Els Papers de Santa Maria de Nassiu

EDUQUEU ELS XIQUETS I NO HAUREU DE CASTIGAR ELS HOMES (PITÀGORES)

16 de maig de 2010
0 comentaris

EL GRAU DE GANDIA

Nucli urbà que pertany a Gandia, d’on dista uns tres quilòmetres. En un principi va ser un caseriu, que en 1343 ja existia, i al qual es traslladà la capella de Sant Nicolau, que es trobava en la mateixa ciutat de Gandia, on es venera la imatge de marbre de la Mare de Déu Blanqueta, a qui se li professa gran devoció, i sobre la qual hi ha una poètica llegenda. En el decurs de la seua història aquest poblat al costat del mar i a l’esquerra de la desembocadura del riu Sant Nicolau, compost, en gran part per pescadors, va sofrir durant diversos anys les incursions dels pirates que assolaven les costes valencianes, i que en algun moment feren que quedara despoblat. El litoral està format per una platja de sorra i aigües poc profundes. En aquestes darrers dècades el Gau de Gandia ha vist desbordar les seues estructures amb el complex turístic que ha sorgit, en què s’han concentrat una gran aglomeració d’hotels i apartaments que el situen en el segon dels focus turístics del PV, després de Benidorm; el passeig Neptú amb diversos quilòmetres de llargària, li dóna una personalitat difícilment superada en altres zones turístiques. 


Té un port marítim de què es parla ja a l’Edat Mitjana. En la zona del mateix s’embarcaven tradicionalment els diversos productes de l’horta de Gandia. En el segle XIX l’embarcament cresqué de tal forma que es va pensar a construir un port que evitara la pèdua de temps i molèsties que tenia carregar mercaderies en mar obert. En 1844 els patricis Sinibaldo Gutiérrez Mas i Josep Ramon Rausell Ribes aconseguiren l’autorització ministerial per tal de construir pel seu compte un port. La seua construcció es va veure afavorida gràcies a una companyia anglesa que subministrava carbó a Alcoi i que, des de 1890, comptava amb un ferrocarril, el tren dels anglesos, que unia la ciutat d’Alcoi amb el Grau de Gandia. En 1893 tingué lloc la inauguració. La construcció del port va significar la revitalització de Gandia com a centre comercial i financer del PV. Calculat en un principi per a un trànsit de 30.000 tonellades, en 1900 n’assolí més  de 75.000. La construcció del ferrocarril i el port carboner animà a estendre el conreu del taronger, cosa que vingué a afavorir, amb la modernització d’aquest port, l’exportació de la taronja.


L’església de Sant Nicolau que atenia espiritualment el veïnat del Grau en l’arranjament parroquial de 1902 fou credada vicaria depenent de la Col.legiata, amb pica baptismal pròpia per a batejar. Des d’aqueix any existeixen els llibres sacramentals. El 29 de desembre de 1953 fou erigida la parròquia amb la construcció d’un artístic i funcional temple. L’auge turístic que s’ha desenvolupat notablement ha fet que s’hagen construït les esglésies dels Apòstols Sant Pere i Sant Pau i Santa Maria del Mar.


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.