Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

26 de novembre de 2011
0 comentaris

Les nominacions dels EFA 2011, que es lliuren dissabte que ve

Dissabte que ve, a les 8 del vespre, es lliuraran a Berlín els EFA 2011. La llista de les nominacions, encapçalada per Malenconia, de Lars von Trier, fa evident el pes descomunal que tenen els festivals -Canes, Berlín, Venècia…- a l’hora de conformar la tria del millor de l’any. Enmig de l’hegemonia comercial nord-americana, els EFA deixen ben clar com en son d’importants aquests certamens per a la pervivència del cinema fet a Europa i perquè els autors europeus puguin compensar la potentíssima maquinària publicitària ianqui amb el suport de plataformes d’aquesta mena, que els atorga així un protagonisme mediàtic, molt útil cara a la rendibilització posterior del producte a la taquilla.

La cerimònia del dia 3, es podrà seguir pel web dels EFA en directe i, per televisió, mitjançant algunes emissores.
 
Llargmetratges amb nominacions -ordenats per nombre de candidatures-.

Malenconia (Melancholia | Melancolía), de Lars von TRIER. 8 nominacions (Pel·lícula, Direcció, Actrius -2-, Guió, Fotografia, Muntatge, Disseny de Producció).

Venjança (Hævnen | In a Better World | En un mundo mejor | Revenge | In un mondo migliore), de Susanne BIER. 4 nominacions (Pel·lícula, Direcció, Actor, Guió).

El nen de la bici (Le gamin au vélo | The Kid with a Bike | El niño de la bicicleta | Il ragazzo con la bicicletta), de Luc i Jean-Pierre DARDENNE. 4 nominacions (Pel·lícula, Direcció, Actriu, Guió).

L’artista (The Artist), de Michel HAZANAVICIUS. 4 nominacions (Pel·lícula, Actor, Fotografia, Compositor).

El discurs del rei (The King’s Speech | El discurso del rey | Le discours d’un roi | Il discorso del Re), de Tom HOOPER. 4 nominacions (Pel·lícula, Actor, Muntatge, Compositor).

Le Havre (Le Havre), d’ Aki KAURISMÄKI. 4 nominacions (Pel·lícula, Direcció, Actor, Guió).

El cavall de Torí (A Torinói ló / The Turin Horse), de Béla TARR. 3 nominacions (Direcció, Fotografia, Compositor).

La piel que habito, de Pedro ALMODÓVAR. 2 nominacions (Compositor, Disseny de Producció).

Habemus Papam, de Nanni MORETTI. 2 nominacions (Actor, Disseny de Producció).

Un gat a París, de Jean-Loup FELICIOLI i Alain GAGNOL. 1 nominació (Animació)

Position among the Stars (Stand van de Sterren), de Leonard Retel HELMRICH. Presentat a Sundance 20111 nominació (Documental).

Vivan las antípodas!, de Victor KOSSAKOVSKY. 1 nominació (Documental).

Tilva Ros, de Nikolai LEZAIC. 1 nominació (Descoberta FIPRESCI).

Respirar (Atmen | Breathing), de Karl MARKOVICS. 1 nominació (Descoberta FIPRESCI).

Nothing’s All bad (Smukke Menesker), de Mikkel MUNCH-FALS. 1 nominació (Descoberta FIPRESCI)

Oxygen (Adem), de Hans Van NUFFEL. 1 nominació (Descoberta FIPRESCI)

Hem de parlar d’en Kevin (We Need To Talk About Kevin), de Lynne RAMSAY. 1 nominació (Actriu).

Michael, de Markus SCHLEINZER. 1 nominació (Descoberta FIPRESCI)

El gat del Rabí, de Joann SFAR i Antoine DELESVAUX. 1 nominació (Animació)

Essential Killing, de Jerzy SKOLIMOWSKI. 1 nominació (Fotografia).

Chico i Rita (Chico & Rita), de Fernando TRUEBA, Javier MARISCAL i Tono ERRANDO. 1 nominació (Animació)

Tres
(Drei | Three), de Tom TYKWER. 1 nominació (Muntatge).

Pina, de Wim WENDERS. 1 nominació (Documental).

