Els Papers de Santa Maria de Nassiu

EDUQUEU ELS XIQUETS I NO HAUREU DE CASTIGAR ELS HOMES (PITÀGORES)

22 de juny de 2010
1 comentari

Quan un fill suspén, què és en realitat el que està suspenent? (familiaforum.net)

He trobat aquest text de Carme Vilaginés Ortet al web FAMILIAFORUM.NET. Vull compartir-lo amb totes i tots vosaltres.

 Quan un fill suspèn, què és el que en realitat està suspenent?

Que un fill suspengui alguna matèria preocupa, però l’alarma comença quan ho va suspenent tot. Aquí, si els pares no s’adonen que el veritable problema és més de fons i que els suspensos en són el símptoma, solen entrar en una etapa de veritable patiment. 

Resposta de l’expert/a Carme Vilaginés Ortet Edat: Preadolescent, Adolescent, Jove
Valoració: Valoració mitja: 5 punts

En una família, quan un dels fills que sempre havia anat més o menys bé comença a suspendre-ho tot, ens trobem davant d’un símptoma que cal investigar. Però són pocs els pares que ho entenen així. La majoria no s’adonen que els suspensos poden estar expressant un sofriment intern i ho atribueixen a l’aparició d’una ganduleria sobtada. N’hi ha que, conseqüentment amb això, passen a titllar-lo directament de gandul, de despistat, de “passota” i, fins i tot, arriben a pensar que és poc intel·ligent i que no serveix per estudiar. Hi ha pares que ho viuen com un atac personal contra ells, que precisament fan tants sacrificis per pujar els fills.

I comença el ball de neguits: els discursos, els retrets, les discussions, els intents d’ensinistrament a base de premis i càstigs, els disgustos i, en definitiva, un fort malestar general. L’únic que s’aconsegueix, amb tots aquests intents, és que el fill se senti cada vegada pitjor, més incomprès i poc estimat. La pèrdua de la motivació per aprendre coses noves pot indicar que hi ha un fons depressiu. Si la resposta no és la comprensió, aquest fons s’aguditza i acaba paralitzant del tot les possibilitats de l’afectat. 

Si en parlen amb els mestres, massa sovint, encara avui, tot se centra en les “tècniques d’estudi” i els pares obtenen la resposta que han d’aconseguir que el fill faci els deures cada dia. També els diuen que han d’estar per ell ajudant-lo a fer-los. Els empenyen a fer de mestres a casa i els pares, pel seu compte i com a conseqüència del malestar que inevitablement anirà increscendo, acaben fent de mestre rondinaire i de policia en comptes de poder fer de pares. I la relació familiar es deteriora cada vegada més. 

Mestres i pares entren en una espiral centrada en els deures, els estudis i les notes. Ningú no s’adona que el pitjor de tot no és suspendre unes quantes matèries o un curs sencer, que el que està passant és que el fill es veu abocat a suspendre l’assignatura de la vida, de la seva vida, i que, si se’l pogués ajudar en aquest terreny, la resta s’aniria resolent sense histèries ni esforços inútils.

Ben poques vegades se’ls diu que, com a pares, han de posar-se a pensar, tots dos o amb l’ajut d’un expert, en què li pot estar succeint al fill, amb quin conflicte està topant i no se’n pot sortir. Per què no se’ls diu, a aquests pares lògicament preocupats pel futur del fill, que han de parlar també amb ell, amb ganes de comprendre’l i d’ ajudar-lo a comprendre’s, en comptes de fer-li sermons, perseguir-lo i aplicar-li càstigs?


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

  1. Quan un fill suspén de forma massiva, significa que té la necessitat de superar el sistema per excés o per defecte.

    Doncs necessita agafar-se un temps d’excedència o d’esbarjo per marcar distàncies per observar-lo des de fora, respecte un sistema que sovint sembla molt repetitiu i esclafador i no li aporta el suficient els valors sufcients amb el seu intent de formar-se com a persona alhora.

Respon a Anònim Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.