Espai de Dissidència

La Bitàcola de Xavier Diez

31 de gener de 2007
5 comentaris

Tercera hora de castellà, sisena hora a primària,…¿Qué he hecho yo para merecer esto?

El nou govern de la Generalitat sembla encantat amb el Reial Decret d’ensenyaments mínims argumentant que més hores d’ensenyament aniran més bé per al nivell educatiu comú. Això és una bejenada de l’estil que quants més polítics professionals hi hagi, millor funcionarà la política. O que més hores de televisió ens faran més cultes.
Ahir reflexionava això quan la meva nena de vuit anys, després d’una inacabable jornada de sis hores, encara en va haver de fer una extra de deures. Qualsevol investigador seriós, que no sigui del PSC (Progres Submissos al i a la Capital) o que cobrin del govern convindrà que es tracta d’una bajanada monumental. Tanmateix, qualsevol excusa és bona per tractar d’entabanar votants o de convèncer-nos a tots plegats que els indígenes acceptem d’anar a viure a la reserva índia.
Un article aparegut a la Vanguardia d’un que sap (investigador d’educació) i que posa en evidència la manca de correlació entre hores de classe i competència,

Políticas educativas y evidencias

FRANCESC PEDRÓ

FINLANDIA, JAPÓN, Corea o Alemania evidencian que más horas de enseñanza no traerán necesariamente mejores resultados

Asimple vista, parece una pura cuestión de justicia distributiva:
que todos los alumnos escolarizados en Catalunya reciban exactamente la
misma cantidad de horas de enseñanza. Pero ¿tiene el volumen de horas
de enseñanza alguna relevancia?

En realidad, las evidencias empíricas demuestran que no existe
ninguna relación lineal entre el volumen de horas de enseñanza y los
resultados escolares. Si tomamos, por ejemplo, los resultados de los
principales estudios comparativos de la OCDE es fácil encontrar
numerosos casos de países donde el volumen total de horas de enseñanza
es inferior al que se imparte en nuestro país y, aun así, los
resultados son muy superiores. Basta citar el ejemplo de Finlandia y,
más en general, el de todos los países nórdicos, Japón, Corea o
Alemania. Por consiguiente, más horas de enseñanza no traerán
necesariamente mejores resultados.

En segundo lugar, teniendo en cuenta el teórico efecto acumulativo
que una hora diaria más de enseñanza durante toda la primaria podría
representar, sería lógico que los resultados de los centros privados
fueran proporcionalmente superiores a los de los centros públicos. Sin
embargo, una mirada atenta a los resultados demuestra que, una vez
descontados los efectos del distinto origen socioeconómico de los
alumnos que asisten a centros públicos y privados, las diferencias en
rendimiento académico no son estadísticamente significativas y se
reducen a un 0,02%. Esto es, por encima de todo, una excelente noticia
para los centros públicos: a pesar de carecer de este entorno homogéneo
y de contar con unas condiciones de desempeño intrínsecamente más
difíciles, incluyendo una hora menos de enseñanza durante toda la
primaria, consiguen unos resultados equivalentes a los de los centros
privados en términos relativos. La cuestión, que a la fuerza tiene que
pesar sobre los centros privados, es cómo cambiarían sus resultados si
escolarizaran a los alumnos que acuden ahora a centros públicos, y
viceversa.

En tercer lugar, el aumento de las horas de enseñanza está lejos de
significar necesariamente una mejora para el alumno. Existe una
voluminosa base de conocimientos acerca del impacto del volumen de
horas docentes y la estructuración de su contenido sobre el ritmo
escolar y el estrés de los alumnos. Si el contenido de esta hora
adicional es estrictamente académico, podría tener un efecto paradójico
y traducirse en un empeoramiento de las condiciones de escolarización
de perfiles concretos de alumnos, singularmente los más jóvenes y de
más baja extracción socioeconómica, precisamente aquellos que requieren
una atención prioritaria.

¿Sería mejor, en definitiva, invertir en otras políticas educativas?
Las evidencias sugieren que, en lugar de aumentar el número de horas,
hubiera sido mejor optar por: a) el desdoblamiento de grupos, una
característica también muy preciada de los centros privados que
consiste en reducir el tamaño de las clases a la mitad, a un tercio o
incluso menos en determinadas materias donde los diferenciales de
rendimiento entre los alumnos se disparan como acostumbra suceder en
matemáticas, lengua y lengua extranjera; b) privilegiar lo que se ha
dado en llamar la personalización de la enseñanza, prestando mucha
mayor atención a las necesidades educativas individuales; o c) invertir
mucho más en la educación infantil, verdadero caballo de batalla tanto
de la igualdad de oportunidades educativas como de la mejora del
rendimiento al término de la enseñanza obligatoria. Un estudio reciente
de la OCDE acredita que cada euro invertido en la educación infantil
tiene un retorno de 14 euros, cosa que no sucede con ningún otro nivel
de la enseñanza. Los países que consiguen mejores resultados tanto en
términos de rendimiento escolar como de equidad acreditan políticas
educativas sostenidas en estos tres frentes. Y, por encima de todo,
apoyan políticas educativas, pero también sociales y urbanas, que
evitan que el paso por la escolaridad obligatoria sancione procesos de
socialización diferencial en atención a la diversa extracción
socioeconómica de los alumnos.

