Berlín 2015: els premis oficials.
El Jurat Internacional de la 65a edició del Festival de Berlín, format per Darren Aronofsky (president) i conformat per Claudia Llosa, Daniel Brühl, Bong Joon-ho, Martha De Laurentiis, Audrey Tautou i Matthew Weiner, ha atorgat els guardons següents, d’entre els vint títols de la Competició:
Ós d’Or a la Millor Pel·lícula: Taxi, de Jafar PANAHI. Producció iraniana. Obra realitzada en la clandestinitat. El cineasta pren el pols a la societat iraniana tot xerrant amb els clients del taxi que condueix.
Gran Premi del Jurat: El Club (El Club | The Club), de Pablo LARRAÍN. Producció xilena. Els secrets que l’Església Catòlica amaga sobre capellans que refugia en les denominades cases d’oració i penitència.
Premi Alfred Bauer a un film que obre perspectives: Ixcanul Volcano (Ixcanul), de Jayro BUSTAMANTE. Coproducció franco-guatemaltesa. Debut de cineasta guatemaltenc, que va crèixer la regió dels Kaqchikel Maya i ens explica la història d’una noia maia, delerosa de veure món, encara que el destí li té preparat un matrimoni arreglat.
Ós d’Argent a la Millor Direcció: Ex-aequo,
Radu JUDE, per Aferim! Coproducció romano-búlgaro-txeca. Road movie – Western – Comèdia, ambientada en un molt salvatge Est (Europeu) del segle XIX com fins ara mai s’havia vist a la gran pantalla.
Malgorzata SZUMOWSKA, per Body (Cialo). Producció polonesa. Les històries entrelligades d’un fiscal penal, la seva filla anorèxica i la terapeuta, que assegura que pot comunicar-se amb els éssers estimats morts. Tres enfocaments radicalment diferents per al cos i l’ànima.
Ós d’Argent a la Millor Actriu: Charlotte Rampling, pel seu treball a 45 Years, d’ Andrew HAIGH. Producció anglesa. Adaptació d’un conte de David Constantine. Un matrimoni que és a punt de celebrar els seus 45 anys, potser farà aigües.
Ós d’Argent al Millor Actor: Tom Courtenay, pel seu treball a 45 Years, d’ Andrew HAIGH. Producció anglesa. Adaptació d’un conte de David Constantine. Un matrimoni que és a punt de celebrar els seus 45 anys, potser farà aigües.
Ós d’Argent al Millor Guió: Patrício Guzmán, per El botó de nacre (El botón de nácar | The Pearl Button), de Patricio GUZMÁN. Coproducció franco-hispano-xilena. Documental en 2K. Al mar, hi ha les veus dels indígenes de la Patagònia, dels primers navegants anglesos i també dels presos polítics. Diuen que l’aigua té memòria. Aquesta pel·lícula demostra que també té veu.
Premi a una destacada Contribució Artística (amb la fotografia, muntatge, banda sonora, vestuari o decorats): Ex-aequo,
Sturla Brandth Grøvlen, per la fotografia de Victoria, de Sebastian SCHIPPER. Producció alemanya. L’actriu catalana Laia Costa protagonitza aquest accidentat i perillós viatge d’uns joves per la nit de Berlín; filmat en un únic i real pla seqüència.
Evgeniy Privin i Sergey Mikhalchuk, per la fotografia d’ Under Electric Clouds (Pod electricheskimi oblakami), d’ Alexei GERMAN. Coproducció russo-ucraïneso-polonesa. Rússia, 2017. El món és a punt d’entrar en una gran guerra. Rondant pels volts d’un edifici inacabat, gent que brega per trobar el seu lloc en una societat (russa) col·lapsda, compon el mosaic de l’existència que és la vida mateixa.
Per la seva banda, el Jurat Internacional dels Curtmetratges, format per Halil Altındere, Wahyuni A. Hadi, Madhusree Dutta, ha atorgat els premis següents, d’entre els que han participat en la Competició de Curtmetratges:
Ós d’Or al Millor Curt: Hosanna, de Na Young-kil.
Premi del Jurat dels Curtmetratges: Bad at Dancing, de Joanna Arnow.
Curtmetratge nominat pel Festival de Berlín als Premis EFA 2015: Dissonance, de Till Nowak.
