Els Papers de Santa Maria de Nassiu

EDUQUEU ELS XIQUETS I NO HAUREU DE CASTIGAR ELS HOMES (PITÀGORES)

9 de març de 2010
0 comentaris

“Bilingüisme autèntic?”, per Ferran Suay

Bilingüisme autèntic? (LEVANTE-EMV)


Ferran Suay

En un territori que es declara oficialment bilingüe hi ha dos tipus de ciutadans: els capacitats, que dominen els dos idiomes, i els discapacitats, que només en coneixen un. Si, a més a més, les autoritats del territori presumeixen amb freqüència de tolerància lingüística, i no es cansen de declarar que el bilingüisme és una gran riquesa, és lògic pensar que la intenció del govern —i les seues accions— aniran en la direcció de procurar la capacitació dels discapacitats. D´acord amb el postulat del bilingüisme com a riquesa, es tractaria de fer que els més pobres, els que desconeixen la meitat de les llengües oficials, deixen de ser tan pobres i passen a ser una miqueta més rics. 
Això, des del poder polític, és fàcil de fer. Es tracta de garantir que la llengua que és desconeguda per més persones, estiga present en tots els àmbits de la comunicació. Si un ésser humà d´intel·ligència mitjana (posem una edat mental superior als cinc anys) veu un cartell que diu «Eixida», ubicat sistemàticament al costat d’una fletxa que indica una porta, tardarà ben poc a entendre què vol dir la paraula en qüestió. I si la televisió, la ràdio i els diaris li acosten quotidianament les paraules d’eixa llengua, qualsevol parlant de l´altra llengua oficial serà capaç, en poc de temps, d´entendre-la, i els més dotats, de parlar-la amb una correcció suficient.
Per contra, si al costat de la paraula «Eixida» hi ha sistemàticament l´equivalent en l´altre idioma. Si, encara més, és aquest equivalent el que resulta destacat en grandària i visibilitat, quan no és —ras i curt— l´única paraula que acompanya la fletxa. Si als pocs programes de TV i ràdio que utilitzen la llengua pròpia hi ha una presència massiva i constant de l´altra, mentre que als nombrosos programes en castellà no s´hi sent mai una paraula en valencià, aleshores haurem de concloure que s´està fent molt poc per equiparar els ciutadans en capacitat lingüística; ben poc per enriquir els més pobres. En tot cas, la intenció que haurem d´atribuir a eixa política és la d´igualar a la baixa; la de convertir en discapacitats monolingües els qui actualment ja són ricament bilingües. 
Ben lluny de l´aspiració europeista que cada ciutadà conega al menys tres llengües europees, els nostres paladins del bilingüisme trampós, pretenen que els valencians del futur siguen més discapacitats, més pobres i menys europeus que els actuals. 

Professor de Psicobiologia. Universitat de València

La autoridad de los profesores versus el conseller (LEVANTE-EMV)


Ana Noguera

El problema de la convivencia en las instituciones escolares representa, sin duda, una de las manifestaciones más crudas de las disfunciones de los sistemas escolares. Aunque no sólo. Ahora bien, los conflictos sociales (incluidos los educativos) suelen rodearse de construcciones mentales que no permiten ver con facilidad qué está ocurriendo en los centros y fuera de ellos.
¿Lo ve el conseller cuando cree que con aprobar una «ley para devolver la autoridad a los profesores» se soluciona el problema? Bienvenida sea toda medida que ayude siquiera tímidamente a reforzar la consideración social y política de la educación y del profesorado como su principal valedor. 
Pero lo que resultaría indignante es que la ley sirva exclusivamente como cortina de humo para tapar las vergüenzas de quienes dirigen la educación valenciana. Porque los profesores necesitan para recuperar su autoridad social, además de una ley, disponer de medios, infraestructuras dignas, espacios adecuados, inversiones para hacer bien su trabajo, buena formación, acuerdos y consensos, condiciones que eliminen la provisionalidad de sus puestos, rápidas sustituciones a sus bajas y, sobre todo, ser escuchados cuando manifiestan sus posiciones. Porque la mejor prueba de reconocimiento social es tener libertad de expresión, capacidad de crítica y autocrítica, y un jefe que sepa dialogar y tener la puerta de su despacho abierta para atender los problemas que se acumulan en los centros educativos de nuestra Comunidad.
Y la primera pregunta es: ¿está en disposición de firmar una ley para «exigir» reconocimiento de autoridad a los profesores cuando él es el primero en faltarles continuamente al respecto?
Mientras con una mano anuncia la ley, con el guante de hierro elimina las subvenciones al STE, atacando la libertad y representación sindical; pretende modificar el Consejo Escolar para que sea «a imagen y semejanza» del gobierno Camps, o sanciona a un director no por la acción de su decisión, sino por omisión. Barbaridades que se suman a aquel sonado disparate pedagógico de la EPC en inglés, o no firmar el convenio 2.0, o las órdenes a los inspectores para que supervisen la religión en la enseñanza y hagan de comisarios políticos, o reducir los presupuestos en un –35%, o dejar que languidezcan algunas áreas tan importantes como la FPA o la Especial. ¿Se ha planteado el conseller cuántos profesores desearían poner su foto boca abajo como protesta por su gestión caciquil y mediocre en la educación valenciana?
Supongo que así es como entiende Font de Mora la autoridad y el respeto: «estás conmigo o contra mí». El conseller no busca que se le respete ni disponer de una autoridad moral, sino que se le tema, a base de sanciones y decreto. Nada más lejos de la pedagogía y del papel sociomoral que desempeña un profesor.

Diputada en las Corts por el PSPV-PSOE


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.