Els Papers de Santa Maria de Nassiu

EDUQUEU ELS XIQUETS I NO HAUREU DE CASTIGAR ELS HOMES (PITÀGORES)

25 de juny de 2011

Ordenacions sacerdotals i diaconals al Monestir de Montserrat

Dijous, cap a les 8:30h, eixia de meu poble per tal de fer cap a l’Abadia de Montserrat, on a les 16:30h tindria lloc l’ordenació sacerdotal de l’amic i monjo benedictí, Josep Miquel Bausset, i Manel Gasch, i diaconal de Sergi d’Assís Gelpí i Carles Xavier Noriega. Com que m’acompanyava l’amic Adrià, de Banyeres de Mariola, vaig haver d’entrar a Rafelbunyol, on ell arribava sobre les 10:00h amb el TGV (Metro). De seguida tornàrem a l’autopista i ens encaminàrem cap a Montserrat. Vam fer alguna parada per a estirar les cames, beure algua, menjar alguna coseta, etc. I només vam veure l’eixida a Montserrat la vam prendre. Inicialment, com que anàvem bastant bé de temps, volíem dinar a Monistrol de Montserrat, o en algun poble dels que hi ha abans del Monestir, però no sabem com, quan ens vam adonar ja érem a les portes de la muntanya catalana.

Seguint les indicacions de l’amic monjo, demànarem a les persones de seguretat (es van portar meravellosament -i això que la decisió d’assistir a l’ordenació la vam prendre una miqueta tardet-) que ens deixaren arribar amb el cotxe fins a la plaça de davant de la Basílica, concretament fins a uns 25 metres d’on tenia el cotxe l’arquebisbe d’Urgell, això no ho demanàrem òbviament, i després Adrià baixà a aparcar-lo en un lloc adient -la plaça està en obres i tot just cabien els pocs cotxes dels familiars més directes-. Aleshores preguntàrem a l’Hotel Abat Cisneros si podíem dinar perquè acabàvem d’arribar per a l’ordenació de la vesprada i no ho havíem fet encara, ens digueren que ho miràrem al restaurant i en pocs minuts tinguérem la taula parada. Dinàrem ben a gust i tranquil.lament. I cap a les 15:30h Adrià baixà al cotxe per tal de canviar-se de roba i jo el vaig esperar a la plaça, on vaig trobar alguna persona del nostre País. De lluny vaig veure el rector de Palma-Ador, Vicent Sarrió, etc.

Cap a les 16:00h féiem entrada a la Basílica on tenien lloc els darrers preparatius per a la litúrgia de l’ordenació. Vam seure en un lloc bastant prop de l’altar major. I a les 16:30h feien entrada a l’església tots els monjos i sacerdots que aqueixa vesprada acompanyarien els quatre ordenands, amb el P. Abat i l’Arquebisbe Joan Enric Vives. I començà la santa Missa en la qual tingué lloc l’ordenació. Les veus de l’Escolania acompanyaren tota la litúrgia.

Arribà el moment central en què el P. Abat presentà, després de ser cridats davant de l’arquebisbe, els quatre ordenands. Tot seguit es procedí al ritual d’orde diaconal i sacerdotal pel quals els quatre monjos anomenats abans reberen el diaconat i el presbiterat respectivament.

Després se’ls lliurà els evangelis als diaques i se’ls imposà l’estola i dalmàtica, i als nous sacerdots se’ls imposà l’estola i la casulla i se’ls ungí les mans, i l’arquebisbe els imposà les mans i tot seguit cada un dels sacerdots que concelebraven la Santa Missa també ho realitzaren. Com a acte final del ritual d’ordenació sacerdotal tingué lloc el bes de pau als ordenats. A continuació seguí la Santa Missa, presidida des de l’altar major per l’arquebisbe, l’Abat i els dos nous sacerdots. La cerimònia acaba amb el Cant del Virolai per part de l’Escolania i tot el poble assistent.

Tot seguit tingué lloc un xicotet refrigeri en una sala del Monestir i les mostres i felicitacions als nous diaques i preveres.

L’amic Josep Miquel m’havia deixat a la porteria el llibre del P. Abat, Josep M. Soler, La plaça de Diognet, dedicat pel mateix P. Josep M., cosa que li vaig agrair moltíssim. Ens poguérem fer diverses fotografies amb amics i coneguts… i ja, una vegada acomiadats del P. Josep Miquel i la seua família, li deixàrem a la porteria un xicotet obsequi, que m’acaba de dir que li agradà moltíssim. I ja férem camí a Martorell, on havíem de descansar després de la vesprada tan emocionant i viva que vam tenir.