Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

3 de maig de 2022
0 comentaris

Quinzena dels Realitzadors 2022: els llargmetratges

Recull dels títols, les sinopsis i breus informacions, així com detall sobre distribuïdores, etc. dels llargmetratges que es presenten a la Quinzena dels Realitzadors de 2022 -del 18 al 27 de maig-. Una vintena de films, alguns dels quals són primers llargs; d’altres, documentals; uns quants, de cineastes que ja atresoren trajectòria; d’altres que s’adscriuen al cinema de gènere… varietat i alhora fidelitat a l’esperit d’aquesta manifestació, que ja du, amb aquesta, 54 edicions i que reivindica el paper dels autors. Per a la programació completa, és a dir, incloent-hi els curtmetratges, horaris de projeccions, esdeveniments, etc, us recomano consultar-ne el web. Aquí, em centro en els llargmetratges:

L’ENVOL (Scarlet),  de Pietro Marcello. Film d’inauguració. Sinopsi: en un indret del nord de França, Juliette creix sola amb son pare, Raphaël, un soldat supervivent de la Primera Guerra Mundial. Apassionada pel cant i la música, la noia solitària coneix un estiu una maga que li promet que un dia vindran veles escarlates i se l’enduran del seu poble. Juliette mai deixarà de creure en la profecia. Informació: del director, documentalista, que va triomfar amb la seva primera ficció, Martin Eden, presentada en competició a la Mostra de Venècia. Interpretada, entre d’altres, per Louis Garrel i Noémie Lvovsky -secundaris, segons la sinopsi-. DF: Le Pacte. PI: PR Factory. RESSONS.

1976, de Manuela Martelli. Primer llargmetratge. Sinopsi: Xile, 1976. tres anys després del cop d’estat de Pinochet, Carmen se’n va a supervisar la reforma de la casa familiar arran de mar. El marit, els fills i els nets van i venen durant les vacances d’hivern. Quan el capellà li demana que s’ocupi d’un noi que acull en secret, Carmen es troba en terreny desconegut, lluny de la vida burgesa i tranquil·la que ha menat fins ara. Informació: la directora és actriu que ha realitzat prèviament alguns curtmetratges. DF: Dulac Distribution. VI: Luxbox. RESSONS.

THE DAM (Al-Sadd/السّد /Le Barrage), d’Ali Cherri. Primer llargmetratge. Sinopsi: Sudan, a prop de la presa de Merowe. En Maher treballa en una bòbila tradicional alimentada per l’aigua del Nil. Cada vespre, entra en secret al desert, per a bastir-hi una misteriosa construcció amb fang. Quan els sudanesos s’alcen per a reivindicar la llibertat, la seva creació sembla que prèn vida… Informació: ficció rodada al Sudan durant la revolució. El seu director, nascut a Beirut, és artista plàstic i cineasta -curts- que qüestiona els relats històrics. DF: Dulac Distribution. VI: Indie Sales. RESSONS.

LES ANNÉES SUPER 8 (The Super 8 Years),  d’Annie Ernaux & David Ernaux-Briot. Primer llargmetratge. Film candidat a l’Oeil d’Or (millor documental de tot Canes). Sinopsi: “Revisant les nostres pel·lícules Super 8 fetes entre 1972 i 1981, se’m va ocórrer que aquestes no només constituïen un arxiu familiar sinó també un testimoni de les aficions, estils de vida i aspiracions d’una classe social, en la dècada posterior al 1968. Aquestes imatges mudes, he volgut integrar-les en una història que travessa allò íntim, social i la història, per fer ostensibles el gust i el color d’aquells anys”. Annie Ernaux. Informació: Annie Ernaux és la mare, escriptora que va deixar enrere les ficcions per a endinsar-se en l’autobiografia. David Ernaux-Briot és fill d’Annie, científic decantat cap al periodisme científic, ha fet mini-sèries. DF: New Story. VI: Totem Films. Prod: Les Films Pelleas. RESSONS.

ASHKAL, de Youssef Chebbi. Primer llargmetratge. Sinopsi: En un dels edificis dels Jardins de Cartago, barri de Tunis creat per l’antic règim però la construcció del qual va ser brutalment aturada a l’inici de la revolució, dos policies, Fatma i Batal, descobreixen un cos carbonitzat. A mesura que les obres es reprenen gradualment, comencen a investigar aquest cas misteriós. Quan es produeix un incident similar, la investigació pren un gir desconcertant. Informació: Chebbi és un cineasta tunisià, autor de curtmetratges que també ha co-dirigit un documental. DF: Jour2Fête Distribution. VI: The Party Film Sales. P: Rendez-Vous. RESSONS.

