Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

28 de maig de 2022
0 comentaris

“Triangle of sadness”, de Ruben Östlund, Palma d’Or 2022

És habitual que els criteris dels jurats del Festival de Canes no s’avinguin gaire amb els que ha anat manifestant la premsa especialitzada acreditada al certamen i encara menys amb els crítics que defensen un cinema més radical. El Jurat que ha presidit l’actor francès Vincent Lindon ha seguit de debò amb aquesta tradició i així, per exemple, ha deixat sense presència al Palmarès a Albert Serra, a James Gray, a Cristian Mungiu o a David Cronenberg, per citar els noms propis que potser han cridat especialment l’atenció dels mitjans en aquesta edició d’altra banda tant decebedora a opinió de bona part dels cronistes.

Polèmica especialment resultarà la Palma d’Or, que han atorgat a una pel·lícula que ha desplagut remarcadament a amplis sectors de la crítica, malgrat que va ser ben acollida ran de la seva projecció i que sigui el film de la Competició que més s’ha venut al Mercat del Film, perquè és la que més potencial comercial s’hi ha vist. Que sigui la segona Palma que guanya el seu autor, el suec Ruben Östlund -l’anterior, el 2017, amb The Square-, sona també a un nivell excessiu de reconeixement per a un cineasta com ell. Però les polèmiques no s’acaben aquí, ja que el segon guardó en importància, el Grand Prix, l’han repartit entre dos títols: un, del flamenc Lukas Dhont -de qui s’esperava que podia guanyar la Palma- i l’altre, una pel·lícula que ningú gosa defensar -i van i li donen premi dels grossos-, el blasmat nou film de la directora francesa Claire Denis, que el mes de febrer va guanyar el Premi a Millor Direcció al Festival de Berlín amb una cinta que protagonitza… Vincent Lindon.

La resta del Palmarès diria que, llegides les cròniques diàries, no presenta gaire motius de queixa. Perquè l’estilisme i la perfecció formal de Park Chan-wook ha tingut la seva recompensa, malgrat que la pel·lícula diuen que no és pas gaire reeixida -però hi havia sectors que la volien per Palma-; el reconeixement als veterans germans Dardenne hem d’entendre que generarà consens; els premis d’interpretació semblen prou ajustats… El del Millor Guió fa rumiar una mica, sobretot pensant que l’any passat el guanyà l’extraordinària Drive my car. I les coses tornen a espatllar-se amb el premi que de manera eloqüent -aquest any potser més que mai- s’anomena “del Jurat”, perquè si guardonar-hi al venerable Skolimovski i l’entranyable odissea del seu ase no crec que sigui discutit, no deixa de mostrar una certa tirada cap al cinema diguem-ne d’inquietud social, cosa que en empatar-la amb la blasmada i “zen” “Le otto montagne” agafa un caire de botó de mostra de, efectivament, el caràcter i criteri d’aquest Jurat.

Aquest és el Palmarès d’enguany:

Palma d’Or 2022:

TRIANGLE OF SADNESS / SANS FILTRE / EL TRIÁNGULO DE LA TRISTEZA, de Ruben ÖSTLUND. Nota sinòptica: Una sàtira desinhibida on els rols i la classe social s’inverteixen i es revela el cursi valor econòmic de la bellesa. Sinopsi: Els models i “influencers” Carl i Yaya naveguen pel món de la moda mentre exploren els límits de la seva relació. Després de la “Fashion Week”, la parella està convidada a un creuer de luxe amb una galeria de passatgers que són delinqüents súper rics -un oligarca rus, traficants d’armes britànics i un capità idiosincràtic, alcohòlic i que cita Marx-. Al principi, tot sembla que es pot penjar a Instagram. Però s’acosta una tempesta i un gran temporal de mar colpeja els passatgers durant el sopar de gala de set plats del capità. El creuer acaba catastròficament. En Carl i la Yaya queden abandonats en una illa deserta amb un grup de multimilionaris i una de les netejadores del vaixell. La jerarquia es capgira de sobte, ja que la dona és l’única que sap pescar.  Repartiment: Harris Dickinson (Carl), Charlbi Dean Kriek (Yaya), Woody Harrelson. Informació: Östlund -13.04.1974, Suècia- és l’autor de  de The Square -Palma d’Or- i 2 Un Certain Regard Força Major i Invonluntary. RESSONS.

Grand Prix. Ex-aequo:

CLOSE, de Lukas DHONT. Sinopsi: En Léo i en Rémi, de 13 anys, són amics des de sempre. Fins que un esdeveniment impensable els separa. Aleshores, en Léo s’acosta a la Sophie, la mare d’en Rémi, per mirar d’entendre-ho… Repartiment: Kevin Janssens, Marc Weiss, Léa Drucker, Emilie Dequenne, Igor Van Dessel. Informació: Lukas Dhont -14.05.1991, Gant, Flandes, Bèlgica- va triomfar amb Girl, que presentà a Un Certain Regard 2018, enduent-se’n la Càmera d’Or i el Premi FIPRESCI, entre d’altres. RESSONS.

