot constatar importants tensions en els debats educatius. Que hi hagi tensions en els debats educatius no necessàriament pot ser dolent, ans al contrari, pot expressar vitalitat. El problema és que el soroll de twitter o facebook, o fins i tot els blocs contrasta amb el silenci dels claustres, que precisament hauria de ser el lloc on pertoquen, sobretot, aquestes discussions. I és aquesta mena de llei no escrita del silenci, propiciada a partir del fet que la LEC i els diversos decrets que la despleguen ha donat poders especials, pràcticament dictatorials, a unes direccions moltes de les quals formades a escoles de negocis (algunes edicions dels cursos de directius es feien amb la col·laboració d’ESADE), la que fa de les xarxes una mena de senyal d’alerta, de canari de la mina, on docents, sovint des d’un forçat anonimat, aboquen la ràbia i la frustració per una educació que es va degradant de manera inexorable.
Certament, la sensació de la pèrdua de qualitat de l’escola –no ho hem d’oblidar, propiciada per unes brutals retallades durant la darrera dècada, paral·lel a un deteriorament constatable de la sociologia d’un país que aprofundeix les desigualtats– va empènyer a molts a recórrer a “dietes miracle”; solucions miraculoses que permetessin revertir una dinàmica negativa. I és aquí on algunes entitats de llarg recorregut i un prestigi en el passat com la Fundació Jaume Bofill, i l’arribada d’alguns aventurers, es van apressar a proposar solucions màgiques. L’Escola Nova 21 va ser una d’aquestes propostes on hi havia més retòrica que substància, més expectació que realisme, i finalment, més literatura que resultats (l’informe del Consell Superior d’Avaluació va evidenciar l’efecte placebo del projecte). Tanmateix, si va fer alguna cosa l’EN21 va ser atiar el foc de la “innovació”. No és cap exageració: els seus impulsors es vantaven de transformar l’escola, potser a còpia d’incendis purificadors que acabessin amb –en opinió seva– una escola tradicional, caduca, del segle XIX. Les seves propostes, ara bé, tenien sospitoses coincidències amb les recomanacions dels organismes econòmics internacionals, com l’OCDE, la Trilateral, l’OMC, el Fòrum de Davos i altres espais que, més o menys venien a dir que calia entrenar els nostres alumnes en la docilitat, l’adaptabilitat i la resignació davant un món injust i colpidorament desigual. Mentrestant, anava sonant la música de la privatització endògena, que amb la lletra de la LEC, organitzava cada centre educatiu al més pur estil de les empreses privades, amb caps de personal, certa taylorització del treball, necessitat de buscar recursos propis i competència entre centres per obtenir els millors i capitalitzats clients.
Hi ha un fenomen, en tot plegat, sobre el qual convé deturar-se a reflexionar. Es tractaria d’allò que Carlos Fernández Liria anomena com a “el deliri de l’esquerra”. Al més pur estil soixante-huitard, certa esquerra, enemiga dels convencionalismes, va apostar per una concepció lúdica i antitradiconal de l’educació, amb un impuls rousseaunià i admiradora d’experiències com Summerhill. A partir d’aquest impuls d’arrel contracultural, bona part d’aquestes experiències innovadores han fet servir llenguatge i formes revolucionàries que, convenientment despolititzades, acaben propiciant l’aprenentatge de tècniques i valors propis del neoliberalisme corporatiu al més pur estil d’algunes de les empreses de Sillicon Valley, com ara l’hedonisme, l’espontaneïtat, la infantilització, l’individualisme, la competitivitat oculta sota un vernís educat, el conformisme rere l’adaptabilitat… En qualsevol cas, tant els innovadors, com certa esquerra ingènua, consideren retrògrads i reaccionaris conceptes com l’ordre, la disciplina, l’estudi, l’esforç, el treball, la constància, el respecte, les formalitats… que, en absolut són pràctiques del segle XIX, sinó més aviat responen a aquella escola meritocràtica i exigent de l’Estat del Benestar desenvolupada entre la fi de la segona guerra mundial i l’inici de la crisi de 1973, i que va permetre ascendir socialment centenars de milions de persones arreu del món i construir una societat democràtica. Al cap i a la fi, la democràcia no és un joc, sinó precisament compromís, constància, treball i rigor…
Fetes aquestes consideracions, i una vegada reconvertit el fracassat “canvi educatiu” proposat per l’Escola Nova 21 i recautxutat el projecte sota la nova denominació “la transformació educativa”, es fonamenta en un seguit de premisses que han inundat de banalitat els debats educatius, i que tanmateix, semblen com manaments d’una nova religió educativa:
