Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

3 de setembre de 2014
0 comentaris

Venècia: la rebel Sabina Guzzanti parla dels acords entre la Màfia i l’Estat

Després d’haver denunciat el règim de Berlusconi, a la devastadora Draquila, la Italia che trema (2010), la rebel i mediàtica cineasta Sabina Guzzanti posa ara el dit a la llaga dels vincles Màfia-Estat:

Venècia 2014. Fora de Competició.

La Trattativa - Sabina GuzzantiLa Trattativa. Direcció: Sabina GUZZANTI. Producció italiana. Guió: Sabina Guzzanti. Intèrprets: Sabina Guzzanti, Enzo Lombardo, Ninni Bruschetta, Filippo Luna, Franz Cantalupo, Claudio Castrogiovanni. Sinopsi: Investigació cinematogràfica sobre l’acord entre la Màfia i l’Estat Italià: s’hi expliquen els esdeveniments, les investigacions i les intrigues polítiques que van caracteritzar els anys del vessament de sang. El presumpte acord entre la Màfia i l’Estat hauria estat fruit d’una negociació duta a terme ran del que ara es denomina “la temporada de les bombes”, del 92 i del 93. De què es parla en dir “acord”? De les concessions de l’Estat a la Màfia a canvi que acabés la violència? De qui va assassinar Falcone i Borsellino? De l’eterna convivència entre Màfia i política? Entre Màfia i Església? Entre Màfia i forces de l’ordre? O és que encara va més enllà, l’acord? Una colla d’actors representen els episodis més significatius de la “trattavia stato mafia”, donant vida a mafiosos, agents dels serveis secrets, alts oficials, magistrats, víctimes i assassins, massons, persones valentes i hones i persones valentes fins a cert punt. Més informació: Mostra de Venècia | Imdb. Vendes internacionals: pendent. Distribuïdores: BiM. Directora: Sabina Guzzanti (Roma, Lazio, Itàlia, 25.07.1963). Extracte de filmografia: Viva Zapatero (2005), Draquila, L’Italia che trema (2010), La Trattativa (2014).

També fora de concurs, Venècia acull avui la que és la pel·lícula número 102 que dirigeix el veterà cineasta sud-coreà Im Kwontaek:

Z_11816-Hwajang_4Reviure (Hwajang | Revivre). Direcció: IM Kwontaek. Producció sud-coreana. Guió: Yun-hee Song; adaptació d’un conte de Kim Hoon. Intèrprets: Ahn Sungki, Kim Hojung, Kim Qyuri. Sinopsi: El senyor Oh, d’uns cinquanta anys, està preparant el funeral de la seva dona, morta fa poc després de quatre anys de lluita contra el càncer. El senyor Oh és el gerent d’una gran empresa de cosmètics i ha estat un marit totalment entregat a la seva dona, durant la malaltia. Ran del funeral, casa seva queda plena de gent, però el senyor Oh està especialment per una persona en particular: la col·lega per a la qual fa temps que cova sentiments. Tot aquests anys que ha durat la malaltia de la seva dona, els seus pensaments es dividien entre les cures a la dona i els compromisos laborals, però no ha pogut deixar de fantasiejar amb la col·lega. L’endemà del funeral queda ben sorprès quan s’assabenta que la dona era conscient del seus sentiments per a aquesta col·lega. Més informació: Mostra de Venècia | Imdb. Vendes internacionals: FineCut. Altres festivals: Toronto 2014 Masters. Director: Im Kwontaek (Changsong, Cheollanam-do, Corea del Sud, 02.05.1936). Cineasta prolífic -aquest és el seu film número 102-, la seva obra és coneguda a Occident, gràcies a festivals de cinema. Extracte molt i molt reduït de la seva filmografia: Sibaji -també coneguda com a The Surrogate Mother, Madre alquilada, La mère porteuse– (1987), Chunhyang (2000), Embríac de dones i de pintura (2002), Reviure (2014).

https://www.youtube.com/watch?v=jzqf9L_Uw04

Venècia 2014. Competició.