STARS AT NOON, de Claire DENIS. Sinopsi: Una jove periodista nord-americana en perill i sense passaport a l’actual Nicaragua, en ple període revolucionari, coneix un viatger anglès al bar d’un hotel. Sembla ser l’home perfecte per ajudar-la a fugir del país. S’adona massa tard que, al contrari, al costat seu està entrant en un món més problemàtic i perillós. Informació: Thriller romàntic basat en la novel·la homònima de Denis Johnson, VKP. Repartiment: Margaret Qualley (Trish), Joe Alwyn (Daniel), Danny Ramirez (policia de Costa Rica), Bennie Safdie (home de la CIA), John C. Reilly (americà). Informació: aquesta és la segona Competició del Festival en què participa Denis -21.04.1946, París-, que també hi ha estat Fora de Competició, a Un Certain Regard i a la Quinzena dels Realitzadors. Aquest mateix any 2022 ha guanyat el Premi a la Millor Direcció a la Berlinale amb Avec amour et acharnement, que protagonitza Vincent Lindon, ara president del Jurat. RESSONS.

Premi a la Millor Direcció:

PARK Chan-Wook, per HEOJIL KYOLSHIM / DECISION TO LEAVE, de PARK Chan-Wook. Sinopsi: Hae-jun, detectiu experimentat i tenaç, investiga la mort sospitosa d’un home al cim d’una muntanya. Aviat, comença a sospitar de Seo-rae, la misteriosa esposa del difunt, per la qual sent una atracció, cosa que el desestabilitza. Informació: film de misteri. Repartiment: Tang Wei ( Seo-rae), Park Hae-il (Hae-jun), Lee Jung-hyun (Jung-an), Go Kyung-pyo (Soo-wan), Park Yong-woo (Ho-shin). Informació: Park Chan-Wook (23.08.1963, Seül, Corea del Sud) ha participat i ha estat premiat a Venècia i Berlín, però va aconseguir renom internacional sobretot amb Old Boy, Grand Prix de Canes el 2004. Cinc any després s’enduia ex-aequo el Premi del Jurat, amb Thirst. Enguany és la seva quarta Competició. Vídeo: tràiler. RESSONS.

Premi del 75è Aniversari:

TORI ET LOKITA, de Jean-Pierre i Luc DARDENNE. Sinopsi: A dia d’avui, a Bèlgica, un nen i una adolescent que han vingut sols de l’Àfrica contraposen la seva amistat invencible a les difícils condicions del seu exili. Repartiment: Pablo Schils, Joely Mbundu, Alban Ukaj, Tijmen Govaerts, Charlotte De Bruyne, Nadège Ouedraogo, Marc Zinga. Informació: guanyadors de 2 Palmes d’Or, 1 Grand Prix, 1 Premi a la Millor Direcció, 1 Premi al Guió, els germans Dardenne -Luc, 10.03.1954, i Jean-Pierre, 21.04.1951- són hiper-habitauls de Canes. RESSONS.

Premi del Jurat. Ex-aequo:

EO, de Jerzy SKOLIMOWSKI. Sinopsi: El món és un lloc misteriós, especialment vist a través dels ulls d’un animal. En el seu camí, EO, un ruc gris d’ulls melancòlics, es troba amb gent bona i gent dolenta, experimenta l’alegria i la pena, i la roda de la fortuna converteix alternativament la seva sort en un desastre i la seva desesperació en una felicitat inesperada. Però mai, en cap moment, perd la seva innocència. Nota sinòptica: La història d’un ase, que comença en un circ polonès i acaba en un escorxador italià. Repartiment: Sandra Drzymalska, Tomasz Organek, Mateusz Kosciukiewicz, Lorenzo Zurzolo, Isabelle Huppert (la comtessa). Informació: Aquesta pel·lícula és un homenatge a Au hasard Balthazar (1966), de Robert Bresson. Skolimovski -05.05.1938, Lodz, Polònia- és el degà dels cineastes de la Competició d’enguany, sisena vegada que hi participa amb un bagatge d’un Grand Prix i un Premi de Millor Guió guanyats. Va ser membre del Jurat el 1987.  RESSONS.