Certament, som en una situació socialment i educativa dramàtica. No pas perquè els docents ho facin més bé o més malament, sinó perquè l’agreujament de les diferències socials, de deteriorament i desinversió en el sistema educatiu, cada vegada més obvis, ens arrossega vers una mena de depressió col·lectiva. I és en aquestes circumstàncies en què, fins i tot les persones més raonables, amb aquest punt de desesperació actual estan disposades a agafar-se a un ferro roent per evitar aquesta dinàmica negativa. I això és molt perillós perquè sempre hi ha oportunistes disposats a explotar aquestes angoixes. És aquí on, amb un llenguatge religiós, apareix un discurs mil·lenarista que augura la fi dels temps (la de l’escola tradicional, en particular, i la de la institució escolar en general) i fa de profeta de la redempció (“el canvi, la transformació…” Els partidaris de la il·lustració ho tenim fotut. Què pot fer la raó enfront de la fe? Perquè, efectivament, bona part de les discussions dins les xarxes socials tenen a veure entre aquest xoc entre ciència i religió; coneixement i creença; raó i fe; constatació empírica i expectatives irracionals. A dins dels claustres, amb la llei del silenci, cada vegada és més difícil saber què passa pel cap de la gent. Ara bé, bona part de la “formació en innovació”, a càrrec de coneguts gurus acaben imposant la seva visió amb els conseqüents sacrificis i penitències. Els resultats: indicis preocupants. Per la part de baix, la meitat dels aspirants a mestres no superen la Prova d’Adaptació Pedagògica (nivell 4t ESO), i per la part de dalt, experimentadíssims docents compten els dies per arribar a l’anhelada jubilació d’una escola que ja no consideren seva.
El pitjor problema és que aquesta mena de pensament religiós en el camp educatiu s’està imposant perillosament. En contra de tota evidència. Que entitats prestigioses com la Fundació Bofill, que en els darrers anys ha apostat per propostes educatives no contrastades, acabin tenint tanta influència en el Departament d’Educació és un misteri (o potser no). Que propostes com ara carregar-se el batxillerat convencional i fer-lo competencial o plantejar eliminar la selectivitat sorgeixi de dues o tres professores i tingui tanta atenció mediàtica, mentre que un manifest a favor del coneixement tingui més d’un miler de signatures de prestigiosos professionals sense ressò als mitjans no sembla massa equilibrat. De tota manera, és obvi que bona part d’aquesta involució educativa, una veritable metamorfosi kafkiana, més que transformació progressista, compta amb el suport d’importants institucions financeres, les quals al seu torn influeixen als mitjans.
Ara la Bofill tindrà una influència més gran dins el Departament, perquè, sembla, hi ha un desembarcament important de persones amb aquest esperit de “teologia educativa”, cosa que contrasta amb l’important know-how acumulat durant dècades entre els tècnics i professionals amb experiència de Via Augusta. Aquest és una d’aquestes notícies educatives a priori insignificants, i que tanmateix, tenen una transcendència important en l’evolució (més aviat, involució) dels propers anys. Catalunya, de l’Escola Nova a una Escola Neoliberal New-Age enemiga de la intel·ligència. Catalunya, capital del mil·lenarisme educatiu. Una ironia descoratjadora…
Nota: Article publicat a El Diari de l’Educació
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!
Benvolgut Xavier;
llegeixo amb atenció els vostres escrits tractant sobre l’Ensenyament, així en majúscula. Podria dir que estic gairebé al 100% d’acord amb el que exposeu; manca de recursos, menyspreu per la classe política…i tantes i tantes coses. Tanmateix trobo a faltar crítica i/o autocrítica dels docents, del qual en sou vos mateix. Què ens podríeu explicar de la tria per la docència per part de molts ensenyants de la qual l’única raó és menjar calent cada dia amb un salari més que correcte en tant que funcionari? O és perquè magisteri és un carrera “Maria”, fàcil, barata? Què ens podríeu dir de la gran mediocritat d’un professorat profundament inculte, d’altra banda reflexe fidel de la societat a la qual pertanyen? Perquè no parlar de la manca d’autoexigència en la seva feina d’una bona part del professorat?
Ara com ara ho deixo aquí, però sempre disposada a encetar un petit debat constructiu entre vos i potser algun altre lector inquiet.
Salutacions.
Eulàlia
Completament d’acord amb el que exposa Xavier Diez en aquest valent i lúcid article, i també amb el comentari que en fa l’Eulàlia. Crec que dieu bastant les coses pel seu nom.
Hi ha alguna xarxa/associació de docents dissidents en aquest sentit? La unió fa la força.