La lectura afavoreix tant la persona com la societat
És urgent augmentar el nivell de lectures tant en nombre com en qualitat, especialment en els xiquets, els joves i pares adults. La lectura no es pot imposar com una obligació, ja que s’acaba avorrint, sinó ajudar a descobrir el goig que produeix llegir. I açò s’aconsegueix per “pressió osmòtica-“, experimentant, descobrint que els seus pares i educadors són persones que lligen amb freqüència, que no solament veuen televisió i són experts en informàtica, sinó que sobre la taula o el sofà hi ha periòdics, revistes o llibres i que dediquen temps a la seua lectura.
Altre aspecte a conrear és ensenyar a llegir de manera racional. No és suficient conéixer la dinàmica de la lectura, assabentar-se per damunt de tot del que es diu, sinó educar en una lectura comprensiva on entén el que diu l’autor, descobreix la part literària en què es desenvolupa i hi gaudeix, analitza els textos escrits i sap donar raó del que ha llegit i expressar les seues opinions. Difícil tasca, però no impossible. Açò exigeix temps, dedicació, cercar nous mètodes i estratègies que faciliten aquesta tasca educativa.
Bé paga la pena suscitar noves generacions on abunden els lectors, on la gent faça servir els seus diners per tal de comprar i llegir llibres, on els ajuntaments –demà hi ha eleccions locals a tindre molt en compte– disposen de biblioteca i destinen part del seu presupost per a aquest fi, on la regidoria de cultura -sé de cinc pobles de la meua comarca on és així– estiga valorada com una de les més importants. Pot haver alguna cosa més important per a un ajuntament que afavorir el desenvolupament cultural dels veïns? El desenvolupament cultural afavoreix a la vegada el desenvolupament humà, la convivència i la relació entre les persones. Ho hem de tindre present demà a l’hora de dipositar les nostres paperetes a les urnes. Si ho fem així, totes i tots eixirem guanyant.
PD: D’uns papers de Santa Maria de Nassiu.