Els Papers de Santa Maria de Nassiu

EDUQUEU ELS XIQUETS I NO HAUREU DE CASTIGAR ELS HOMES (PITÀGORES)

19 de març de 2010
1 comentari

“Negociant la qualitat de l’educació” (AVUI.CAT)

Opinió
Negociant la qualitat de l’educació
Editorial
Els mestres i professors dels centres públics de Catalunya estan cridats a secundar avui una vaga contra diversos aspectes de l’aplicació de la llei d’educació de Catalunya (LEC). Aquesta és la cinquena vaga del sector educatiu públic en tres anys, una reiteració que hauria de neguitejar les autoritats. La preocupació dels mestres i professors, vehiculades a través dels sindicats, es refereixen a la imposició de la jornada continuada (en lloc de la intensiva al mes de juny), a la possible retallada del paper del claustre que suposa el decret d’autonomia, a l’avaluació a què se sotmetran els centres –i de la qual dependrà l’assignació de recursos– i al nou sistema de nomenaments i de contractació per terços de jornada.

L’opinió pública en general i les famílies en particular poden criticar la resistència dels mestres i professors al canvi. Però, certament, ¿quins treballadors –incloent-hi els que avui criticaran els mestres– estan disposats a cedir gratuïtament els seus drets laborals? Hi ha un segon element que s’ha d’avaluar: el conseller Ernest Maragall intenta aplicar la LEC perquè considera que és un bon mecanisme per millorar l’educació del nostre país. I ho fa sense por al desgast polític. Per què? Doncs perquè la LEC és en realitat un autèntic pacte educatiu interpartidari, cosa que li garanteix una llarga vida.

Hi ha un mite que enterboleix el camí d’aquest país cap a la millora educativa. El mite és que els docents públics són uns funcionaris aferrats als seus privilegis. És un diagnòstic demagògic que perjudica la necessària confiança entre els mestres i les famílies. Si els docents es queixen és perquè consideren que les reformes emanades del departament amenacen la qualitat de l’ensenyament. Però, de la mateixa manera, el departament té dret a assignar-los els recursos de la millor manera possible, a organitzar-los i a avaluar-ne el rendiment. És el que fa qualsevol empresa o institució del món, i més encara si hi ha una crisi econòmica que obliga a vigilar la bona administració. Està fora de dubte que els uns i els altres volen una educació de qualitat. ¿Tan difícil és trobar punts de coincidència? El camí és negociar més; no pas aturar l’activitat.


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

  1. Tot això que dius sona molt maco. Però
    qui avalua els funcionaris del Departament? qui examina els
    coneixements educatius i de pedagogia del conseller d’educació, un
    ex funcionari de publicitat i d’Hisenda? Qui avalua als supervisors?
    Qui controla als endollats a la Generalitat, als polítics reciclats
    que pul·lulen pel Departament? Tots sabem que no són ni els més
    llestos, ni els més treballadors, ni els que saben més el que passa
    en les aules. Qui els avalua a ells?

     

    Segurament hi ha gent molt valuosa,
    segurament tots com dius volen millorar l’educació i les escoles.

    Però què passa quan els funcionaris del Departament van gratant
    i agafant més i més poder i drets als mestres? i què passa si els
    funcionaris de la Generalitat  no comuniquen , ni 
    dialoguen, ni parlen, ni negocien amb la comunitat educativa? Quan
    tan sols funcionen amb decrets, amb normes, amb supervisors, amb
    premis i càstigs, i amenaces encobertes i públiques per la
    televisió i diaris nacionals per a no vagin a la vaga?
    Què passa
    quan desinformen sobre les vagues i el que fan els sindicats?

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.