Els Papers de Santa Maria de Nassiu

EDUQUEU ELS XIQUETS I NO HAUREU DE CASTIGAR ELS HOMES (PITÀGORES)

12 de març de 2008
2 comentaris

Si su alumno ha sacado un cero en el examen de septiembre, es culpa suya.

Vos envie l’última que ens va passar al centre, això és l’educació en l’esforç,
el treball i el mèrit que propugna el senyor Rajoy i el que passa per València,
si voleu fer algun tipus de comentari teniu l’adreça a baix, voldríem també
que l’envieu a les persones que els puga interessar. 

I si no estàs d’acord, et calles

Pràcticament això és el que ha contestat la inspecció a qui no està d’acord
amb una decisió presa per la Direcció Territorial.
El tema está zanjado. No tengo por qué dar
explicaciones a mis subordinados. Palabra del jefe, palabra de
Dios.
Si no le gustan estas condiciones de trabajo,
siempre tiene abierto el camino a la privada.
Si su alumno ha sacado un cero en el examen de
septiembre, es culpa suya.
Amb perles semblants a aquestes es va despatxar avui l’inspector davant dos
professors estranyats davant una decisió de la Direcció Territorial: aprovar i
donar el títol de secundària a un alumne a qui s’havia decidit no promocionar en
setembre, mitjançant la votació de l’equip d’avaluació.
Com que, espere, els professors encara no tenim prohibit el dret
d’expressió, hem decidit fer públic el cas als mitjans de comunicació amb el
següent escrit, que a hores d’ara s’està llegint, per ser signat per qui
vulga:
Autonomia pedagògica dels instituts… quina trufa!

Els qui signem aquest escrit, professores i professors
de l’IES de Pedreguer, ens sentim indignats i impotents davant l’actuació de la
nostra Conselleria.
Segons proclama ampul·losament el ROF
(article 100), “els instituts disposaran d’autonomia per a definir el model de
gestió organitzativa i pedagògica, que haurà de concretar-se en cada cas
mitjançant els corresponents projectes educatius i curriculars” i, segons diu
l’article 104, aquests projectes curriculars inclouran “decisions sobre el
procés d’avaluació, que comprendran procediments generals per a avaluar la
progressió de l’alumnat en l’aprenentatge i els criteris de
promoció”.
Com que som persones de natural obedient, ens vam creure
açò i vam dedicar llargues sessions a elaborar els documents que haurien de
regir la vida pedagògica del centre, entre ells els criteris de promoció i
adquisició del títol de secundària.
Per això, la nostra sorpresa va ser majúscula quan des de
la Direcció Territorial arriba una ordre (el 18 de gener, quatre
mesos després d’haver començat el curs!), per la qual s’obliga a promocionar un
alumne repetidor de 4t d’ESO, passant per damunt de la decisió que l’equip
d’avaluació havia pres en sentit contrari —no una, sinó dues voltes!—, i
concedir-li, per tant, el títol de Secundària. En les dues votacions la Junta
d’avaluació actuà sempre d’acord amb la llei de 18 d’octubre del 2004 que resa
així a l’Apt. 3r: “La presa de decisions en el procés d’avaluació es realitzarà
per consens i, quan este no siga possible, per majoria simple de l’equip
d’avaluació, amb el vot de qualitat de la tutora o tutor en cas d’empat. No
obstant, cada professora i cada professor decidirà sobre les qualificacions de
l’àrea, matèria o àmbit que impartisca, d’acord amb el que disposa el punt 3 de
l’apartat segon d’esta orde.”

