Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

25 de gener de 2007
2 comentaris

Sundance 2007: documentals a competició

Els documentals s’han convertit en una font de prestigi important del Festival de Sundance, des del 1985. Els distribueixen en dues seccions competitives. Una, dedicada als documentalistes nord-americans i l’altra, als de la resta del món. A part, a les seccions no competitives, hi ha, barrjats amb les ficcions, alguns documentals.

En aquest post publico la llista de les pel·lícules seleccionades a la secció  competitiva Cinema documental independent nord-americà i les que conformen la secció competitiva Cinema documental de la resta del món. Podeu accedir-hi, anat a “Vull llegir la resta de l’article

De les altres seccions del Festival, podeu accedir a les llistes, clicant aquí: Sundance 2007: ficcions a competició, Sundance 2007: estrenes que en veurem, Sundance 2007: Hal Hartley, Tom DiCillio, Steve Buscemi, Justin Theroux…

Secció  competitiva Cinema documental independent nord-americà

D’un total de 856 documentals que s’hi han presentat, n’han estat seleccionats aquests 16:

Banished. Director: Marco Williams. Aquest film explora si hi ha cap possibilitat de compensar les injustícials racials que es van cometre en el passat i ho fa a partir de la història de tres ciutats nord-americanes que, a començament del segle XX, van expulsar tota la seva població afroamericana.

Chasing Ghosts. Director: Lincoln Ruchti. 1982. A la Twin Galaxies Arcade, d’Iowa neix l’obsessió humana pels videojocs. El destí de tot aquest món queda literalment a les mans d’uns herois atípics: són els anomenats Original Video Game World Champions i aquell local és el seu camp de batalla.

Crazy love. Director: Dan Klores. La perturbadora història real de la relació obsessiva, que començà el 1957 i encara dura, entre un home casat i una bellesa soltera de vint anys.

 

 

Everything’s Cool. Directors: Judith Helfand i Daniel B. Gold. Un grup d’autoanomenats missatgers de l’alerta global breguen per trobar la icona, el llenguatge adequat i els punts d’influència per ajudar la gent a assumir urgentmnet el problema de crear la voluntat política que permeti una economia enegètica alternativa.

For The Bible Tells Me So. Director: Daniel Karslake. Entrant a fons en la història de cinc famílies conservadores, la pel·lícula explora com el dret religiós ha usat les seves interpretacions de la Bíblia per justificar el seu pla d’estigmatitzar la comunitat gay i erosionar la separació entre església i estat.

Ghosts of Abu Ghraib. Directora: Rory Kennedy. Una mirada als abusos comesos a la tristament famosa presó iraquiana la tardor de 2003. Entrevistes a torturadors, testimonis presencials i víctimes, que demostren els efectes que els abusos han tingut en tots els que hi van estar implicats.

 

Girl 27. Director: David Stenn. Patrícia Douglas era una ballarina menor d’edat, el 1937, quan va ser violada en una festa salvatge dels directius de l’MGM. Va ocupar titulars dels diaris i va ser la protagonista d’una pàgina de la història legal del país; però després va desaparèixer. La pel·lícula segueix David Stenn en la investigació d’aquest que, sens dubte, va ser un dels pitjors escàndols de Hollywood. David Stenn, que comptà amb el suport de Jacqueline Kennedy Onassis  per a l’edició d’una biografia sobre Jean Harlow, fou també guionista i productor de la sèrie de televisió Beverly Hills 90210, així com guionista de les sèries Hill Street Blues i 21 Jump Street, entre d’altres.

Hear and Now. Directora: Irene Taylor Brodsky. La directora explica una història absolutament personal. Els seus pares, sords, van prendre la decisió radical  de sotmetre’s a una innovadora intervenció quirúrgica, que els permetria sentir després de 65 anys de silenci.

Manda Bala / Send a Bullet. Director: Jason Kohn. La violència i corrupció del Brasil apareixen en aquest film que no deixa de petja un polític que roba bilions de dòlars, un adinerat home de negocis que balafia una fortuna posant els seus cotxes a prova de bales, i un cirurgià plàstic que refà les orelles a la mutilada víctima d’un segrest.

My Kid Could Paint That. Director: Amir Bar-Lev. Els quadres que pinta una nena de quatre anys d’edat els comparen amb els de Kandinsky, Pollock i fins i tot Picasso i els hi venen per 300.000 $. És que estem davant d’un nou geni de l’expressionisme abstracte o d’una criatura explotada per uns pares que l’han venuda, enlluernats pel ressó mediàtic i per l’encant del poderós dolar?

Nanking. Directors: Bill Guttentag i Dan Sturman. Poderosa i inoblidable descripció de les atrocitats que els xinesos van patir en mans de l’exèrcit invasor japonès durant “La destrucció de Nanting”, un dels episodis més tràgics de la Segona Guerra Mundial. Mentre més de 200.000 xinesos eren assassinats i desenes de milers eren violats, un grapat d’occidentals protagonitzaven actes d’un heroisme extraordinari, salvant cap a 250.000 vides humanes enmig de l’horror.

No end in sight. Director: Charles Ferguson. Una àmplia anàlisi  del comportament de l’administració Bush en la guerra i l’ocupació de l’Iraq. Presentant per primera vegada entrevistes amb participants clau, la pel·lícula reconstrueix lúcidament les decisions crucials que han dut a l’actual estat de coses en aquell país esquinçat per la guerra.

Protagonists. Director: Jessica Yu. Exploració de la relació orgànica entre la vida humana i l’estructura dramàtica eurípidea, tot entrelligant la història de quatre homes: un terrorista alemany, un lladre de bancs, un “antic gay” evangelista i un aprenent d’arts marcials.