En la competició, avui dues cintes que tenen un adolescent com a protagonista. A Sivas, de Kaan Müjdeci, es tracta d’un noiet delerós de fer-se valer i que s’empara en un seu nou amic, un gos de lluita:

USivas. Direcció: Kaan MÜJDECI. Producció germano-turco. Guió: Kaan Müjdeci. Intèrprets: Dogan Izci, Çakir, Ozan Çelik, Muttalip Müjdeci, Ezgi Ergin, Hasan Özdemir, Furkan Uyar, Okan Avci, Hasan Yazilitas, Banu Fotocan. Sinopsi: En un poble d’Anatòlia,  la història d’un nen d’onze anys, Aslan (Dogan Izci), i un gos de lluita masegat, anomenat Sivas. Entre ells dos es desenvolupa un vincle després que Aslan troba Sivas abandonat i ferit en una rasa. Una representació de” Blancaneus i els set nans” és el rerefons de la història: Aslan està molt decebut per haver perdut el seu paper de príncep que ha acabat tenint Osman (Furkan Uyar), el seu rival en l’amor i el fill del cap del poble. Mentre Osman mira de conquista Ayse (Ezgi Ergin), la “princesa” del poble, Aslan tracta d’impressionar amb el seu nou amic, Sivas. El gos ja ha trobat una llar i comença a guanyar una baralla rera l’altra. Més informació: Mostra de Venècia | Imdb. Vendes internacionals: pendent. Director: Kaan Müjdeci (x). Extracte de filmografia: pendent.

I a El darrer cop de martell, de la francesa Alix Delaporte, l’adolescent aprofita que son pare passa per la ciutat (Montpeller) a fer un concert, per a donar-se-li a conèixer:

Z_11636-Le_dernier_coup_de_marteau_1--__JC_LotherEl darrer cop de martell (Le dernier coup de marteau). Direcció: Alix DELAPORTE. Producció francesa. Guió: pendent. Intèrprets: Romain Paul, Clotilde Hesme, Grégory Gadebois, Candela Peña, Tristán Ulloa. Sinopsi: Quan travessa la porta de l’òpera de Montpeller, en Victor (Romain Paul) no en sap res de música. Tampoc no coneix son pare, en Samuel Rowinski (Grégory Gadebois), que ha vingut a la ciutat per a dirigir la Sisena Simfonia de Mahler. Per a capgirar el curs del seu futur, convertit sobtadament en incert; per sa mare, la Nadia (Clotilde Hesme); per Luna, de qui s’ha enamorat, en Victor ha decidit donar-se a conèixer. I anirà fins al final. Més informació: Mostra de Venècia | Imdb. Vendes internacionals: Pyramide. Distribuïdores: Pyramide. Directora: Alix Delaporte (Chatou, Yvelines, França, 1969). Guionista i directora. Autor de curtmetratges, debutà el 2010 amb L’amor d’en Tony. Extracte de filmografia: L’amor d’en Tony (2010), El darrer cop de martell (2014).

Venècia 2014. Horitzons.

Fa catorze anys, el director Michael Almereyda va adaptar Hamlet, de William Shakespeare, traslladant-ne l’acció al Nova York contemporani i amb Ethan Hawke fent de “príncep” Hamlet. Ara, Almereyda ha tornat a fer una operació similar, amb Cimbelí, del dramaturg anglès; adaptant-la a l’Amèrica d’avui en dia, amb Ethan Hawke novament -en un rol secundari- i, en el paper de moderna Imogen, Dakota Johnson -la filla de Melanie Griffith i Don Johnson, especialment famosa en aquest moment per ser l’Anastasia Steele de la versió cinematogràfica de Cinquanta ombres de Grey-:

CymbelineCimbelí (Cymbeline). Direcció: Michael ALMEREYDA. Producció nord-americana. Guió: Michael Almereyda; adaptació -a l’Amèrica d’avui en dia- de la peça Cimbelí,  de William Shakespeare. Intèrprets: Milla Jovovich, Ed Harris, Dakota Johnson, Penn Badgley, Anton Yelchin, Ethan Hawke, John Leguizamo, Bill Pullman. Sinopsi: Imogen (Dakota Johnson), la jove filla de Cimbelí (Ed Harris), líder d’un “gang”, decideix desobeir son pare i es casa amb Pòstum (Ed Badgley), l’home que estima. Tanmateix, el pare no es dóna per vençut i obliga la filla a divorciar-se: l’estimat fuig a l’exili i ella queda reclosa a les seves habitacions fins que accepti casar-se amb Cloten (Anton Yelchin), l’escollit pel pare. Més informació: Mostra de Venècia | Imdb. Vendes internacionals: International Film Trust. Director: Michael Almereyda (Overland Park, Kansas, EUA, 07.04.1959). Extracte de filmografia: Twister (1989), Nadja (1994), Hamlet (2000), Cimbelí (2014).

Jornades dels Autors. Venècia 2014.

