Els Papers de Santa Maria de Nassiu

EDUQUEU ELS XIQUETS I NO HAUREU DE CASTIGAR ELS HOMES (PITÀGORES)

18 de setembre de 2008
2 comentaris

ÉS UN POC TONTO APRENDRE A COMPORTAR-SE I NO ENTENDRE RES”

Aquests mots els deia Andrés Quijada, alumne de 2n d’ESO de l’IES Cavanilles d’Alacant -segons un titular d’EL PAÍS de dimarts-. I ho deia, ja deveu saber-ho, per l’ocurrència -per dir una parauleta suau- del nostre conseller d’Educació de fer les classes d’Educació per a la ciutadania en anglés, cosa que ve a ser continuació del boicot “constant i persistent” al govern de Madrid -no és sant de la meua devocació tampoc- i a l’educació pública del nostre País. Al meu centre encara no sé com anirà la cosa. Sí sé que li havien “promés” a la direcció un professor itinerant, professor que no hi arribarà, cosa que saberen dimarts mateix, dia en què els cinc grups de 2n d’ESO tenen aquesta hora de classe. Així que fins la setmana que ve…

Ara al País Valencià ja no serem ni MONOLINGÜES, NI BILINGÜES, SINÓ TRILINGÜES. Dimarts, mentre em desplaçava del poble a l’institut, vaig escoltar la propaganda de la conselleria sobre el pla del trilingüisme. No m’ho podia creure. Però sí. Té un nom, com a mínim, curiós, el PETRIX. Però em pregunte, si ni el govern valencià fa servir la llengua pròpia del País encara -bé, sí, alguna cosa diuen i algun text els escriuen-, com volen passar al trilingüisme?  A mi, des de xicotet m’ensenyaren que el 2 va davant del 3, per tant si encara no “som bilingües”, com volem fer que passem a ser trilingües? Deu ser una ocurrència més del nostre conseller…

Si voleu alguna informació més sobre com va la destraduïda assignatura d’Educació per a la ciutadania, podeu trobar-la ací i ací. I a continuació podreu trobar l’article d’Adolf Beltrán, La sinrazón instrumental, d’EL PAÍS, al voltant de l’anglés en aquesta assignatura. Bona vesprada.

La polémica de Educación para la Ciudadanía


La sinrazón instrumental





ADOLF BELTRAN



EL PAÍS – 16-09-2008


Si orientar las capacidades humanas a resultados antes que a valores o,
lo que viene a ser lo mismo, dar prioridad a los medios sobre los fines
es una deriva de las sociedades de la modernidad que Max Horkheimer
bautizó como “razón instrumental”, habría que buscar otro término para
definir las acciones de quienes instrumentalizan a la vez los medios y
los fines para boicotear valores que no comparten. Pero eso es
exactamente lo que ocurre con la implantación de la nueva asignatura de
Educación para la Ciudadanía en el inicio de curso de los institutos
valencianos, donde servidores y usuarios del sistema público de
enseñanza se ven sometidos al bochorno de una arbitrariedad del poder
político que, no sólo les convierte en rehenes de una batalla política
y partidista, sino que, de repente, les enreda en una organización de
la docencia que carece de cualquier sentido porque la Administración
que la impone es manifiestamente incapaz de prestar, en la práctica, el
servicio que decreta.


Sabido es que el PP se ha opuesto desde el principio a la implantación
de Educación para la Ciudadanía, con argumentos que cada cual evaluará
desde su posición en el debate público. Sabido es también que se trata
de una materia de implantación obligatoria y evaluable. Sabido es que
algunos gobiernos autonómicos, como el de Francisco Camps, saltaron al
campo de batalla, sin atender a límites ni condiciones, para ofrecer
una vía de escape a los objetores y dificultar hasta lo grotesco el
derecho del común de los usuarios a beneficiarse de una oferta
educativa perfectamente válida. Los tribunales, al menos en el caso
valenciano, han puesto coto a las alternativas objetoras y estudian la
legalidad de las órdenes emanadas de una Administración tan militante.
Pero el curso ha empezado y la ocurrencia del consejero Alejandro Font
de Mora y de su jefe de que la asignatura se imparta en inglés ha
desembocado en una escena de ventriloquia, más propia de un show
de Mari Carmen y sus muñecos que de la educación en una sociedad
moderna y seria. Pretende esta Administración, desde el Diario Oficial
y por escrito, que los profesores, los padres y los alumnos encajen, en
el sentido común de la vida cotidiana, la escena de un profesor dando
clase traducido por otro al inglés ante el asombro comprensible de los
estudiantes. Sería un buen ejercicio para la nueva asignatura discernir
cómo la “sinrazón instrumental” lleva al ridículo
.





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  1. Si ja hem costa d’entendre com s’atrevixen a fer una assignatura que ens “ensenye a ser ciutadans” (cosa que pense que deu fer-se a totes hores, tots els dies, des de casa, al carrer i a l’escola), que la implanten al batxillerat (quan els alumnes ja estàn ben granaets i massa educats) i que compte per a la nota (i condicione així l’entrada a la universitat); sols ens faltava que es donara en anglés…

    vaia telaaa!

    PD_: i no continue perquè em pose dels nervis!!

  2. Potser no interesen els ciutadans autònoms, compromesos i crítics que conegen els Drets Humans, els Tratats Internacionals i la mateixa Constitució. La formació de la conciencia moral de cadascú està sigent manipulada.

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