Espai de Dissidència

La Bitàcola de Xavier Diez

21 d'abril de 2007
0 comentaris

Editar la memòria, de Mireia Sopena

Abans de
tot, excuses als meus lectors.
Després de dues setmanes complicades,
avui tracto de reemprendre aquest blog pràcticament abandonat des de Setmana
Santa. Com a compensació, amb aquest post, el 101 des que vaig iniciar-lo a
finals d?agost, inauguro una nova secció de llibres, on passaré a fer
comentaris sobre aquelles obres que he llegit i que d?una manera o una altra
m?han interessat.

Començaré per un magnífic llibre d?assaig que vaig llegir el
febrer, i del qual he escrit una ressenya per a Afers. Es tracta d?Editar
la Memòria. L?etapa resistent de Pòrtic (1963-1976)
Editat per Publicacions
de l?Abadia de Montserrat
i escrit per Mireia Sopena.

Del llibre i la seva autora ja n?ha parlat en termes
elogiosos Joan Alcaraz a Vilaweb
. La seva anàlisi em sembla molt encertada, tant pel que fa al llibre com pel
que fa a l?autora. Per la meva banda, del llibre que vaig llegir en
profunditat, prenent notes, escrivint als marges, només puc fer comentaris
positius. A mesura que la llegia sentia tenir a les mans una rajola de fina
porcellana i estètica luxosa d?aquestes que apareixen aïlladament en l?edifici
esquerdat de la nostra cultura. En termes d?Ausiàs March, un llir entre
cards
. Un gran primer treball amb una anàlisi exhaustiva, no tant de
l?objecte d?estudi en sí mateix, sinó, molt més enllà, del context històric en
què s?emmarca, així com també de les constants històriques ?la longue durée
de la que parlava Fernand Braudel- que configuren l?essència del país.

Editar la memòria és la reconstrucció de l?editorial
Pòrtic, i el seu editor, Josep Fornas. En la difícil conjuntura històrica del
franquisme, Fornas, un home que sap conjugar una activitat empresarial notable
amb un gran interès per generar i vehicular una cultura amb majúscules en un
país minoritzat, impulsa una gran editorial especialitzada a publicar assaig
d?altíssima qualitat, d?autors que l?entorn ?de partit?, de ?gauche divine? i
de ?capelletisme? ignora o menysprea. Així, no és difícil veure com aquells
grans assagistes que avui recuperem ?Bladé, Deulofeu, Miravitlles o Víctor
Alba- són els autors d?una editorial emblemàtica.

Sopena fa un gran treball d?història cultural quan
dissecciona i radiografia una petita gran editorial. Amb sistemes que avui
farien riure als segells més modestos, Fornas i Pòrtic aconsegueixen que,
malgrat les circumstàncies i dificultats, la cultura catalana dels seixanta i
setanta, pugui continuar jugant a primera divisió. Això sí, lluitant
desesperadament per evitar els llocs de descens. Trenta anys després, tinc la
sensació que malgrat els talonaris i els fitxatges, i les condicions teòricament
més favorables no avancem gaire més enllà d?on érem.

Sopena, força jove i decidida, que coneix molt profundament
el món editorial, i que a hores d?ara treballa de lectora de català a París ?no
fa gaire ens vam veure- respon al perfil d?una fina i implacable agitadora
cultural. Des d?una aparent fragilitat, posseeix la consistència del ferro. La destacada
participació en iniciatives intel·lectuals com la constitució del col·lectiu
Argumenta ?una de les més interessants en el camp de la cultura i el pensament
de la dècada present- així ho demostra. I, precisament, la darrera obra en què
ha participat, la publicació del volum 5 d?aquesta col·lecció que dóna nom al
grup amb seu central a Vilanova, també resulta d?un gran interès. Conjuntament
amb Josep Lluch, Sopena ha coordinat Mutacions d?una crisi. Mirada crítica a
l?edició catalana
, del qual no trigaré a parlar.

Tanmateix, si ens centrem a Editar la Memòria, no puc dir
altra cosa que recomanar la lectura a tots aquells que estiguin interessats a
saber el misteri de com la cultura catalana sap sobreviure dignament en les
circumstàncies més difícils. Fins i tot en els temps de
globalització i montillisme, mentre continuem tenint uns quants Fornas i Sopenes al país, no hauríem de patir
excessivament.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!