Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

2 d'octubre de 2022
0 comentaris

Sobre la Trilogia de la Venjança de Park Chan-wook

Aquests dies no segueixo gaire l’actualitat, perquè m’estic repassant la filmografia de Godard -en tinc per dies!- i, de passada, miro alguna altra pel·lícula que també m’ha quedat endarrerida. Com que aviat arribarà “Decision to leave”, de Park Chan-wook, que va dividir la crítica i entusiasmar el Jurat a Canes 2022, i aprofitant que els diversos canals de Movistar Plus em pemetien repescar la Trilogia de la Venjança, de Park, m’hi he entretingut, reveient fins i tot “Old Boy” -que no l’havia tornat a veure d’ençà la projecció al Festival de Canes fa un munt d’anys-. Permeteu que faci algun comentari sobre la trilogia –Sympathy for Mr. Vengeance (2002), Old Boy (2003) i Sympathy for Lady Vengeance (2005)-.

Òbviament són pel·lícules sobre venjances, Park Chan-wook hi dedica pràcticament el metratge sencer, encadenant-ne una amb d’altres, en una mena d’espirals impossibles de superar. Però, al final de cada film ens convoca a la reflexió. A Sympathy for Mr. Vengeance (2002), ens mostra com l’espiral venjativa només du a la destrucció de tothom. A Old Boy (2003), el delit de revenja topa amb un altre tanmateix més elaborat i pervers i arriba a un perdó no exempt de penitència cruel. I a  Sympathy for Lady Vengeance (2005), un àngel exterminador acompleix la venjança i ha incitat a tot d’altres persones a sumar-s’hi, però mai no trobarà el perdó anhelat, perquè en l’origen li van fer perdre la puresa que, certament, enyora i desitja per a la seva filla innocent.

Venjança i més venjança. Venjança? Pecat, penitència, perdó. Perdó? On és exactament la penitència? Els interrogants ens els posa el cineasta.

Amb un estil visual molt plàstic, Park Chan-wook ens va presentant situacions en escenes estilitzades i expeditives, a vegades saltant-se la mètrica del guió, sempre atent a l’objectiu fílmic -la representació cinematogràfica de la venjança, la reflexió autoral…-. La violència hi és, duríssima, tot i que sovint sublimada per l’el·lipsi. I un deix d’humor -negre- que va apareixent. Old Boy (2003) és la més reeixida formalment i a Sympathy for Lady Vengeance (2005) se’l nota ja més segur en el seu estatus de director reconegut -a més, com té la gosadia de fer avançar la pel·lícula a base de “flashbaks” durant una llarga estona…-

FOTO DE L’APUNT: “Old Boy”.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!