Els Papers de Santa Maria de Nassiu

EDUQUEU ELS XIQUETS I NO HAUREU DE CASTIGAR ELS HOMES (PITÀGORES)

15 de setembre de 2009
5 comentaris

Fracàs escolar? Sí, gràcies

Caldria haver contestat “NO, GRÀCIES”. Els fets s’entesten a fer-nos contestar que sí. Per què? Molt senzill, com deia aquell, digueu-li realitat (per no fer servir un terme més fort). 

Sols les Illes Balears ens superen en fracàs escolar als valencians. Ací podeu llegir la notícia.  Encara que, segons les estadístiques, aquest fracàs escolar baixa dos punts sobre el 39,7% que teníem en 2006, el fet encara afecta al 37,8% dels estudiants valencians (2007(. Si tenim en compte que la mitjana de l’Estat és d’un 30,9%, superem en “quasi” vuit punts aquesta mitjana. Llàstima que els estudiants de les Illes Balears ens superen en aquest rànquing. Ja sabeu que som els millors en tot. Caldria també fixar-se que hi ha comunitats autònomes per davall del 20,0%. Són Euskadi (16,4%), Cantàbria (19,2%) i Nafarroa (20,5%). I superen per poquet el 20,0% Castella-Lleó (24,0%), Galícia (26,3%), Aragó (26,4%), Astúries (26,9%) i Catalunya (17,2%). Són dades. Però alguna cosa hauríem de fer. 

I encara que no tinga res a veure amb el fracàs escolar, però sí molt amb allò que som els millors…ací, al PV, és el lloc més car per tal de passar l’ITV. Sols una dada: en qualsevol ITV costa la inspecció a turismes dièsel 60€, 2,5 vegades més que a les autonomies més barates. I és que no acabe d’entendre com encara hi ha valencianes i valencians que volem dur en andes els nostres polítics Us imagineu processons cíviques amb Rita, Camps, Costa o Betoret duts en andes? Bon dia.  


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

  1. A casa qui n’entén d’estadística és Emili. Però xafar les aules a segons quines escoles fa pensar que hi ha més d’un culpable en el fracàs escolar. Què voleu que us diga: per a mi, un 1% ja és massa. Paciència, Àngel i Dani, paciència. 

    Besets 

  2. I a més d’això es considera que tot qui ha obtingut el Graduat en ESO no ha fracassat. Caldria afegir al percentatge de fracàs escolar (alguns d)els Graduats de Diversificació, els que el trauen amb alguna assignatura suspesa i els que es regalen, dic jo.

  3. Però és que les jugades de les diverses reformes, contrareformes i recontrareformes no és producte d’una mala política o una improvisació, sinó d’un càlcul molt ben fet… Que els qui manen poden ser uns terrossos, però els qui de veres governen no.

    Vull dir que, a colp d’ideologia (en el sentit marxista del terme: conjunt de relacions falses que els individus estableixen amb l’entorn) ens han canviat i invertit els termes. L’escola -deixem ara de banda el tema de si pública o privada- ja no és la base de la societat, sinó el tub d’escapament. Hem deixat d’instruir i formar, i ens limitem a comprar pau social: que els fardatxets adolescents estiguen recollits sense fer maleses ni cremar contenidors (si han de cremar alguna cosa, que cremen el mestre, que per a això li paguen), i que vegen els papàs un titolet, encara que siga ple d’asteriscs i adaptacions. En resum, un xikipark car i de dimensions enormes. L’objectiu, ara, és garantir que no aprenguen res, però ens ho semble (“perquè vol el fill d’un jornaler, un gitanet o un immigrant ser enginyer aeronàutic, metge o advocat laboralista? seria un desastre, i ací no tenim gent per a repartir egregis xupa-xups sociològics, com fan amb l’Obama als EUA”) i els fills dels “cuadros de mando” -siguen del partit o la consigna partidària que siguen, no ens enganyem a aquestes altures del sainet- que van a les escoles privades puguen heretar sense problemes ni competència els privilegis dels pares. Per això es combina el marasme pedagògic i legal amb la descapitalització i la marginalització de l’ensenyament públic. El resultat: el mateix sistema de castes que imperava en èpoques anteriors: l’escola pública, per als arreplegats i la carn de canó, immensa majoria dòcil; i l’ensenyament per a qui se’l puga pagar o l’intel·ligent que es doblegue a les condicions partidàries i confessionals imposades per qui el detenta, després de l’espoli sistemàtic. Per això el fracàs escolar real -el que no es mesura amb estadístiques de resultats de proves o obtenció de títols, sinó en adquisició efectiva de coneixements- és immensament superior al que diuen, i no m’estranyaria que el poguéssem apropar al 60 o 70 per cent, respecte dels objectius idealment marcats per les lleis i pels -ingenus o malevolents, ja no ho sé- dissenyadors dels currículums. Això, sent optimistes.

    No em vul fer pesat ni posar-me com si estigués en un “meeting”. Només acabaré amb dues frases. La primera, atribuïble a qualsevol Fabra (Carlos, no Pompeu) i ja part de la cultura popular, que diu: “ensenyeu-los a llegir, i ja vorem qui llaura”. La segona, d’un home en les meues antípodes ideològiques, però sens dubte un dels millors cervells del país, don Marti de Riquer: “els problemes de l’ensenyament primari i secundari s’acabaran així que ens decidim a tancar les facultats de pedagogia durant, posem-ne, vint anys, i enviem els responsables (també els polítics, hi afegiria jo) a picar pedra”.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.