Elena, d’ Andrei ZVYAGINTSEV. 1 nominació (Actriu).

***

Curtmetratges nominats -ordenats per ordre alfabètic dels directors/ores-.

Paparazzi, de Piotr BERNAS.

La gran carrera, de Kote CAMACHO.
Hypercrisis, de Josef DABERMIG.
The Wholly Family, de Terry GILLIAM.
Frozen Stories, de Grzegorz JAROSZUK.
Berik, de Daniel JOSEPH.
Little Children, Big Words (Små Barn, Stora Ord), de Lisa James LARSSON.
Silent River (Apele Tac), d’Anca Miruna LAZARESCU.
The Unliving (Återfödelsen), d’ Hugo LILJA.
I Lupi, d’ Alberto De MICHELE
Derby, de Paul NEGOESCU.
Incideny by a bank (Händelse Vid Bank), de Ruben ÖSTLUND.
Out (Tse), de Roee ROSEN.
Dimanches, de Valéry ROSIER.
Jessi, de Mariejosephine SCHNEIDER.

***

El detall de les nominacions i breu presentació de les pel·lícules amb nominacions, clicant aquí: Vull llegir la resta de l’article.

Més informació: European Film Awards Nominations i Facebook dels EFA.

***

Aquestes nominacions les he incorporades al comptador dels Premis Anuals 2011.

EFA 2011: les nominacions.

Millor Pel·lícula.

Venjança (Hævnen | In a Better World | En un mundo mejor | Revenge | In un mondo migliore), de Susanne BIER. Òscar i Globus d’Or a la Millor Pel·lícula 2010 de Parla No-Anglesa, ben castigada per la crítica a casa nostra.

El nen de la bici (Le gamin au vélo | The Kid with a Bike | El niño de la bicicleta | Il ragazzo con la bicicletta), de Luc i Jean-Pierre DARDENNE. Grand Prix ex-aequo a Canes 2011. Conte de fades en què una dona ajuda un marrec delerós de trobar el pare que l’ha abandonat. Projectada també a Toronto 2011 · Masters i a Valladolid 2011 (Menció especial a l’actor jove, Thomas Doret).

L’artista (The Artist), de Michel HAZANAVICIUS. L’impacte de l’entrada del sonor a Hollywood, recreat en el declivi d’una estrella del mut (Jean Dujardin, premiat a Canes 2011) i l’ascens a la fama de qui era una simple figurant. Projectada també en Sessió Especial a Sitges 2011, a Sant Sebastià 2011 · Zabaltegi-Perles i a Toronto 2011 · Special Presentations.

El discurs del rei (The King’s Speech | El discurso del rey | Le discours d’un roi | Il discorso del Re), de Tom HOOPER. Amb 49 nominacions i 26 guardons congriats a la temporada de premis 2010 —entre els quals, l’Òscar a la Millor Pel·lícula—, la història del rei quec, pare de l’actual reina d’Anglaterra. Projecta a Berlín 2011 en Sessió Especial.

Le Havre (Le Havre), d’ Aki KAURISMÄKI. Premi FIPRESCI de la crítica internacional i Menció Especial del Jurat Ecumènic a Canes 2011, amb tot la’lè chaplinià característic de Kaurismäki, el relat d’un escriptor que ha fugit de la fama, s’està amb la gent senzilla i ajuda un menut immigrat clandestinament. Projectada també a Locarno 2011 · Piazza Grande, a Toronto 2011 · Masters i a Sant Sebastià 2011 · Zabaltegi-Perles.

Malenconia (Melancholia | Melancolía), de Lars Von TRIER. Catarsi apocalíptica del cineasta danès, amb Kisten Dunst (Millor Actriu a Canes 2011) i Charlotte Gainsbourg. Projectada també a Sitges 2011 · Oficial Fantàstic Panorama i a Toronto 2011 · Special Presentations]

Millor Direcció.

Susanne BIER, per Venjança (Hævnen | In a Better World | En un mundo mejor | Revenge | In un mondo migliore).

Luc i Jean-Pierre DARDENNE, per El nen de la bici (Le gamin au vélo | The Kid with a Bike | El niño de la bicicleta | Il ragazzo con la bicicletta).

