Harpo al país del
soviets.
Harpo
Marx visita la Unió Soviètica fent una gira teatral com a gest
d’amistat després que el president F.D. Rosevelt reconeguès l’estat
soviètic. El primer incident ja el té a la frontera ruso-polonesa
ja que en el tren li havien donat rubles en efectiu, cosa que era
il·legal, només es podien aconseguir a Moscú o al mercat negre. Tota
la guarnició mobilitzada i més quan regirant les maletes troben
ganivets, disfresses, pistoles i diferents eines que usava al seu
espectacle.
A
l’arribar a Moscú, en l’estació del tren li està esperant la
camarada Malekinov (Melacrino segon Harpo), que li farà de guia en
la seva estància a la Unió Soviètica. En realitat era una espia
per controlar la seva estada i que no veiès res no observable, com
Harpo descobrirà més endavant.
Passejant
per Moscú Harpo conta: “ Jo volia explorar alguns carrerons
laterals, però la meva guia m’obligava a anar en línia recta per
una ruta estreta i recta……..A vegades podia veure, per un
carrerò, el que ella no volia que vera. Darrere els edificis de
pedra del carrer Tverkya, als dos costats, la més completa misèria:
cases de veïns desfetes, finestres sense vidres cobertes amb fustes,
paper i mantes, i enfront dels edificis, munts de runes i fustes que
cremaven sobre la neu.”
I així, durant tot el capítol XVIII del llibre Harpo, parla!, va
descrivint la seva estància al país del soviets, amb anecdòtes
sucoses de com funcionava el que ja era un dictadura comunista, sota
el règim de Stalin.
Harpo parla! pàgina 396
La cafetera tenia dues velocitats, quan la conduïa Guy: tota velocitat o aturada total, sense cap matís entre una i l’altra. Malgrat tot, mai va tenir cap accident, i no perquè fos prudent, sinò perquè els vianants i els altres conductors si que ho eren. Quan el sentien venir, es llevaven del mig. Podien escoltar-lo venir perquè Guy semblava creure que el clàxon era un accelerador addicional. El accelerador pròpiament dit no era prou. Per mantenir la velocitat màxima, premia el gas fins al fons i estrenyia contínuament el clàxon, inclòs quan baixava per un camí rural completament buit. Els ramats, les cabres i els ases d’un quants quilòmetres al voltant miraven des de dalt dels turons quan escoltaven el tut tuuuuuut de la vella cafetera.
Harpo parla!, de harpo Marx (pàgina 317)
– Un escriptor a un altre: Endevina quin gran escriptor fa anys avui.
– L’altre respon: tu, no?
– i el primer respon: calent, calent,…..William Shakespeare.
– Un pintor diu: No teniu ni idea del difícil que és vendre un quadre.
– L’acompanyant replica: per què no treus el marc? et donarè l’adreça d’uns fabricants de tendes de campanya.
– Un escriptor a un altre: que pot haver res més estrany que una primera edició d’una obra meva?
– L’altre respon: sí, un segona edició.
–
Bogart: No hi ha cap secret, nano.
Les dones són fàcils. No n’he trobat mai
cap que no sabés el que era un bufetada als morros o una bala del 45.
–
……
–
Àlex: ….a Casablanca, quant vas
perdre a la Ingrid Bergman,
no et vares trobar molt fotut?
–
Bogart: No hi ha res que no pugui
curar un bon got de whisky amb soda.
–
…..
–
Bogart: Fes-me cas i oblida
aquesta solemne bestiesa de les relacions. El mon està ple de dones. Només has
de fer un xiulet i en tindràs a munts.
…………………………………………………………………………………………………………..
–
Bogart: ……..I no et posis
nerviós: l’única desgràcia que pots tenir és que sigui verge o un bòfia.
–
Àlex: Amb la sort que tinc , segur
que serà les dues coses……..
………………………………………………………..
–
Memè: Àlex, ets fantàstic… Els
metges em deien que era una frígida incurable. Fins ahir a la nit no m’ho creia,
però ara… Vull donar-te les gràcies per demostrar-me que no era cert.
–
Àlex: Si tens alguna amiga amb el
mateix problema, porta-me-la.
……………………………………………………………………………………………………………….
–
Àlex. …. Recordo una vegada,
quan era casat, que vaig haver d’anar al estranger i, abans de sortir, em vaig
posar a vomitar. Quant vaig tornar, qui va vomitar va ser la meva dona.
–
……………………………………………………..
–
Mercè: ……Toni parlava de tu
com un animal estrany que havia vist dotze vegades seguides Casablanca.
Realment, no ets un persona massa normal,….
–
…………….
–
Mercè: …..per la televisió fan
una de Liz Taylor. A veure si saps quina?
–
Àlex: No
–
Mercè: Aquella que ella està
casada i s’embolica amb el millor amic del seu marit.
–
Àlex: Ah si? I com acaba?
–
Mercè: Qui?
–
Àlex : La pel·lícula.
–
Mercè: El marit els descobreix.
Els mata tots dos i després es suïcida.
–
Àlex: Anem a veure en Bergman, els
seus problemes són més metafísics.
–
………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………..
–
Mireia: Oh, Àlex. La teva fama ha
arribat a tots els racons del món. La notícia surt a la primera plana de tots
els diaris.
–
Àlex: Ho sento per tu, petita.
Podries haver tingut l’exclusiva….Però has perdut l’oportunitat.
–
………………………………………………….
–
Àlex: t’ho dic perquè ho sento
així. Tots dos sabem que tornaràs amb en
Toni. Tu ets qui li dóna les energies necessàries per continuar lluitant. Si
perds l’avió que va a Madrid, et sabrà greu i ho lamentaràs. Avui potser no,
demà tampoc, però sí més aviat del que et puguis pensar, i per tota la vida.
–
Mercè: Això que acabes de dir és
molt bonic.
–
Àlex: És l’escena final de
Casablanca. Tota la vida he volgut tenir l’oportunitat de dir-la, i avui, per
fi, ho he aconseguit.
–
……………………………………
–
Bogart: Ja no em necessites. Ja no
et podria ensenyar res que no sàpigues.
–
…………………
……………………………………………….
–
Bàrbara: …..M’entusiasma
Humphrey Bogart. No crec que torni a sortir mai més un actor com ell.
–
Àlex: Si. Però el que realment
interessa d’en Bogart és el talent amb què va recrear el personatge dur i solitari. Tot un tipus en
Bogart…..