Lluny del prestigi que li valgué la Palma d’Or per Entre les murs (2008), però fidel a la sensibilitat social que inspira tota la seva filmografia (per tant, impertèrrit als cants de sirena de la fama), el francès Laurent Cantet ha tornat a l’Havana per parlar del retrobament de vells amics que, al decurs d’una nit, repassen somnis juvenils i desil·lusions deixades pel pas del temps i les circumstàncies:

Z_retornAItaca@JA-V14 (6)Retorn a Itaca (Retour à Ithaque | Return to Ithaca | Ritono a l’avana). Direcció: Laurent CANTET. Producció francesa. Guió: Leonardo Padura Fuentes, Laurent Cantet. Intèrprets: Isabel Santos , Jorge Perugorría, Fernando Hechevarria, Néstor Jiménez, Pedro Julio Díaz Ferran. Sinopsi:Una terrassa amb vistes a l’Havana. El sol es pon. Cinc amics es troben per celebrar el retorn d’Amadeo després de setze anys d’exili. Del vespre fins a l’alba, recordaran la joventut, la colla, les esperances que tenien en el futur… però també les seves desil·lusions. Més informació: Jornades dels Autors Venècia 2014 | Imdb. Vendes internacionals: Funny Balloons. Distribuïdores: Lucky Red. Altres festivals: Toronto 2014 Special Presentations. Director: Laurent Cantet (Melle, Deux-Sevres, França, 15.06.1961). Extracte de filmografia: Recursos Humans (1999), L’emploi du temps (2001), Cap al sud (2005), Entre les murs (2008), 7 dies a l’Havana -capítol “La fuente”- (2012), Foxfire (2013), Retorn a Itaca (2014).

Sessió Especial.

El 2014 l’Istituto Luce ha fet noranta anys. Una llarga història que ha acompanyar a Itàlia mitjançant el cinema, i amb el patrimoni d’imatges únic al món que és l’Arxiu Luce. Per celebrar aquest aniversari, alguns dels nous autors del cinema produït a Itàlia han estat convidats a crear un curtmetratge, cadascun de deu minuts, amb imatges de l’Arxiu Luce, triades entre els milers d’hores d’imatges que conté. El resultat és un àlbum de diferents narracions:

021072014185903_media19×10 noranta (9×10 novanta). Direcció: Alice ROHRWACHER, Costanza QUATRIGLIO, Marco BONFANTI, Claudio GIOVANNESI, Alina MARAZZI, Pietro MARCELLO i Sara FGAIER, Giovanni PIPERNO,  Paola RANDI, Roland SEJKO. Producció italiana. Més informació: Jornades dels Autors Venècia 2014 | Imdb. Vendes internacionals: Istituto Luce – Cinecittà.

Setmana Internacional de la Crítica. Venècia 2014.

L’alemany Timm Kröger ofereix avui la seva carta de presentació com a nou cineasta, donant a conèixer la seva  “opera prima” i film de llicenciatura a la Setmana de la Crítica:

Z_29.SIC-ZERRUMPELT HERZ-6Cor trencat (Zerrumpelt Herz | The Council of Birds | Cuore frantumato). Direcció: Timm KRÖGER. Producció alemanya. Guió: Roderick Warich, Timm Kröger. Intèrprets: Thorsten Wien, Eva Maria Jost, Daniel Krauss. Sinopsi: 1929. Paul Leinert (Thorsten Wien), professor de música , rep una carta inesperada del seu vell amic Otto Schiffmann (Christian Blümel), jove i talentós compositor que va deixar Berlín ran d’un fracàs matrimonial. La carta és invitació a Paul perquè visiti l’Otto a la seva casa del bosc i conèixer-li el seu nou treball, una simfonia llargament esperada. En Paul se n’hi en va, amb la seva dona Anna i el seu col·lega Willi (Daniel Krauss); però quan arriben a la casa del bosc, l’Otto se n’ha anat. Així és que tots tres es posen a buscar-lo. I en Paul comença a notar alguna cosa estranya en el cant dels ocells… Més informació: Setmana de la Crítica de Venècia | Imdb. Vendes internacionals: pendent. Director: Tim Kröger (Itzehoe, Slesvig-Holstein, Alemanya, 1985). Estudia Cinema a l’European Film College, de Ebeltoft (Dinamarca) i posteriorment cinema documental a la Filmakademie Baden-Württemberg, de Ludwigsburg. Ha treballat com a professor ajudant de Cinema, guionista, director de fotografia. Debuta amb Cor trencat (2014), que també és el seu film de llicenciatura.

Crèdits fotogràfics:

Foto de capçalera: Sabina Guzzanti

Fotos Competició: Sivas (Mostra de Venècia) | El darrer cop de martell (© JC_Lother)

Fotos Fora de Competició: La Trattativa (Mostra de Venècia) | Reviure (Mostra de Venècia)

Fotos Horitzons Cimbelí de M. Almereyda (Mostra de Venècia)

Fotos Jornades dels Autors: Retorn a Itaca (Jornades dels Autors) | 9×10 noranta (Istituto Luce)

Fotos Setmana de la Crítica: Cor trencat (29SiC)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!