Tomada ya la decisión, la cuestión es ahora cómo llenar la sexta
hora. Sorprende que se siga hablando de una receta homogénea para todos
los centros escolares del país cuando las evidencias empíricas
demuestran que una característica compartida por los países con mejores
resultados educativos es la elevada confianza que tienen en sus centros
escolares y que se traduce en un alto nivel de autonomía escolar. ¿No
sería ésta una buena oportunidad para aumentar la autonomía de los
centros públicos, cederles la responsabilidad de la gestión de esta
sexta hora, si es que no se puede ir más allá, y exigirles resultados?

La OCDE viene insistiendo, desde hace años, en la importancia de la
investigación educativa para informar el proceso de toma de decisiones
políticas. Países como Inglaterra, Nueva Zelanda, Dinamarca o Suiza
están dando pasos ejemplares en este sentido. Así, cuando han debatido
cómo mejorar la calidad de la enseñanza han recurrido a los resultados
de la investigación educativa. Y ninguno de los que ofrecen a sus
alumnos menos horas de enseñanza que nosotros se ha visto tentado a
aumentar su número. Menos horas y más evidencias.

F. PEDRÓ, UPF y Centro de la OCDE para la Investigación y la Innovación Educativas

  1. Podries traduir l’article? Jo estic aconseguint no entendre l’espanyol, és un repte, i ho estic aconseguint.

    Bromes a part, no cal discutir a aquest nivell, és evident que la mesura del PSOE és simplement de política jacobina, no té res a veure amb elevar la competència dels estudiants, que especialment a Catalunya és a la cua d’Europa gràcies a tots.

    Els espanyols sempre han usat l’educació com a arma política. Per ells educar (com informar…) és simplement adoctrinar i evidentment res més essencials, pels esclaus, que fer-los parlar la llengua de l’amo.

  2. I tant que anem enrere! ja ens ho podiem pensar que aquest govern faria Montillades d’aquestes.

    El que s’ha de veure és què faran els d’ERC. El que sí admiro del Sr. Carod és que és capaç d’escriu-re un català correctíssim, sense cap falta d’ortografia. Si accepta aquesta llei no farà una falta d’ortografia, farà una greu falta política al nostre país.

    Els nostres fills no es mareixen això. Cal que s’apliqui l’estatut en els màxims possibles i plantar cara. O és que ens tomben a la primera sotregada?

  3. Com bé deia a Catalunya Ràdio en Cardús, ahir al matí, el reial decret de l’hora de castellà no parteix de l’interès del Gobierno per la millora competencial dels alumnes en espanyol: és un acte d’"espanyolitat" que es fa de cara als electors de la resta de l’estat, per intentar fer veure que el PSOE també és apte per defensar els interessos de "la patria común" i el PP no en té l’exclusiva. Assistim , doncs, a l’enèssima constatació que els governs que ens regeixen no legislen ni actuen seguint criteris d’eficiència, simplement activen aquells mecanismes que creuen que els perpetuaran en el poder.

    L’existència dels governs i de les administracions públiques només es justifica si l’Estat vetlla per fer els individus que l’integren més feliços del que podrien ser per si mateixos, bo i ajudant-los a realitzar les seves potencialitats, a controlar el seu entorn i a reverenciar la natura que garanteix la continuïtat de l’espècie en les millors condicions ambientals.   

    Algú té la sensació que el govern de la Generalitat actual i el Gobierno de Madrid vetllen per la nostra felicitat individual i pel futur del col·lectiu?

    Doncs ja estem entesos. Potser que deixem de votar, i que dediquem uns quants minuts al dia, cada dia, a fer entendre als nostres fills que la millor educació que podran rebre mai és l’autoinfligida, fruit d’una curiositat sana permanent i ben adreçada.

    En aquest sentit, Xavier, resseguint les recomanacions llegides al teu bloc, m’he fet avui amb el nº d’aquest semestre de la revista IDEES i amb el llibre de l’Antoni Simon Construccions polítiques i identitats nacionals. Catalunya i els origens de l’estat modern espanyol. Només he tingut temps de fullejar-los, però prometen molt. M’agradarà escriure’n alguna cosa quan els hauré llegit. I t’encoratjo a seguir referenciant obres amb aquest potencial. Salut!

  4. Simplement inaceptable és el plantejament de la sisena hora: cal adonar-se, abans de res, que LA SISENA HORA NO ÉS LECTIVA, I QUE PER TANT ES OPTATIVA; I MOLT EM TEMO QUE HAURIA DE SER OFERTADA ALS CENTRES COM A ACTIVITAT EXTRAESCOLAR O COMPLEMENTARIA, tal com diu la normativa. Un atemptat a la institució escolar i una burla als professionals que s’hi dediquem.
    Joan B Mas i Moreno

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