I se’ns obliga a promocionar-lo basant-se en:
  • “la revisión de
    toda la documentación al efecto”: Si ni tan sols preguntaren el professorat
    implicat! Que sapiem, l’única documentació de què es pot disposar és l’examen
    extraordinari de setembre amb un 0 (zero), el projecte curricular del centre, on
    s’explica quan un alumne té o no la maduresa acadèmica escaient i l’acta de la
    sessió d’avaluació on l’equip de professors que el coneixien després d’un any de
    classes va decidir no concedir-li el títol, en dues votacions, i amb major
    nombre de vots en contra a la segona, ja que s’hi prohibí literalment
    (!) l’abstenció;
  • “el criterio
    general del Centro ha sido proponer a todos los alumnos que no han superado una
    sola área o materia”: directament addueixen una mentida, ja que no hi ha cap
    criteri general sinó una sèrie d’avaluacions individuals fetes considerant cada
    cas individual. Com no pot ser d’altra manera. En justícia i amb la llei a la mà
    no es pot dir: o tot negre o tot blanc. Cal considerar cada alumne i les seues
    circumstàncies i maduresa. De fet, hi ha un altre cas, en el qual l’alumne, amb
    dues suspeses i menys vots en contra, tampoc fou proposat per a la promoció i el
    títol: sols que ací l’alumne ha respectat la decisió dels professors o no ha
    volgut portar el tema a la Direcció Territorial;
  • així, segons la
    Direcció Territorial, l’alumne disposa de “madurez académica” per tal
    d’aconseguir l’esmentat títol de secundària. El coneixen millor que els 10
    professors que el tingueren i que d’acord amb la llei, decidiren sobre la seua
    maduresa amb coneixement de causa? És que els professors de l’equip d’avaluació
    no actuaven en nom de la Conselleria quan van votar i decidir com era la seua
    obligació?

D’altra banda, a través de la Direcció del Centre,
se’ns comunica que la Inspecció diu que aquest tema no pot tractar-se en
claustre, per la qual cosa decidim fer-ho públic mitjançant aquest escrit, tot
afegint que considerem greu que hi haja temes tractables en claustre i
altres que no, sobretot si considerem, que segons el ROF “el claustre de
professors és l’òrgan propi de participació d’aquests en el govern de l’institut
i té la responsabilitat de planificar, coordinar, decidir i, si escau, informar
de tots els aspectes docents del centre” i són competències
seues, entre altres, “aprovar i avaluar els aspectes docents
segons el projecte educatiu del centre” i “analitzar i avaluar
l’evolució del procés d’ensenyament i aprenentatge
“.
Per tot això, els qui signem aquest escrit
pensem:
  • que la Direcció
    Territorial d’Educació d’Alacant ha passat per damunt de les atribucions que
    legalment són competència de l’equip d’avaluació, basant-se en dues coses (una
    documentació i un criteri general del centre) de dubtosa versemblança;
  • que la Direcció
    Territorial d’Educació d’Alacant fomenta com a tret de maduresa acadèmica el fet
    d’abandonar una assignatura i anima a que en posteriors convocatòries els
    alumnes puguen atenir-s’hi i, així, abandonar dues (i fins i tot, tres, a partir
    de setembre d’enguany) assignatures i aconseguir el títol de secundària;
  • que
    l’Administració Educativa no es creu les seues pròpies lleis, ja que fa gala de
    passar alegrement per damunt de la suposada autonomia pedagògica dels
    Instituts.
I
demanem coherència en les actuacions de l’esmentada Administració amb la
legislació que ella mateixa dicta; en cas contrari, i si aquesta ha de ser
l’actuació habitual, agrairíem que ens ho feren saber per evitar-nos fer una
tasca que, segons sembla, només serveix per a omplir
papers.
És trist aquest tarannà que deixen veure els nostres superiors, però que
tampoc no ens estranya massa, per tal com no és més que el reflex d’aquells per
a qui treballen, i, ja se sap, que tot s’apega, sobretot si les actuacions es
troben hipotecades per uns nomenaments un tant anòmals.
En fi, vull acabar parafrasejant una famosa dita: primer anaren a pel qui
suspenia molta gent, però com que jo els aprove a quasi tots, no em vaig
preocupar; després van anar a pel qui tenia un tracte massa “campetxano” amb els
alumnes, però com que jo els faig parlar de vostè, no em va preocupar; més tard,
anaren a per aquell que havia parlat malament en classe dels governants, però
com jo sempre lloe els nostres jerarques, no em vaig preocupar ni massa ni poc;
en fi, ara venen a per mi… però ja és massa tard!
 
Records a tots/totes.

PD: M’ho van comentar dissabte al sopar-homenatge a Ovidi Montllor (a Ca les Senyoretes d’Otos. I ara he rebut aquest correu. Feu-ne l’ús que vulgueu.


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

Respon a x Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.