War dance. Director: Sean Fine i Andrea Nix Fine. Tres nenes d’un col·legi del camp de refugiats de Patongo, a Uganda, fan un viatge carregat d’esperança, per participar al festival de música i ball del seu país, devastat per la llarga guerra civil.

White Light / Black Rain: The destruction of Hiroshima and Nagasaki. Director: Steven Okazaki. Visceral, palpitant i commovedor retrat del cost humà de la guerra nuclear.

Zoo. Director: Robinson Devor. Un cop d’ull a la vida i mort estranya d’un home aparentment normal de Seattle, un home de casa que va arribar prematurament al final dels seus dies després d’una trobada íntima amb un cavall.

Secció  competitiva Cinema documental d’arreu del món

D’un total de 506 documentals que s’hi han presentat, n’han seleccionat aquests 16:

Acidente. Directors: Cao Guimaraes i pablo Lobato. Poema cinematogràfic, exhuberant i experimental, que relliga històries i imatges de vint ciutats diferents de l’estat brasiler de Menas Gerais, per revelar el paper fonamental que, en la vida humana quotidiana, hi té l’activitat atzarosa i imprevisible.

Bajo Juárez, The City devouring his daughters. Directora: Alejandra Sánchez. En una ciutat industrial de Mèxic, a la vora de frontera amb els EUA, centenars de dones han estat víctimes d’abusos sexuals i assassinades. Mentre el nombre de cadàvers augments, una trama de corrupció s’estén fins a les capes més altes de la societat mexicana.

Cocalero. Director: Alejandro Landes. Situat entre la guerra dels EUA contra la droga i l’intent del govern bolivià d’erradicar el concreu de la coca i de combatre els grups indígenes que la conreen, un indi Aymara anomenat Evo Morales viatja pels Andes i l’Amaçones amb texans i wambes, encapçalant la campanya per convertir-se en el primer president indígene de Bolívia.

Comrades in Dreams. Director: Uli Gaulke. El cineasta alemany parla de 4 vides ben diferents, als confins de la Terra, que tanmateix comparteixen una passió, el seu amor incondicional pel cinema i el seu esforç per dur-ne la màgia a la vida quotidiana a aquells que més ho necessiten.

Crossing the line. Director: Daniel Gordon. La vida clandestina de Joseph Dresnok que, al pitjor moment de la guerra freda, fou un dels poquíssims americans que se n’anà a Corea del Nord, un dels països més incompresos del món.

Enemies of happiness / Vores lykkes fjender. Directores: Eva Mulvad i Anja Al Erhayem. Documental danès centrat en Malalai Joya, una dona afganesa de 28 anys d’edat que, el 2005 i amb la seva històrica victòria a les primeres eleccions democràtiques de l’Afganistan, va redefinir el paper de la dona i els càrrecs electes al seu país.

The future is unwriten. Director: Julien Temple. Joe Strummer, el senyor de la guerra Punk Rock, ens convida a viatjar a través del cor i la veu d’una generació. La seva pròpia vida, la nostra època, la seva música.

Hot House. Shimon Dotan. Mirada inèdita a les presons israelianes, com a bressol de futurs líders palestins i el cau de futures amenaces terroristes.

In the shadows of the moon. David Sington. Pàgina definitiva de la història americana, el Programa Espacial Apolo va dur les aspiracions d’una nació a un altre món. Cinta respectuosa i candoroses entrevistes als astronautes que van visitar la lluna proporcionen una perspectiva incomparable del magnífic estat del nostre planeta

Manufactured Landscapes. Directora:  Jennifer Baichwal. Aquest meravellós treball visual aporta una perspectiva singular del fotògraf Edward Burtynsky, cronista de la transformació que la industrialització ha provocat als paisatges del nostre món.

The Monastery: Mr. Vig and the Nun. Directora: Pernille Rose Gronkjaer. Móns que xoquen, caràcters que s’encenen i somnis que es materialitzen, quan Mr. Vig, un danès cast de 82 any d’edat i la tossuda monja russa, germana Ambrosija, decideixen que el casalot de Mr. Vig esdevingui un monestir ortodox rus.

On a Tightrope. Director: Petr Lom. La vida quotidiana de quatre menuts que viuen a l’orfenat en què aprenen l’antic art del funambulisme esdevé la metàfora del combat dels Uighur, la minoria musulmana més important de la Xina, esquinçats entre la religió i la doctrina comunista.

Drie Kameraden / Three Comrades. Directora: Masha Nokivoca. En aquest documental holandès se’ns aporta el testimoni de tres vell amics que la sanguinària lluita per la independència de Txetxènia els ha separats.

A very british gangster. Director: Donald MacIntyre. Atès les grans contradiccions que el caracteritzen, Dominic Noonan, cap d’una de les més grans famílies criminals britàniques, trenca tots els estereotips. Aquesta  mirada atenta a la seva vida, des dels judicis a l’assassinat del seu germà pels carrers de Manchester, revela un combat comunitari amb la pobresa, la violència i les drogues.

 

VHS-Kahloucha. Director: Nejib Balkadhi. En un barri pobre de Tunísia, Moncef Kahloucha, un autor que s’ha fet a si mateix, un cineasta de combat en el sentit literal de l’expressió, explica que ocupa un poble per fer-hi pel·lícules divertides, per acostar a la gent el poder del cinema.

Welcom Europe. Director: Bruno Ulmer. Nois kurds, marroquins i rumanesos emigren a Europa -explica la sinopsi del film-, buscant una vida millor i tan sols troben unes realitats cruels i l’imperi de la llei de la supervivència, pels carrers d’un país estranger.

Respon a frap Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!