Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

25 d'octubre de 2022
0 comentaris

“Tenéis que venir a verla”, de Jonás Trueba

Tenéis que venir a verla. Direcció i guió: Jonás Trueba. Repartiment: Itsaso Arana (Elena), Vito Sanz (Daniel), Francesco Carril (Guillermo), Irene Escolar (Susana). Vista el dia 25.10.2022, en VOE, per Filmin.

Sinopsi: Dues parelles prou joves d’amics es retroben, en un bar on toca Chano Domínguez. Escolten la música i després parlen, prenen unes copes… L’Elena i en Daniel viuen a Madrid; en Guillermo i la Susana, en una localitat a mitja hora de la ciutat -agafant el tren a Atocha-. En Guillermo i la Susana diuen a l’Elena i el Daniel que els han de visitar, que han d’anar a veure la casa on s’estan  -el “Tenéis que venir a verla” del títol-. S’acomiaden. Arribada al pis, l’Elena llegeix el llibre “Has de cambiar de vida“. Passats 6 mesos, es tornen a trobar, ara a la casa esmentada. Els de Madrid hi han anat en tren, on en Daniel ha estat llegint “Has de cambiar de vida”. En Guillermo els passa a buscar per l’estació i fan cap al destí. Els ensenyen la casa, el pati, els voltants. Parlen. Dinen. I parlen. En la conversa surt el famós llibre. Juguen a ping-pong. Surten a passejar…

Comentari: Cineasta de la quotidianitat, Jonàs Trueba -recordem-ne la magnífica La virgen de agosto– ens serveix dues trobades entre amics que, a la Rohmer, xerren i xerren. Dues trobades en què traspua vida captada per la càmera. Moments senzills, consuetudinaris, molt ben escrits i encara més ben filmats. Tanmateix, hi pesa com una llosa la sensació que en Jonás Trueba es va llegir el llibre, en va subratllar alguns fragments i els ha inoculat als seus personatges perquè els verbalitzin: molta filosofia antropològica, que tira amunt i s’enlaira i s’enlaira…

Aquestes dues trobades tenen lloc entre dues seqüències d’una gran bellesa audiovisual. Senzilles, modestes, però que t’eleven l’ànim com a espectador i apel·len als teus sentits. En la primera, Chano Domínguez està tocant el piano i cadascun dels quatre protagonistes el segueix atentament. La càmera es limita a filmar-los el rostre, mentre va sonant la música esplèndida i magníficament interpretada: la música a les cares dels personatges, més viva que mai. En la darrera seqüència, sona novament un tema fonamentalment pianístic, mentre l’Elena, en Daniel, en Guillermo i la Susana van passejant per la natura, als afores de la casa, barrejant-se molt fluixet els petits diàlegs entre ells amb la banda sonora. Quina serenor i quina grandesa!

I on duen aquestes dues trobades i les respectives seqüències magistrals? No res, és només cinema, una estona-escassament una hora de pel·lícula- que hem passat junts, sense cap més justificació -i per això acaba com acaba, el film-… i de passada se’ns han fet algunes reflexions -enlairades, certament-.

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!