Els Papers de Santa Maria de Nassiu

EDUQUEU ELS XIQUETS I NO HAUREU DE CASTIGAR ELS HOMES (PITÀGORES)

15 d'octubre de 2007
6 comentaris

CLASSES I UN ARTICLE PER A LA REFLEXIÓ

Penjant l’apunt m’ha desaparegut. Intentaré refer-lo breument. Avui he tingut classe a les 8.00 h amb el grup 2n B d’ESO. A continuació, he tingut Guàrdia. He aprofitat per fer-me una analítica de sang pel ferro -solc assimilar-lo malament i me’l controle cada mig any. Després, classe amb el grup 2n B de batxillerat. Hem corregit exercicis i hem tractat del tema i tesi de l’article d’opinió (selectivitat). Després ha vingut el pati. Avui l’esperava com aigua de maig -estava en dejú per l’analítica-. I finalment, he tingut una classe amb el grup 2n B d’ESO.

El cotxe que tinc fa avui quatre anys. Havia de passar la ITV. Hi he anat. L’he passada en una hora més o menys. I cap a poble. He tret una estoneta Kira. I ja s’ha fet l’hora de dinar. He dinat. He descansat, llegit la premsa, etc. I abans de seguir la tasca de la vesprada us deixe aquest apunt.

L’article que vull que considereu és el següent:

Dos medidas para mejorar la enseñanza

Francisco Javier Quirós Cuevas  –  Pinto, Madrid

 

EL PAÍS  –  Opinión – 13-10-2007

Casi todos los profesores de enseñanza secundaria estamos de acuerdo en que se enseña más y mejor a un grupo de 25 alumnos que a uno de 35. Asimismo, creo que la mayoría piensa que, excepto en algunos casos, las asignaturas de una o dos horas no permiten que las clases tengan una razonable regularidad, y, por lo general, sólo sirven para que un mismo profesor enseñe a un número excesivo de grupos y para que un mismo alumno tenga una cantidad desmesurada de asignaturas y de profesores.

Sin embargo, a pesar del continuo cambio de la legislación educativa, en las aulas hay casi el mismo número de alumnos que hace 20 años, y, en vez de haber mantenido agrupadas las horas lectivas asignadas a una misma materia en asignaturas cuatro o cinco horas, se ha aumentado el número de asignaturas de una, dos y tres horas. En mi opinión, sería mucho más razonable remediar desde la raíz esta situación que seguir aplicando los parches ineficaces que actualmente se ponen en práctica.

Ahora bien, puesto que reducir el número de alumnos por grupo y distribuir racionalmente las horas lectivas asignadas a las materias son medidas que no responden a cuestiones ideológicas ni están vinculadas a ninguna moda pedagógica, parece evidente que el motivo por el cual no se adoptan es que, en realidad, los sucesivos gobiernos de nuestro país y de las distintas comunidades autónomas no le han concedido nunca demasiada importancia a la educación.

Así lo confirma, por ejemplo, el hecho de que a menudo se obligue a los inspectores y a los equipos directivos a reducir al máximo la plantilla de profesores y el número de grupos de los centros con la excusa de que se trata de gestionar bien los recursos que, sin embargo, se derrochan en futilidades.

No hacen falta, pues, grandes revoluciones ni ocurrencias geniales para mejorar la calidad de la enseñanza, sino que bastaría con tomar un par de medidas muy sencillas, nada polémicas y menos caras que algunas de las absurdas inversiones que a veces se realizan pese a que el profesorado las considere completamente inútiles.


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

  1. Com a curiositat, quantes hores lectives setmanals té un professor de secundària/batxillerat/cicles formatius a l’ensenyament públic? Té igual que siga professor "ras" o si és cap de departament o fa classe en grup de diversificació en té menys (d’hores)?

    I quantes hores no lectives setmanals?

    Al començament de curs, com es trien els grups a què heu de fer classe?

  2. Aquest bloc, tracta sobre l’assumpte del impressionant discurs de Quim, està enfocat des de la particular percepció de nois i noies de secundària d’una escola de Catalunya. Crec que estaria bé que la gent i fes un cop d’ull. Jo hi passo sovint i està força bé. Donar missatges de suport, a nois i noies que promouen ampliació de la cultura catalana fent servir les noves tecnologies des de l’escola, farà que agafin aquesta idea amb més ganes.

    Per cert, aquest bloc, està molt treballat i crec que és molt recomanable. La meva més sincera enhorabona.  

    Visita o dona la teva opinió de; http://blocs.mesvilaweb.cat/noisinoies2

    o

    http://blocs.mesvilaweb.cat/bielmamengual que també és força bó.

    Records.

  3. Com bé assenyala l’article, l’educació no és un assumpte prioritari, i més hui en dia. Opine que hi ha una raó de fons, i és que si la gent té suficients coneixements i pensament crític, es converteix en una cosa perillosa que pot pensar i desestabilitzar l’estatus quo establit, i això no interessa.

    Ahir em contaven que, al poble de costat, la major aspiració dels xavals de 18-20 anys és treballar per comprar-se un cotxe Audi. Crec que l’anècdota és molt significativa.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.