LES CINQ DIABLES (The Five Devils), de Léa Mysius. Sinopsi: La Vicky, una nena estranya i solitària, té un do: pot olorar i reproduir totes les olors que tria i recull en pots acuradament etiquetats. Ha extret en secret l’olor de la seva mare, Joanne, per qui té un amor boig i exclusiu, gairebé malaltís. Un dia la Júlia, germana del seu pare, irromp en les seves vides i la Vicky es llança a la seva olor. Aleshores és transportada a records foscos i màgics en què descobrirà els secrets del seu poble, la seva família i la seva pròpia existència. Informació: la directora, que signa aquí el seu segon llargmetratge, ha estat coguionista de Desplechin, Téchiné, Audriard i Denis. Diu Wild Bunch: Lea Mysius segueix el seu famós debut com a directora Ava amb un segon llarg sensible, surrealista i fascinant sobre la maternitat i l’amor reprimit. DF: Le Pacte. VI: Wild Bunch Int. RESSONS.

DE HUMANI CORPORIS FABRICA, de Véréna Paravel & Lucien Castaing-Taylor. Film candidat a l’Oeil d’Or (millor documental de tot Canes). Sinopsi: Fa cinc segles l’anatomista André Vésale va obrir el cos a la ciència per primera vegada. De Humani Corporis Fabrica obre avui el cos al cinema. Hi descobrim que la carn humana és un paisatge increïble que només existeix gràcies a les mirades i les atencions dels altres. Els hospitals, llocs d’atenció i patiment, són laboratoris que connecten tots els cossos del món… Informació: els autors són antropòlegs, les pel·lícules dels quals tracten la poètica dels cossos corporals i ecològics. DF: Les Films du Losange. P: Rendez-Vous. RESSONS.

LA DÉRIVE DES CONTINENTS (AU SUD) (Continental Drift (South)), de Lionel Baier. Sinopsi: Nathalie Adler és en una missió de la Unió Europea a Sicília. És especialment responsable d’organitzar la propera visita de Macron i Merkel a un camp d’immigrants. Presència d’alt valor simbòlic, només per demostrar que tot està controlat. Però qui vol creure encara en aquesta família europea que voreja la crisi de nervis? Probablement no pas l’Albert, el fill de la Nathalie, activista implicat en una ONG, que arriba sense previ avís. Ell, a més, ja no creu en la seva mare. Informació: Lionel Baier és un cineasta (Garçon stupide, Un autre homme, etc.) i actor suís,  que ha dirigit durant 19 anys una universitat d’art i disseny, i és cofundador d’una productora. DF: Les Films du Losange. VI: Les Films du Losange. P: Rendez-Vous. RESSONS.

EL AGUA (The Water), d’Elena López Riera. Primer llargmetratge. Sinopsi: És estiu en un petit poble del sud-est espanyol. Una tempesta amenaça de tornar a desbordar el riu que la travessa. Una antiga creença popular assegura que algunes dones estan predestinades a desaparèixer amb cada nova riuada, perquè tenen “l’aigua dins seu”. Un grup de joves intenten sobreviure al tedi de l’estiu, fumen, ballen, es desitgen. En aquest ambient elèctric, l’Ana i el José viuen una història d’amor, fins que esclata la tempesta. Informació: Oriolana, la directora ha presentat anteriorment curts a la Quinzena i al Festival de Locarno -on guanyà el Pardino d’Oro el 2018, amb Los que desean-, i d’aquest seu primer llarg en treballà el guió, entre altres residències, a la de la Cinéfondation del Festival de Canes i a la del Festival de Sant Sebastià. Interpretada, entra d’altres, per Nieve de Medina i Bárbara Lennie -secundàries, segons la sinopsi-. Prod.: Alina Films. DF: Les Films du Losange. DE: Filmin, Elástica. VI: Elle Driver. P: Rendez-Vous. RESSONS.

ENYS MEN, de Mark Jenkin. Sinopsi: Rodada en 16 mm, aquesta pel·lícula de terror s’ambienta en una illa deshabitada del mar Cèltic, on el treball diari d’una biòloga, observant flors rares, es converteix en una exploració d’allò estrany i metafísic. Informació: El cineasta assumeix la direcció de fotografia, el muntatge, el so, la música d’aquest film. A la seva carrera atresora un BAFTA, una selecció a la Berlinale i un èxit de crítica i taquilla amb l'”opera prima” Bait. VI: Protagonist Pictures. RESSONS.

FALCON LAKE , de Charlotte Le Bon. Primer llargmetratge. Sinopsi: una història d’amor i de fantasmes. Informació: Quebequesa instal·lada a París, la cineasta és actriu -que ha treballat també als EUA- i artista plàstica -que explora allò estrany mitjançant la pintura, el dibuix i la litografia-, que ha realitzat un curt -dins del cinema de gènere- i ara debuta amb aquest llarg. Al repartiment, entre d’altres,Monia Chokri -enguany, membre dels Jurat dels Curts i la Cinef-. DF: Tàndem. VI: Memento. RESSONS.

