Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

14 d'octubre de 2010
3 comentaris

“Pa negre”: queda 1 dia

Aquestes són algunes de les coses que ja s’han escrit -en diverses llengües- sobre Pa negre, d’Agustí Villaronga, que s’estrena demà a part de la nostra cartellera:

Agustí Villaronga, que sempre ha tendit a mostrar la crueltat humana, narra el procés de formació d’un monstre (la paraula amb la qual acaba la novel·la ‘Pa negre’) en un context on tothom (els vencedors de la guerra, però també els perdedors) s’ha corromput moralment. És una mirada negríssima aplicada als efectes devastadors de la guerra en què, apropiant-se de la narrativa de Teixidor, es reconeix el món de Villaronga i així, doncs, la seva capacitat per crear atmosferes tèrboles i un teixit d’ambigüitats morals (Llums i ombres, Imma Merino, Avui+El Punt – Crònica de Sant Sebastià)

En la presentació, Agustí Villaronga es va referir a les pel·lícules ambientades en la postguerra –que s’han convertit pràcticament en un gènere en si mateixes–, afirmant que Pa negre “no se centra tant en els esdeveniments polítics com en els personatges”. “He fugit de fer un discurs ideològic, he preferit un discurs emocional” (‘Pa negre’ impacta, Xavier Roca, Avui+ElPunt – Crònica de Sant Sebastià)

(..) una pel·lícula molt recomanable. Perquè admirem el cine d’Agustí Villaronga, perquè admirem l’escriptura d’Emili Teixidor, perquè és angoixant, emotiva, penetrant, misteriosa i a més plasma amb realisme un capítol important de la nostra història més recent (Pa negre, David Caño, blog Bloc d’encenalls i Benzina núm. 48)

(..) una història dura i negra on els personatges estan atrapats per les teranyines del passat, per l’esclavitud de la humiliació, per la immundícia de la guerra (Villaronga ofereix a ‘Pa negre’ una visió «emocional» de la postguerra, Olga Pereda, El Periódico – Crònica de Sant Sebastià)

(..) elude la fácil separación entre héroes y  villanos para buscar en unos personajes mucho más compeljos moralmente. Pero el mallorquín también se apropia del texto para volver a sus temas preferidos. Más que un film político sobre la reciente historia de Cataluña y de España, “Pan negro” denota fascinación por unos universos infantiles nada candorosos, subraya la ambigüedad de las relaciones personales y radiografía la mutación de la inocencia en monstruosidad (Agustí Villaronga -article sense enllaç-, Eulàlia Iglesias i Violeta Kovacsics, Cahiers du Cinema España)

“Pan negro” es la prueba de que todo el trabajo preparatorio para la nunca realizada adaptación de la novela de Mercè Rodoreda “La muerte y la primavera” ha dado sus frutos (Pan negro, Núria Vidal, Fotogramas)

Augusti Villaronga’s moody and atmospheric tale of dark goings on amongst peasants and village officials in post Civil War Catalonia is an impressive piece of storytelling as it blends a child’s tough coming-of-age with murderous secrets amongst the grim adults. Its visuals in amidst the verdant and at time frightening forests of Catalonia help give this gripping period drama a real sense of location as it delves into lies and secrets in amongst the community. Add to this a splendid lead performance by young Francesc Colomer and you have a film that could well attract distributor interest. The film – based on Emili Teixidor’s novel – is stunningly mounted, with strong production design and cinematography” (Screen International)

Further titles of interest in the competition program include Agusti Villaronga’s “Black Bread,” a historical film based on several Catalan novels with a remarkably complex vision of a child’s loss of innocence just after the Spanish Civil War. … “Black Bread” is aided by a fantastic lead performance by a young unknown, and his destiny may be shaped by forces beyond his reach, but his coming to terms with his destiny is filtered entirely through his own persona, even if he is still very much in development. “Black Bread” has one of the most jaw-dropping prologues in recent memory, in which a horse-drawn cart is pushed off a vertiginously high cliff, and both the horse and vehicle rebound against the steep cliff several times on the way down before landing in the valley. The shocking brutality of the scene – shot without any detectable CGI – is an apt foreshadowing of the brutal coming-of-age in store for young Andrea, whose family was on the losing side in the war. Young Francesc Colomer shows a real talent for nuanced characterization that will hopefully benefit a lot of films and filmmakers in the future (indiewire.com)

FOTO Marina-Laura Comas i Francesc Colomer, a Pa negre, d’Agustí Villaronga

Respon a Anònim Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!