LE OTTO MONTAGNE / LES HUIT MONTAGNES / THE EIGHT MOUNTAINS, de Charlotte VANDERMEERSCH i Felix VAN GROENINGEN. Sinopsi: En Pietro és un noi de ciutat, en Bruno és l’últim fill d’un poble oblidat de la Vall d’Aosta. Es fan amics en aquest racó amagat dels Alps que els serveix de regne. La vida els separa sense poder separar-los completament. Mentre en Bruno es manté fidel a la seva muntanya, en Pietro viatja pel món. Aquest encreuament els farà conèixer l’amor i la pèrdua, els seus orígens i els seus destins, però sobretot una amistat eterna. Nota sinòptica: La pel·lícula explica una història d’amistat, de pares i fills i de les eleccions que fem a la vida que se’ns dona, amb el teló de fons de les muntanyes que hem d’escalar físicament i psicològicament. Una història universal sobre la recerca inexorable de conèixer-se a un mateix i alhora ser fidel als altres. Repartiment: Luca Marinelli, Alessandro Borghi, Filippo Timi, Elena Lietti, Elisabetta Mazzullo, Lupo Barbiero, Cristiano Sassella. Informació: guió basat en la novel·la “Le otto montagne”,» de Paolo Cognetti. Dels dos directors, belgues, ella -11.11.1974-, que és actriu, debuta en la realització, i ell -01.11.1977, Gant, Flandes, Bèlgica- és conegut sobretot per Alabama MonroeRESSONS.

Premi al Millor Guió:

BOY FROM HEAVEN / WALAD MIN AL JANNA, de Tarik SALEH. Sinopsi: L’Adam, un simple fill de pescador, ingressa a la prestigiosa Universitat Al-Azhar del Caire, epicentre del poder de l’islam sunnita. El primer dia d’escola, el Gran Imam al capdavant de la institució mor sobtadament. L’Adam es troba llavors al cor d’una lluita de poder implacable entre les elits religioses i polítiques del país. Repartiment: Tawfeek Barhom, Fares Fares. Informació: Del director -28.01.1972, Estocolm, Suècia- de El Cairo Confidencial (Gran Premi a Sundance). RESSONS.

Premi al Millor Actor:

SONG Kang-ho, pel seu paper a BROKER / LES BONES ÉTOILES / BEULOKEO, de KORE-EDA Hirokazu. Nota sinòptica 1: drama sobre les “baby boxes” o caixes de nadons abandonats. Nota sinòptica 2: Una colla de gent, reunits per una “baby box” –caixes preparades perquè els que ja no poden mantenir els seus nadons els entreguin de forma anònima- emprenen un viatge que els durà a destins que mai havien pensat. Sinopsi: En Sang-Hyun  troba nous pares per a un nadó deixat en una “baby boxes” i hi fa un tracte especial. Es diu a si mateix que és un negociant de bona voluntat. En Sang-Hyun treballa amb la Dong-Soo  en aquest afany. S’involucren amb So-Young, que va col·locar el seu nadó a la “baby box”, però ara ha tornat a buscar-lo. Mentrestant, el detectiu Soo-Jin  i el detectiu Lee persegueixen en Sang-Hyun i la Dong-Soo. Intèrprets: Song Kang-ho (Sang-Hyun) -“Parásitos”-, Bae Doo-Na (detectiu Soo-Jin) -“The Host”-, Lee Joo-Young (detectiu Lee) Gang Dong-Won (Dong-Soo) -“Península”-, IU (So-Young) -popular cantant sud-coreana-. Informació: premiat a Sant Sebastià i a Venècia, Kore-Eda (06.06.1962, Tòquio) és habitual de Canes, en què ha guanyat 1 Palma d’Or, 1 Premi del Jurat i 1 Premi del Jurat Ecumènic, al decurs de les 5 Competicions en què ha participat -aquesta és le sisena-, havent passat també per Un Certain Regard 2 vegades.  Informació: rodada a Corea del Sud. Vídeo: tràiler VOSA. RESSONS.

Premi a la Millor Actriu:

Zar AMIR EBRAHIMI, pel seu paper a HOLY SPIDER / LES NUITS DE MASHHAD, d’Ali ABBASI. Sinopsi: Iran 2001, una periodista de Teheran s’endinsa als suburbis de menys reputació de la ciutat santa de Mashhad per investigar una sèrie de feminicidis. Ràpidament s’adonarà que les autoritats locals no tenen pressa per resoldre el cas. Aquests crims serien obra d’un sol home, que diu purificar la ciutat dels seus pecats, atacant les prostitutes de nit. És en Saeed, pare de família, embarcat en la seva pròpia dèria religiosa de “netejar” la ciutat de prostitutes de carrer, immorals i corruptes. Després d’assassinar diverses dones, en Saeed es desespera cada vegada més per la manca d’interès públic en la seva missió divina. Nota sinòptica: un thriller provocador i negre. Repartiment: Mehdi Bajestani, Zar Amir Ebrahimi, Arash Ashtiani, Forouzan Jamshidnejad, Alice Rahimi, Sara Fazilat, Sina Parvaneh, Mesbah Taleb. Informació: El director és nascut a Teheran, Iran, el 1981. Va presentar l’opera prima a la Berlinale 2016 i el 2018 guanyà el Premi Un Certain Regard amb  Border. RESSONS.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!