FOGO-FÁTUO (Will-o’-the-Wisp / Feu follet), de João Pedro Rodrigues. Una fantsia musical. Sinopsi: En el seu llit de mort, Alfredo, rei sense corona, torna als records llunyans de la seva joventut i de l’època en què va somiar a convertir-se en bomber. La trobada amb l’instructor Afonso, del cos de bombers, obre un nou capítol en la vida dels dos joves lliurats a l’amor i al desig, i al delit de canviar l’statu quo. Informació: el cineasta portuguès és un veterà de Canes, especialment d’aquesta secció. Prod.: House on Fire. VI: Films Boutique. DF: JHR Films. RESSONS.

FUNNY PAGES, d’Owen Kline. Primer llargmetratge. Sinopsi: Comèdia iniciàtica mordaç sobre un jove autor de còmics que rebutja la comoditat de la seva vida suburbana i s’embarca en una recerca espiritual. Informació: Fill de Kevin Kline i Phoebe Cates, Owen Kline ha treballat d’actor -a Una història de Brooklyn, entre d’altres- i ha dirigit prèviament curts de ficció i un de documental. P: A24. RESSONS.

GOD’S CREATURES, d’Anna Rose Holmer & Saela Davis. Sinopsi: En un poble de pescadors escombrat pel vent, una mare està dividida entre protegir el seu estimat fill i el seu propi sentit del bé i del mal. En mentir per fer-li costat, l’harmonia que regnava dins la família i la comunitat es trenca, en un drama èpic i pregonament commovedor. Informació: Novaiorqueses, les cineastes han col·laborat en ficcions i documentals, curts i llargs, en diverses funcions -muntadores, a la càmera, guionistes, directores, productores- segons els projectes. The Fits, un film en què hi estaven implicades es va presentar a Venècia i guanyà el Premi de la Crítica a Deauville. Ara debuten com a co-directores totes dues juntes. Intèrprets, Emily Watson i Paul Mescal. P: A24. RESSONS.

LES HARKIS  (Harkis), de Philippe Faucon. Sinopsi: A finals de la dècada dels cinquanta, principis de la dècada dels seixanta del segle passat, la guerra d’Algèria segueix. Salah, Kaddour i altres joves algerians indigents s’uneixen a l’exèrcit francès com a “harkis”. Al capdavant seu, el tinent Pascal. L’evolució del conflicte fa preveure la imminent independència d’Algèria. El destí dels “harkis” sembla molt incert. Pascal s’encara a la jerarquia per aconseguir la repatriació a França de tots els homes de la seva unitat. Informació: Philip Faucon, nascut al Marroc, ha dirigit ja 12 llargmetratges i el 2004 va crear la seva productora, Istiqlal Films (“independència” en àrab). DF: Pyramide. VI: Pyramide. RESSONS.

MEN, d’Alex Garland. Sessió Especial. Sinopsi: Anglaterra. Després de viure una tragèdia personal, la Harper decideix anar-se’n a pagès i aïllar-se, amb l’esperança de poder refer-se’n. Però una presència estranya als boscos dels voltants sembla que la persegueix. El que comença com una por latent es converteix en un malson total, alimentat pels seus records i pors més foscos. Informació: Film de terror del guionista de 28 días después, amb la prometedora Jessie Bucley –La hija oscura– i Rory Kinnear. Alex Garland va començar com a novel·lista i després esdevingué guionista, passant acte seguit a la realització cinematogràfica -nominat a l’Oscar i  a dos BAFTA per Ex Machina-. P: A24. DF: Metropolitan Filmexport. RESSONS.

LA MONTAGNE (The Mountain), de Thomas Salvador. Sinopsi: Pierre, enginyer parisenc, fa cap als Alps per la seva feina. Irresistiblement atret per les muntanyes, munta un vivac en alçada i decideix no tornar-ne a baixar. Allà dalt, coneix la Léa i descobreix llums misterioses. Informació: segon llargmetratge del cineasta, que escriu i protagonitza els seus propis films, havent realitzat 6 curts, seleccionats i guardonats a diversos festivals. DF: Le Pacte. VI: Le Pacte. RESSONS.