Aki KAURISMÄKI, per Le Havre (Le Havre).

Béla TARR, per El cavall de Torí (A Torinói ló / The Turin Horse). Gran Premi del Jurat i Premi FIPRESCI de la Crítica internacional a Berlín 2011. lliurement inspirada en un episodi que marcà el final de trajectòria del filòsof Friedrich Nietzsche. Projectada també a Sitges 2011 · Oficial Fantàstic Panorama.

Lars von TRIER, per Malenconia (Melancholia | Melancolía).

Millor Actor.

Jean DUJARDIN, per L’artista (The Artist). Premi Millor Actor a Canes 2011.

Colin FIRTH, per El discurs del rei (The King’s Speech | El discurso del rey | Le discours d’un roi | Il discorso del Re). Òscar, Globus d’Or, BAFTA, BIFA… per aquest paper.

Mikael PERSBRANDT, per Venjança (Hævnen | In a Better World | En un mundo mejor | Revenge | In un mondo migliore).

Michel PICCOLI, per Habemus Papam. L’italià Nanni Moretti ha fet de Piccoli un cardenal humil a qui li ve gros el nomenament com a Papa.

André WILMS, per Le Havre (Le Havre). Kaurismäki retroba aquest veterà actor francès, que ja va interpretar el paper de Marcel Marx a La vida de Bohèmia.

Millor Actriu
.

Cécile DE FRANCE, per El nen de la bici (Le gamin au vélo | The Kid with a Bike | El niño de la bicicleta | Il ragazzo con la bicicletta). La fada bona, “mare adoptiva” que passa per tot, per amor al nen de la bicicleta.

Kirsten DUNST, per Malenconia (Melancholia | Melancolía). La “llunàtica” amant del planeta que topa amb la Terra -en poètiques paraules de Daniel V. Villamediana-. Premi d’Interpretació Femenina a Canes 2011.

Charlotte GAINSBOURG, per Malenconia (Melancholia | Melancolía). La germana que toca de peus a terra… fins que de debò s’acosta el final de la Terra.

Nadezhda MARKINA, per Elena, d’ Andrei ZVYAGINTSEV. És la dona de classe humil que s’ha casat ja gran amb un home ric i que, quan aquest té un atac de cor i decideix fer testament en què ho deixa gairebé tot a la filla díscola d’un seu anterior matrimoni, ella també mira pels interessos del fill (sempre escurat de butxaca) que ja tenia quan va conèixer el marit.

Tilda SWINTON, per Hem de parlar d’en Kevin (We Need To Talk About Kevin), de Lynne RAMSAY. Paper també d’una mare, igualment inquieta pel seu fill adolescent: el que dos dies abans de fer setze anys ha executat una matança a l’institut.


Millor Guió
.

Luc i Jean-Pierre DARDENNE, per El nen de la bici (Le gamin au vélo | The Kid with a Bike | El niño de la bicicleta | Il ragazzo con la bicicletta).

Anders Thomas JENSEN, per Venjança (Hævnen | In a Better World | En un mundo mejor | Revenge | In un mondo migliore).

Aki KAURISMÄKI, per Le Havre (Le Havre).


Lars von TRIER
, per Malenconia (Melancholia | Melancolía).

Millor Fotografia.

Manuel Alberto CLARO, per Malenconia (Melancholia | Melancolía).

Fred KELEMEN, per El cavall de Torí (A Torinói ló / The Turin Horse).

Guillaume SCHIFFMAN, per L’artista (The Artist).

Adam SIKORA, per Essential Killing, de Jerzy SkOLIMOWSKI. Pel·lícula guanyadora del Premi Especial del Jurat a Venècia 2010 i que valgué la Copa Volpi de Millor Actor a Vincent Gallo, pel seu rol d’un talibà capturat a l’Afganistan i que s’escapa pels gèlids boscos europeus quan les forces nord-americanes el traslladaven a un centre de detenció.

Millor Compositor de Banda Sonora.

Ludovic BOURCE, per L’artista (The Artist).

