Premis oficials de la Mostra de Venècia 2010:
Competició
El Jurat de la secció competitiva de Venècia 2010, presidit per Quentin Tarantino, ha atorgat els següents premis [Nota oficial de la Mostra]:
Lleó d’Or a la millor pel·lícula: Somewhere (Somewhere), de Sofia COPPOLA
Lleó d’Argent a la millor direcció: Àlex de la IGLESIA, per Balada trista de trompeta .
Premi Especial del Jurat: Essential Killing (Essential Killing), de Jerzy SKOLIMOWSKI
Copa Volpi a la millor interpretació masculina: Vincent GALLO, per Essential Killing, de Jerzy SKOLIMOWSKI
Copa Volpi a la millor interpretació femenina: Ariane LABED, per Attenberg, d’Athina Rachel TSANGARI
Premi Marcello Mastroianni a un actor o actriu jove i emergent: Mila KUNIS, per El cigne negre (Black Swan), de Darren ARONOFSKY
“Osella” a la millor fotografia: Mikhail KRICHMAN, per la d’ Ànimes silents (Ovsyanki / Silent Souls), d’ Aleksei FEDORCHENKO
“Osella” al millor guió: Àlex de la IGLESIA, pel de la seva Balada trista de trompeta.
Lleó Especial: Monte HELLMAN. Monte Hellman és un gran artista cinematogràfic i un poeta minimalista. La seva obra ha estat font d’inspiració per a aquest Jurat i per a nosaltres és tot un honor poder homenatjar-lo (explicació motivada del Jurat)
***
Horitzons
El Jurat de la secció Horitzons, presidit per Shirin Neshat, ha atorgat per unanimitat els premis següents [Nota oficial de la Mostra]:
Premi Orizzonti, a un llargmetratge: Verano de Goliat, de Nicolás PEREDA [Informació de la Mostra]. Aquesta pel·lícula transita amb gràcia i desinvoltura la línia subtil que separa ficció i documental, explicant de manera fascinant els misteris de la vida i de la mort en un remot poblet de Mèxic (explicació motivada del Jurat)
Premi Especial del Jurat Orizzonti, a un llargmetratge: L’espai oblidat (The Forgotten Space), de Noel BURCH i Allan SEKULA. Assaig documental segons el qual el gran desastre dels tranports marítims és la cadena de distribució que du l’economia global a l’abisme. El signen dos noms de prestigi: Noël Burch, nord-americà resident a París des del 1951, assagista de teoria cinematogràfica, professor de teoria i història del Cinema i cineasta autor de més de vint films, sobretot documentals, i Allan Sekula, artista fotogràfic i director de cinema, autor el 1995 d’un llibre fotogràfic titulat Fish Story, sobre el món de l’economia marítima, del qual L’espai oblidat en ve a ser la continuació, en format pel·lícula [Informació de la Mostra]. Amb la seva visió èpica i la seva anàlisi rogorosa de la follia del capitalisme global, aquesta pel·lícula esdevé un exemple magistral de cinema d’assaig i polític. Aconsegueix crear una trama complexa feta de llenguatge i imatges potents (explicació motivada del Jurat)
Premi Orizzonti Cortometraggio: Coming Attractions, de Peter TSCHERKASSKY [Informació de la Mostra]. Curtmetratge de recerca que, amb delicadesa, humor i el seu titme esplàndid, conjuga el cinema d’època amb el publicitari d’avantguarda, tot exaltant el plaer més pur del llenguatge cinematogràfic (explicació motivada del Jurat)
Premi Orizzonti Mediometraggio: Tse (Out), de Roee ROSEN [Informació de la Mostra] El Jurat ha volgut remarcar aquesta obra extremament agosarada i capaç de conjugar àmbits privats i públics. Amb la seva simplicitat, evidencia una clara voluntat de sensibilitzar l’espectador cara a les ideologies potencialment perilloses (explicació motivada del Jurat)
Menció Especial: Jean Gentil, de Laura Amelia GUZMÁN i Israel CÁRDENAS [Informació de la Mostra] La pel·lícula recorre el dilema espiritual i social de Jean Gentil i la seva capitulació final davant les forces que l’obstaculitzaven, tot retratant de manera eficaç la solitud del protagonista i la seva recerca d’una salvació final.
Curtmetratge candidat als EFA 2010 (Premis del Cinema “Europeu”): The External World, de David OREILLY [Informació de la Mostra]. Aquest curtmetarteg d’animació frega el límit de la moral de manera irònica i grotesca. Filmat amb ull cinematogràfic, és alhora extravagant i original (explicació del Jurat)
***
Controcampo italiano
El Jurat de la secció Controcampo italiano -dedicada a noves tendències al cinema produít a Itàlia-, presidit per Valerio Mastrandea ha atorgat els premis següents [Nota oficial de la Mostra]:
Premii Controcampo Italiano: 20 sigarette, d’ Aureliano AMADEI [Informació de la Mostra]
Menció Especial: Vinicio Marchioni, per la seva actuació a 20 sigarette, d’ Aureliano AMADEI
***
Premi Luigi De Laurentis a una “opera prima”
El Jurat del Premi “Luigi De Laurentiis” a una “opera prima”, presidit per Fatih Akin, ha emès el veredicte següent:
Lleó del Futur – Premi Venezia Opera Prima (Luigi De Laurentiis): Majoria (Cogunluk / Majority), de Seren YÜCE, projectada a la secció Jornades dels Autors. El protagonista d’aquest film és un fill. Un fill sotmès al pare. La por al pare es revela més forta que l’amor per una noia forastera. Aquest personatge passiu, és conscient de l’opressió que pateix? La pel·licula encara frontalment una paradoxa: en una societat patriarcal, una dona ho té més fàcil per a emancipar-se que no pas un home (Tadeusz Sobolewski, Jornades dels Autors)[MyMovies (it)] i també [Festival de Toronto 2010 · City to City]
***
Premi Persol 3D
El Jurat del Premi Persol 3-D a la millor pel·lícula en 3-D estereoscòpic de l’any, presidit per Takashi Shimizu, ha guardonat [Nota de la Mostra amb l’explicació motivada del jurat]:
Premi Persol 3-D: Avatar, de James Cameron i Com ensinistrar un drac (How to train your dragon / Como entrenar a tu dragón / Dragons / Dragon Trainer),., de Dean DeBlois i Chris Sanders
***
FOTO Sofia Coppola, amb el Lleó d’Or, per Somewhere.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!
més enllà de tots els comentaris i crítiques que ha rebut (favoritisme per part del seu ex, tarantino) crec que coppola està on està perquè ha demostrat que, tot i ser filla de qui és (i el que això representa) també té talent i les coses clares.