Encara no s’ha acabat el 2024, que ja s’estan cuinant els primers festivals de cinema de l’any que ve, especialment els primers, els més matiners: Sundance i Berlín. El primer ja fa temps que he deixat de seguir-lo (llevat que generi alguna notícia rellevant), però al segon darrerament li he parat certa atenció. Enguany, la Berlinale compta amb nou equip directiu (encapçalat per Tricia Tuttle) en substitució dels destituïts Mariëtte Rissenbeek i Carlo Chatrian, que havien dotat el festival d’una personalitat diferenciada, molt defensora del cinema d’autor, centrada en les pel·lícules i no tant en el renom dels cineastes (com sol ser en el cas de Canes i Venècia). Miraré d’estar atent a les notícies que arribin de la capital alemanya, pendent sobretot de veure els canvis significatius que hi hagi a la programació del certamen. De moment, ja sabem que s’han carregat la interessantíssima secció Encounters, creada per l’equip anterior, si bé els nous responsables han remarcat que la Berlinale seguirà buscant de perfilar obres estèticament i estructuralment atrevides de cineastes independents en diferents seccions del festival, i hi han creat Perspectives, un nou concurs internacional de debuts de llargmetratges de ficció, que -segons diuen- vol reforçar el perfil dels nous talents dins del festival. Igualment s’han refermat en la promoció de sèries. I ja s’ha anunciat que la retrospectiva del 75è Festival Internacional de Cinema de Berlín serà “Wild, Weird, Bloody”: allò poc convencional i allò esbojarrat, barreja-ho amb acció, emocions i imatges gràfiques en 15 pel·lícules de gènere seleccionades d’Alemanya de l’Est i l’Oest fetes als anys setanta.
Tanmateix, la primera notícia d’autèntic pes d’aquesta 75a edició (que tindrà lloc del 13 al 23 de febrer de 2025) ha estat que
el director, guionista i productor nord-americà Todd Haynes en serà el president del jurat.
Todd Haynes és un escriptor i director enlluernadorament talentós, amb una paleta impressionant;la seva obra és alhora versàtil estilísticament però també inconfusiblement seva.Des que el seu primer llargmetratge “Poison” va guanyar el Teddy Award l’any 1991, la Berlinale ha seguit i estimat la seva realització cinematogràfica, i estem molt contents que s’uneixi al festival com a president del jurat internacional de la nostra 75a edició, diu la directora de la Berlinale, Tricia Tuttle.
El festival remarca:
Durant gairebé 40 anys, Todd Haynes ha estat una de les veus cinematogràfiques més atrevides i distintives del cinema nord-americà, estimada per la seva gran sensibilitat a l’hora d’explorar els mons interiors dels marginats i les dones, i les seves fascinants investigacions sobre el gènere i la identitat.
La seva habilitat per crear personatges complexos ha atret molts dels millors actors del món. Estrelles com Julianne Moore, Cate Blanchett, Rooney Mara, Kate Winslet, Anne Hathaway, Natalie Portman, Mark Ruffalo, Christian Bale i Ewan McGregor han interpretat els personatges de diverses capes a les seves pel·lícules. Les pel·lícules de Todd Haynes i els seus actors han guanyat premis en nombrosos festivals internacionals de cinema.
Haynes, que va saltar a la fama internacional a principis dels anys noranta com a part d’una nova generació emocionant de directors nord-americans (anomenada “New Queer Cinema” pel crític B. Ruby Rich), quan va aparèixer la seva pel·lícula quatre vegades nominada a l’Oscar, “Far from Heaven” (2002), ja s’havia consolidat plenament com una força important en la realització cinematogràfica dels Estats Units. El seu debut al llargmetratge, “Poison“, va rebre el Teddy Award, el premi de cinema queer a la Berlinale, el 1991, i va guanyar el Gran Premi del Jurat al Festival de Cinema de Sundance. Altres obres clau inclouen “Safe” (1995), “Velvet Goldmine” (1998), el biopic de ficció de Bob Dylan “I’m Not There” (2007), que va guanyar el Gran Premi del Jurat a Venècia, la minisèrie ‘Mildred Pierce‘ (2011), “Carol” (2015), “Wonderstruck” (2017), “Dark Waters” (2019), “The Velvet Underground” (2021) i “May December” (2023).
És tot un luxe poder comptar amb Todd Haynes a la presidència del Jurat Internacional del festival, mal que la disponibilitat del cineasta en aquest moment sigui deguda a la mala jugada que li ha fet Joaquin Phoenix, que a ben pocs dies de començar el rodatge del
seu nou film (una història d’amor entre dos homes al 1930, inicialment auspiciada pel mateix Joaquin Phoenix), se n’ha desdit, cosa que ha provocat la retirada del projecte per part de productors importants i té un futur molt magre.