Alexandre DESPLAT, per El discurs del rei (The King’s Speech | El discurso del rey | Le discours d’un roi | Il discorso del Re).

Alberto IGLESIAS, per La piel que habito, de Pedro ALMODÓVAR. Adaptació de la novel·la Taràntula, de Thierry Jonquet, amb Antonio Banderas, Elena Anaya i Jan Cornet en els papers clau.

Mihály VÍG, per El cavall de Torí (A Torinói ló / The Turin Horse).

Millor Muntatge.

Tariq ANWAR, per El discurs del rei (The King’s Speech | El discurso del rey | Le discours d’un roi | Il discorso del Re).

Mathilde BONNEFOY, per Tres (Drei | Three), de  Tom TYKWER. Film que entrà en competició a Venècia 2010, sobre un matrimoni ja madur, l’home i la dona del qual s’enamoren d’un amic comú.

Molly Malene STENSGAARD, per Malenconia (Melancholia | Melancolía).

Millor Disseny de Producció.

Millor Documental.

Position among the Stars (Stand van de Sterren), de Leonard Retel HELMRICH. Presentat a Sundance 2011. Retrat d’Indonèsia, pels ulls d’una família que viu als suburbis de Jakarta.

Vivan las antípodas!, de Victor KOSSAKOVSKY. Un viatge pel nostre planeta, lligant indrets habitats i els seus homòlegs als antípodes, que es presentà a Venècia 2011.

Pina
, de Wim WENDERS. Film dansat en 3D, de la mà de la Companyia del Tanstheater Wuppertal Pina Bausch, estrenat fora de competició a Berlín 2011.

Millor Film d’Animació.

Un gat a París, de Jean-Loup FELICIOLI i Alain GAGNOL. Film estrenat també en català a casa nostra [cartell català | espot (cat) | Gencat | AlloCiné | Imdb]

Chico i Rita (Chico & Rita), de Fernando TRUEBA, Javier MARISCAL i Tono ERRANDO.

El gat del Rabí, de Joann SFAR i Antoine DELESVAUX.

Millor Curtmetratge.

Paparazzi, de Piotr BERNAS.

La gran carrera, de Kote CAMACHO.
Hypercrisis, de Josef DABERMIG.
The Wholly Family, de Terry GILLIAM.
Frozen Stories, de Grzegorz JAROSZUK.
Berik, de Daniel JOSEPH.
Little Children, Big Words (Små Barn, Stora Ord), de Lisa James LARSSON.
Silent River (Apele Tac), d’Anca Miruna LAZARESCU.
The Unliving (Återfödelsen), d’ Hugo LILJA.
I Lupi, d’ Alberto De MICHELE
Derby, de Paul NEGOESCU.
Incideny by a bank (Händelse Vid Bank), de Ruben ÖSTLUND.
Out (Tse), de Roee ROSEN.
Dimanches, de Valéry ROSIER.
Jessi, de Mariejosephine SCHNEIDER.

Descoberta – Premi FIPRESCI.

Tilva Ros, de Nikolai LEZAIC. Seleccionada a Locarno 2010. Joves que acaben l’institut, el futur immediat els separarà, entren en jocs de rivalitat emocional i topen amb un ambient social, marcat per les protestes sindicals.

Respirar (Atmen | Breathing), de Karl MARKOVICS. Debut darrere la càmera de l’actor austríac, sobre la recerca de la mare per part d’un jove inadaptat en llibertat condicional. Premi Europa Cinemas a Quinzena dels Realitzadors, de Canes 2011.

Nothing’s All bad (Smukke Menesker), de Mikkel MUNCH-FALS. Menció Especial del Jurat Zabaltegi-Nous Directors a Sant Sebastià 2010. Quatre ànimes insatisfetes, deleroses d’amor.

Oxygen (Adem), de Hans Van NUFFEL. Dos homes joves comparteixen una malaltia incurable. És el seu amor per les dones prou fort com per vèncer la por a morir?

Michael, de Markus SCHLEINZER. “Opera prima” d’aquest altre austríac, director de càsting i actor, sobre un pederasta i el nen que té segrestat al sòtan de casa. Presentada en competició a Canes 2011.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!