Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

17 de maig de 2015
0 comentaris

León de Aranoa, de Quinzena amb “Un dia perfecte”

En un any que no hi ha produccions catalanes a la Competició de Canes, els nostres diaris han donat un tractament destacat a  Un dia perfecte (A Perfect Day | Un día perfecto), la pel·lícula que els “progres” Fernando León de Aranoa (director) i Jaume Roures (productor, Mediapro) tenen seleccionada a la Quinzena dels Realitzadors.

Un dia perfecte (A Perfect Day | Un día perfecto). Direcció: Fernando LEÓN DE ARANOAProducció: hispano-catalana. Intèrprets: Tim Robbins, Olga Kurylenko, Mélanie Thierry, Fedja Stukan, Benicio Del Toro. Sinopsi: Una colla de treballadors humanitaris és en una zona de guerra. Humor, drama, emoció, rutina, perill i esperança es conjuguen…

Àngel Quintana ha piulat: Leon de Aranoa roda A perfect Day, una pel.lícula mancada de vida sobre els cooperants internacionals #Cannes2015. A Facebook ho ha comentat: A perfect Day de Fernando Leon de Aranoa produïda per Mediapro es una pel.lícula sense esma. Parla d’uns cooperants en els darrers dies de la guerra de Bosnia, però tot plegat queda molt desdibuixat. I s’ha esplaiat al diari El Punt Avui (Un film de guerra sense encís) i a Caimán (Cannes 2015 en tiempo real). Al diari ha escrit, entre altres coses: (..) una pel·lícula sense encís, amb un bon repartiment internacional (..) El resultat és un seguit de bones intencions humanitàries que porten a reflexionar sobre les nombroses formes de racionalitat dels conflictes bèl·lics. Tot plegat amb una posada en escena planera i sense esma (..) El to que domina a la pel·lícula és el d’un cert maniqueisme. Els cooperants són un grup de bona gent que fan el que poden i els altres no són res més que uns buròcrates al servei de determinats interessos.

A_Perfect_DayXavi Serra, diari Ara, Fernando León se’n va a la guerra amb “Un día perfecto”: (..) De la realitat immediata espanyola de films com Barrio i Los lunes al sol salta a les acaballes de la Guerra de Bòsnia per explicar les peripècies d’un grup de cooperants internacionals atrapats en l’absurd d’un conflicte bèl·lic (..) En tota la pel·lícula no es dispara ni un sol tret. “No volia representar els combats, sinó un angle diferent de les lògiques absurdes de la guerra que s’instal·len en la població civil” -explica el director- (..) Un repartiment internacional que inclou actors de renom com Benicio del Toro, Tim Robbins i Olga Kurylenko. “Era quasi obligat que fos així, perquè les ONG que treballen a les zones de conflicte acostumen a ser petites torres de Babel “-justificava-.

A_Perfect_Day (05)Nando Salvà, diari El Periódico, La cara humana de l’horror: (..) León de Aranoa reivindica la tasca dels cooperants (..) De la novel·la de Paula Farias, Dejarse llover, “en prenc prestat el pretext argumental i el sentit de l’absurd”, per retre homenatge al treball que duen a terme els cooperants no governamentals en zones de conflicte (..) “Vaig voler que la meva pel·lícula fos dura i resistent com els protagonistes” (..) “Els treballadors humanitaris representen per davant de tot el sentit comú”. És sens dubte una pel·lícula molt personal per a León [va ser als Balcans el 1995], i és en part aquesta connexió el que explica alguns dels problemes del film (..) La seva comprensible preocupació per per evitar la manipulació emocional, per exemple, dóna com a resultat certa falta d’intensitat (..) L’humor al qual recorre és tan fi que sovint s’oblida de ser-ho (..) Excés de didactisme quan la cinta incideix en temes com la inoperància dels cascos blaus o les seqüeles morals que la guerra deixa.

A_Perfect_Day (03)Salvador Llopart, diari La Vanguardia, “Un día perfecto” de León de Aranoa parla a Canes de la guerra de Bòsnia: (..) Un cadàver llançat a un pou (..) pot contenir tota la guerra dels Balcans. Tot el seu horror, la manca de sentit i la bogeria (..) La història de León de Aranoa ens parla, si ho mirem bé, si ens fixem en els detalls, de vida i d’esperança. Perquè León de Aranoa, directors de “LOs lunes al sol”, creu en la vida. Fins i tot enmig de l’horror (..) “Enmig de tanta desolació, hi ha una gent que intenta imposar el sentit comú: són els treballadors humanitaris, i parlo d’ells i els dedico el film”.

I també

Philipp Engel ha piulat: #Cannes2015. ‘Un día perfecto’, el NO a la guerra de Léon de Aranoa. I s’ha esplaiat a Fotogramas: El No a la guerra de León de Aranoa, en què diu, entre altres coses: Léon de Aranoa sale airoso de la empresa de retratar la guerra desde una perspectiva pacifista, resumiendo el absurdo de la guerra en la anécdota del pozo, reflejando lo general en lo particular, aunque sus personajes, acaso insensibilizados por el paisaje que les rodea, no acaban de cobrar vida.

Alfonso Rivera, Cineuropa, El humor como antídoto: (..) Fernando León de Aranoa firma un film dramático y cómico: las 24 horas de unos cooperantes en territorio bélico, salpicadas del cachondeo necesario para mitigar el horror.

Alejandro G. Calvo, Sensacine, Fernando León de Aranoa: “La realidad es muy poco realista”.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!