PAMFIR (ПАМФІР), de Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk. Primer Llargmetratge. Sinopsi: Un poble de l’oest d’Ucraïna, la vigília del seu tradicional carnaval. Pamfir retroba la seva família després de mesos d’absència. Els vincles que uneixen aquesta família són tan forts que quan Nazar, el seu únic fill, crema la sala parroquial local, a en Pamfir no li queda més remei que tornar a connectar amb el seu passat problemàtic per reparar l’error del fill. Aleshores enfila un camí arriscat que el portarà a prendre decisions amb conseqüències irreversibles. Informació: el director és un cineasta ucraïnès que, per a aquest seu primer llarg, ha comptat amb el suport de la Cinéfondation de Canes, elTorinoFilmLab i Midpoint. DF: Condor Dist. VI: Indie Sales. P: Rendez-Vous. RESSONS.

REVOIR PARIS (Paris Memories), d’Alice Winocour. Sinopsi: A París, la Mia queda atrapada en un atemptat a una braseria. Tres mesos més tard, quan encara no ha aconseguit refer-se’n i només recorda l’esdeveniment a trossos, la Mia decideix investigar la seva memòria per trobar el camí d’una possible felicitat. Informació: Protagonitzat per Virginie Efira i Benoît Magimel -protagonista del film d’Albert Serra, en competició al Festival-, és el quart llarg de la directora, que anteriorment ha fet curts i també ha estat coguionista d’altri –Mustang, etc-. El seu segon llarg, Maryland, va participar a Un Certain Regard de 2015 i el tercer, Proxima -amb Eva Green i Matt Dillon-, s’endugué una menció especial a Toronto 2019 i el Premi del Jurat al Festival de Sant Sebastià. DF: Pathe. VI: Pathe. RESSONS.

UNDER THE FIG TREES (Sous les figuesتحت الشجرة ), d’Erige Sehiri. Sinopsi: Entre les figueres, durant la collita d’estiu, noies i nois conreen nous sentiments, festegen, miren d’entendre’s, estableixen relacions més profundes -i en fugen-. Informació: Directora i productora tunisiana, Erige Sehiri, ha realitzat diversos documentals llargs i curts, abans de debutar a la ficció amb aquest film, premi de post-producció a Venècia. DF: Jour2Fête. VI: Luxbox. RESSONS.

UN BEAU MATIN (One Fine Morning), de Mia Hansen-Løve. Sinopsi: La Sandra, una mare jove que cria la filla sola, visita sovint el seu pare malalt, Georg. Mentre s’embarca amb la família en una cursa d’obstacles perquè el curin, la Sandra coneix en Clément, un amic a qui havia perdut de vista feia temps… Informació: Protagonitzada per Léa Seydoux (Sandra), Pascal Greggory (Georg), Melvil Poupaud (Clément) i Nicole Garcia (Françoise).  Mia Hansen-Løve va ser a la competició del Festival de Canes l’any passat -amb Bergman Island– i ara torna a la Quinzena, certamen on va debutar com a directora, després d’haver estat actriu d’Assayas, haver entrar en un conservatori d’art dramàtic,  haver fet estudis germànics i haver col·laborat amb Cahiers du Cinéma. Prod.: Les Films Pelleas. DF: Les Films du Losange. VI: Les Films du Losange. RESSONS.

UN VARÓN (A Male), de Fabian Hernández. Primer llargmetratge. Sinopsi: En Carlos viu en una llar al centre de Bogotà, un refugi on la vida és una mica menys violenta que a fora. És Nadal i en Carlos voldria compartir un moment amb la seva família. Quan surt de la llar, en Carlos s’enfronta a la duresa dels carrers del seu barri, on regna la llei del més fort. En Carlos ha de demostrar que ell també pot ser un d’aquests mascles alfa. Haurà de triar entre adoptar aquest codi de masclisme agressiu o, per contra, abraçar la seva naturalesa profunda. Informació: Nascut a Bogotà, en Fabian Hernández va crear el 2015 la seva pròpia productora amb què escriu, dirigeix i produeix els  seus curts. VI: Cercamon. RESSONS.

LE PARFUM VERT (The Green Perfume), de Nicolas Pariser. Film de cloenda. Sinopsi: En plena representació, davant d’un públic atònit, un actor de la Comédie-Française mor enverinat. Martin, un dels actors de la companyia, testimoni directe d’aquest assassinat, aviat es converteix en sospitós per la policia i alhora és perseguit per la misteriosa organització que va encomanar l’assassinat. Ajudat per una dibuixant de còmics, Claire, intentarà esbrinar el misteri d’aquesta mort violenta durant un viatge molt accidentat per Europa. Informació: Protagonitzada per Vincent Lacoste (Martin) i Sandrine Kiberlaine (Claire), entre d’altres. El director, Nicolas Parisier, fou ajudant del prestigiós Pierre Rissient, exercí de crític de cinema, passar a fer curtmetrtges, d’entre els quals La République li valgué el premi Jean Vigo el 2010, i cinc anys més tard debutà en els llargs, que han estat guardonats. DF: Diaphana. VI: Orange Studio. RESSONS.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!