Espai de Dissidència

La Bitàcola de Xavier Diez

30 de maig de 2010
1 comentari

Entrevista a “El Triangle”

Aquesta setmana, el periodista Ignasi Franch ha publicat aquesta entrevista a El Triangle sobre el meu llibre “Venjança de classe. Causes profundes de la violència revolucionària del 36.

Xavier Diez és professor i historiador, especialment dedicat a investigar la trajectòria de l’anarquisme. L’any 2007 va publicar El anarquismo individualista en España, també per a Virus Editorial.

Venjança de classe analitza les circumstàncies d’exclusió i repressió que van precedir la violència revolucionària de 1936. L’assaig compara desfavorablement les condicions de vida del  proletariat català amb el de les altres democràcies europees.

‘Venjança de classe’

vol matisar la història

oficial de l’onada

revolucionària de 1936,

emmarcant-la en la

violència repressiva

que la precedí

QUI ÉS

mm Xavier Diez és professor i

historiador, especialment

dedicat a investigar la

trajectòria de l’anarquisme.

L’any 2007 va publicar El

anarquismo individualista en

España, també per a Virus

Editorial.

mm Venjança de classe analitza

les circumstàncies d’exclusió i

repressió que van precedir la

violència revolucionària de

1936. L’assaig compara

desfavorablement les

condicions de vida del

proletariat català amb el de les

altres democràcies europees.

Amb el seu llibre vol desmentir que

la violència a la zona republicana

fos una violència cega…

j Bé, més que desmentir-ho, vull

posar-ho en dubte. Bàsicament,

busco antecedents que expliquen

l’esclat que es produí sobretot en

les primeres setmanes de la revolució,

i els trobo en anys de greuges

i d’humiliacions. No es tractava només

que la societat catalana fos

desigual: hi havia violència estructural;

els treballadors havien de recórrer

a l’acció directa perquè els

empresaris respectessin la legalitat;

qualsevol iniciativa cultural

acabava amb persecució policial…

Això explica que, un cop els anarquistes

es van trobar amb 30.000

màusers, exercissin una violència

simbòlica i també personal.

És justificable, aquesta reacció, o

en un marc de canvis i de lluita contra

el feixisme aquesta ràbia s’hauria

d’haver pogut dissoldre?

j La violència mai no és justificable,

mai. Ara bé, hi ha dues violències:

la física i l’estructural. La Catalunya

oficial va fer un apartheid

a la classe popular, esprement-la

econòmicament, aillant-la educacionalment.

Això va acabar en una

venjança, però no és una història

de bons i dolents: les classes altes

havien d’haver estat generoses.

Comparant les condicions de vida

amb les dels obrers d’altres països,

les diferències eren substancials.

Els salaris eren molt baixos, i qualsevol

millora quedava absorbida

per un augment dels lloguers, perquè

es buscava un mercat captiu.

Una èlit va posar el manteniment

del seu nivell de vida per sobre del

benestar de milers de persones.

Narra casos de repressió inexplicable,

com l’agressió a un grup de

famílies que esperaven nens de

vaguistes per fer-se’n càrrec.

j Això és el que explica que es revengessin

quan va sorgir l’oportunitat.

Però també hi ha un altre

tema: la criminalització de l’anarquisme

a la Catalunya dels anys

trenta. Impartint un curset, vaig

reptar els alumnes a fer una recerca

a les hemeroteques de les paraules

anarquista o llibertari, i gairebé

totes les referències tenien a

veure amb violència i atracaments.

El relat que fa és el d’un encaix impossible

de l’anarquisme, també

dins el si d’una república que dificultà

la seva normalització…

j Quan va arribar la República, la

gent no desitjava la democràcia

com a democràcia, sinó com una

millora substancial de les condicions

de vida. Però no va haver-hi

gestos simbòlics; la democràcia es

va considerar ineficaç, i això explica

tant els moviments igualitaristes

com l’auge dels feixismes.

Parla d’una assimilació de l’anarquisme

amb bombes i violència.

Quina és la seva altra cara? L’ateneisme,

per exemple?

j Al llibre ho plantejo. L’anarquisme

ha sabut construir un discurs

propi, un univers propi. I, als anys

trenta, no va ser només sinònim

d’esclats de violència: també va

mostrar capacitat d’autogestió,

unes col·lectivitzacions i unes estructures

que van possibilitar anar

a la guerra en condicions, i aguantar

contra un exèrcit professional

ajudat per Alemanya i Itàlia.

Insuficient habitatge de protecció

oficial, lloguers que comporten un

elevat percentatge d’uns salaris

molt inferiors als dels grans països

europeus… Estem parlant de 1930

o d’ara mateix?

j En la història hi ha continuïtats.

Quan vaig començar a escriure

aquest llibre, es parlava d’un període

d’expansió econòmica meravellós

i, quan el vaig acabar, ja estàvem

en plena crisi. Si optem per

un model basat en la desigualtat,

significa que no hem après res. Dècades

enrere, una situació semblant

va acabar en una revolució

que s’hauria pogut evitar si tothom

hagués estat més generós.

Es parla del franquisme com el motiu

pel qual l’Estat del benestar espanyol

du retard respecte a democràcies

més avançades; però, pel que

explica, tot ve encara de més enrere.

És l’espanyol un Estat objectivament

endarrerit en l’àmbit social?

j Absolutament. És un antic imperi

que va fer fallida, però encara

viu psicològicament en la seva edat

d’or, on hi ha un elogi de la desigualtat.

Amb aquesta manera de pensar

és molt difícil avançar cap a

un Estat més solidari. Catalunya

és un cas més estrany, perquè des

dels remences hi ha una tendència

igualitarista fortament combatuda

per les classes altes. Aquí també

tenim draps bruts dels quals

molts historiadors no parlen, culpant

de tot el franquisme. l

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!