Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

24 d'abril de 2011
0 comentaris

Setmana de la Crítica – Canes 2011: la programació

Aquest 2011 és un any de commemoracions, per a la Setmana de la Crítica de Canes i és lògic que, en arribar a la 50a edició se’n faci balanç, se’n repassi el passat i se’n celebri les aportacions, en forma de descoberta. Però la Setmana segueix viva i, per tant, no tan sols es tracta de mirar al passat, sinó de seguir fent la feina: presentar primeres i segons pel·lícules, de nous cineastes. I aquesta és la programació d’enguany, amb enllaços a les fitxes que he anat publicant sobre els llargmetratges en competició i projectats en sessions especials. Quant als curtmetratges i a les invitacions, els enllaços són directament amb el web de la Setmana.

Llargmetratges en competició a la Setmana de la Crítica

La meuca (Hanotenet | The Slut), de Hagar Ben Asher. La directora israeliana ha escrit i protagonitza aquesta història d’una dona esplèndida de 35 anys delitosa d’homes que se n’enamora d’un, però en tindrà prou, amb un? Durada: 1h27.

Avé
 (Avé), de Konstantin Bojanov. Cineasta búlgar amb curts sobre jovent, Bojanov signa una road movie en què un noi de camí a Rússia topa amb una xicota fantasiosa i mentidera que literalment el transtorna. Durada: 1h28.

17 noies (17 filles | 17 Girls), de Delphine i Muriel Coulin. Ajudant de càmera en films de Kieslowski i Malle, la francesa Muriel Coulin torna a codirigir amb la seva germana Delphine, ara un llargmetratge basat en el cas real d’un grapat de noies que van decidir quedar totes embarassades alhora… Durada: 1h30.

Las Acacias (Las Acacias), de Pablo Giorgelli. Un camioner que va d’Asunción a Buenos Aires, ha de fer part del trajecte amb una desconeguda i una criatura petita. Guió premiat al festival de l’Havana, amb què debuta l’argentí Giorgelli. Durada: 1h25.

Snowtown (Snowtown | Les crimes de Snowtown), de Justin Kurzel. També basat en fets reals: la història d’un noi de barri marginal a qui li agrada tant el carismàtic nou company de sa mare que tarda a fer-se càrrec que és un assassí en sèrie molt perillós. L’australià Kurzel torna a la Setmana, on el 2005 va presentar el curt de final d’estudis. Durada: 2h00.

Buscar refugi (Take Shelter), de Jeff Nichols. Presentat a Sundance 2011 i protagonitzat per Michael Shannon (Boardwalk Empire) i Jessica Chastain (L’arbre de la vida), el nord-americà Jeff Nichols se centra en un pare de família amb una paranoia apocalíptica. Durada: 1h56.

Sauna On Moon (Chang E | Sauna on Moon), de Zou Peng. El xinès Peng ambienta a una ciutat emblemàtica dels canvis i obertura de la Xina aquesta ficció sobre les dificultats que passen unes termes que havien de ser un “reialme de plaer”. Durada: 1h35.

Curts i migmetratges de la Setmana de la Crítica

Boy, de Topaz Adizes. Un nen de 10 anys passa el dia amb el pare i experimenta un ritus de pas que el canviarà per sempre. Web oficial [Boy (ang)]Durada: 9′.

Permanências, de Ricardo Alves Junior. Una obra densa i poètica creada a partir de l’estada del director brasiler a la barriada residencial IAPI, “un vaixell naufragat enmig de Belo Horizonte” (Kinoforum). Durada: 34′.

Junior, de Julia Ducournau. Junior és una nena de 13 anys, cavallot i pèl misògina. Durada: 21’30”.

Alexis Ivanovitch vous êtes mon héros, de Guillaume Gouix. L’agredeixen davant de la seva estimada, la por l’ha garratibat: per ella, una anècdota; per ell, una humiliació… Amor propi vs felicitat? Durada: 20′.

Blue, de Stephan Kang). De nacionalitat neo-zelandesa i sud-coreana, Kang parla d’una mascota blava de peluix per infants a la televisió… que acaba de cambrer en un restaurant i encara gràcies… Web oficial [Blue (ang)] Durada: 14′.

In front of the house, de Lee Tae-ho. Ha preparat la primera cita; però la noia no li fa gaire cas… Durada: 14’20”.

Finis Operis (Bul-myul-ui-sa-na-ie), de Moon Byoung-gon. Un dia de pluja, un vell solitari s’entossudeix a fer una misteriosa instal·lació al sostre… Durada: 7′.

La inviolabilidad del domicilio se basa en el hombre que aparece empuñando un hacha, d’ Alex Piperno. L’uruguaià Piperno signa aquest film sense diàlegs en què, al jardí d’un xalet, passen tot de coses lligades a un home, una dona i un grup d’individus amb certes conviccions. Durada: 7′.

Dimanches, de Valéry Rosier. Els diumenges, que costen de passar… Durada: 15’58”.

Black Moon, de Amie Siegel. L’artista nord-americana Amie Siegel presenta aquest remake conceptual del film de Louis Malle (1974), en què prèn com a escenari habitacions deshabitades per mor de la crisi immobiliària. Durada: 20′.

Sessions Especials de la Setmana de la Crítica

Walk Away Renée (Walk Away Renée), de Jonathan Caouette. Caouette ho torna a intentar: es donà a conèixer amb el brut però vigorós, tràgic, documental Tarnation (2003), no se n’havia sortit més i ara torna amb aquest nou document sobre ell i sa mare. Durada: 1h30.

S’ha declarat la guerra (La guerre est déclarée | Declaration of War), de Valérie Donzelli -Film d’inauguració-. Escrit i protagonitzat per Valérie Donzelli i Jérémie Elkaïm, parella jove i feliç que ha de superar la prova cruel d’una malaltia gravíssima del fill: drama amb caire de comèdia. Durada: 1h40.

My Little Princess (My Little Princess), d’ Eva Ionesco -Sessió del 50è Aniversari-. Debut rere la càmera i en clau autobiogràfica de l’actriu Eva Ionesco. Isabelle Huppert hi encarna una fotògrafa “imprevisible” que té la filleta amb sa mare i viu d’un pintor. La nena, de 10 anys, triomfa com a model, enmig d’una infantesa avorrida. Durada: 1h45.

Morir a la vora teu (Mourir auprès de toi), de Spike Jonze i Simon Cahn —curtmetratge d’animació, incorporat després que s’anunciés la selecció d’enguany, sense fitxa en aquest blog—. Cau la nit i un vell llibreter parisenc tanca la botiga. Els personatges de les tapes dels llibres que hi ha als prestatges es desperten. Neix una història d’amor entre Mina (la nòvia de Dràcula) i l’esquelet de Macbeth. El fruit d’una trobada entre Spike Jonze i Olympia Le-Tan. Durada: 6′.

Per què plores? (Pourquoi tu pleures? | Bachelor Days Are Over), de Katia Lewcowicz -Film de cloenda-. Comèdia romàntica en què l’actor, músic i cantant Benjamin Biolay ha de prendre moltes (massa) decisions just abans de casar-se. L’acompanyen Emmanuelle Devos, Nicole García, Valérie Donzelli… Un altre film dirigit per una actriu que passa al darrere de la càmera. Durada: 1h39.

Invitacions

La Col·lecció Canal+.

Festival de Morelia.

Nisi Masa.

***

FOTO © Sémaine de la Critique de Cannes Cartell Oficial de la 50a Setmana de la Crítica de Canes

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!