Premi Audi dels Curtmetratges: PLANET Σ, de Momoko Seto
Quant al Jurat de la Millor Opera Prima, format pel director mexicà Fernando Eimbcke, el documentalista nord-americà Joshua Oppenheimer i l’actriu ucraïnesa Olga Kurylenko, també ha fet públic el seu veredicte, d’entre les primeres pel·lícules que s’han projectat a totes les seccions de la Berlinale 2015:
Premi a la Millor Opera Prima: 600 milles (600 Millas | 600 Miles), de Gabriel RIPSTEIN. Producció mexicana. Sinopsi: Estiu de 2010, a la frontera entre Arizona i Sonora. L’Arnulfo Rubio (Kristyan Ferrer) és un noi que s’ha embolicat en el tràfic d’armes entre els EUA i Mèxic i en Hank Harris (Tim Roth) és un veterà agent de l’ATF que el vigila des de l’altre cantó de la frontera. Per un petit incident i els errors propis de l’edat (un és massa jove i l’altre, massa gran), les vides d’aquests dos homes quedaran lligades. Al decurs de divuit hores de perill, aquests enemics entendran que l’única manera de sortir-se’n és confiant l’un amb l’altre.
Berlín 2015: premis no oficials.
Premis FIPRESCI de la crítica internacional:
Competició: Taxi, de Jafar PANAHI. Producció iraniana. Obra realitzada en la clandestinitat. El cineasta pren el pols a la societat iraniana tot xerrant amb els clients del taxi que condueix.
Panorama: A Minor Leap Down (Paridan az Ertefa Kam), de Hamed RAJABI. Coproducció franco-iraniana. Sinopsi: Una dona iraniana, d’uns trenta anys i al quart mes d’embaràs perd la criatura. Sap que la família l’obligarà a tornar a prendre els antidepressius que va haver de deixar ran de l’embaràs. D’entrada, sembla que refà la vida quotidiana com abans; però el seu silenci aviat esdevé rebel·lió. És la història d’una dona que es rebel·la contra la seva existència normalitzada de classe mitjana.
Fòrum: El gest de les mans (Il gesto delle mani | Hand Gestures), de Francesco CLERICI. Producció italiana. Estrena mundial. Més informació: Imdb.
Premis del Jurat Ecumènic:
Competició: El botó de nacre (El botón de nácar | The Pearl Button), de Patricio GUZMÁN. Coproducció franco-hispano-xilena. Documental en 2K. Al mar, hi ha les veus dels indígenes de la Patagònia, dels primers navegants anglesos i també dels presos polítics. Diuen que l’aigua té memòria. Aquesta pel·lícula demostra que també té veu.
Panorama: Ned Rifle, de Hal HARTLEY. Producció nord-americana. Sinopsi: En Henry i en Ned, fill de la Fay, volen trobar i matar son pare, per haver destruït la vida de la seva mare; però els ho esguerra l’emprenyadora Susan, vinculada a en Henry d’abans que aparegués a la vida de la família Grim.
Fòrum: Història de Judes (Histoire de Judas | The Story of Judas), de Rabah AMEUR-ZAÏMECHE. Producció francesa. Estrena mundial. Més informació: Imdb.
Premi Europa Cinemas: Contra la Natura (Mot Naturen | Out of Nature), d’ Ole GIÆVER, Marte VOLD. Producció noruega. Sinopsi: Un home vol renovar-se espiritualment i respirar aire pur, per la qual cosa se’n va de cap de setmana, sol, a la muntanya. Sabrem com pensa…
Teddy Award:
Ficció: Nasty Baby, de Sebastián SILVA. Producció nord-americana. Sinopsi: Un artista gai de Brooklyn (Sebastián Silva), enderiat amb els nadons, i el seu company (Tunde Adebimpe), demanen a la seva millor amiga (Kristen Wiig) que els ajudi a ser pares.
Documental o No Ficció: L’home nou (El hombre nuevo | The New Man), d’Aldo GARAY. Coproducció Nicaragüenco-xileno-uruguaïana. Sinopsi: Als dotze anys d’edat, en Roberto va fer costat a la revolució sandinista de Nicaragua, lluitant per l’educació i les reformes socials. Va seguir la seva lluita política amb els Tupamaros comunistes de l’Uruguai. Al cap de trenta anys, malda per viure la seva vida com una dona anomenada Stephania i brega perquè la societat i la seva família l’acceptin. El documentalista l’ha seguit durant més de vint anys i ha construit un retrat d’aquesta dona, amb escenes de la vida quotidiana intercalades amb entrevistes a vells amics, companys de viatge i germans, així com un diàleg apassionat, intens, amb la mare.
Curtmetratge: San Cristóbal, d’Omar Zúñiga Hidalgo
Premi Especial del Jurat del Teddy Awrad: Stories of Our Lives, de Jim CHUCHU. Producció sud-africano-keniana. Sinopsi: Cinc historietes sobre la comunitat Gai-Lesbiana-Bisexual-Transsexual de Kenya.
Foto: © Berlinale.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!