Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

22 de setembre de 2014
1 comentari

John Malkovich és Giacomo Casanova

Viva la libertà!, proclama Giacomo Casanova a casa seva abans de desmaiar-se. Quan la bonica i misteriosa escriptora Elisa von der Recke ve a visitar-lo, aquest home vell reviscola. Aquesta és una pel·lícula sobre el seductor Casanova: la seva història s’explica tant a través de la ficció com de representacions operístiques que ens deixen veure les seves aventures, les seves passions i la seva por a la mort.

Viva la libertà!. És amb aquest crit que en Giacomo Casanova / John Malkovich cau desmaiat a l’escenari en començar la pel·lícula. L’orquestra deixa de tocar. La inquietud s’imposa, actors i tècnics corren a donar els primers auxilis, un doctor s’aixeca entre el públic per a oferir els seus serveis. Un primer pla del protagonista, que pateix convulsions. En aquest precís moment, no se sap ben bé si es tracta de Giacomo Casanova, el personatge, o de John Malkovich, l’actor, qui pateix l’atac. Però una cantant disfressada d’infermera apareix i transforma l’escena en Commedia dell’arte: L’espectacle continua! Entenem que aquesta pel·lícula s’agafarà totes les llibertats barrejant gèneres per a declarar finalment: Tot és cinema!, diu Michael Sturminger, guionista i director de Casanova Variations.

https://www.youtube.com/watch?v=NZCkxe5Y55A

Basada en el manuscrit autobiogràfic Histoire de ma vie, de Giacomo Casanova i en escenes d’òpera de Lorenzo Da Ponte i Wolfgang Amadeus Mozart (Les noces de Fígaro, Don Giovanni, Cosí fan tutte…), Casanova Variations és una barreja de cinema, teatre, música, literatura i història, que ha estat covada durant més de tres anys, amb un projecte teatral previ, The Giacomo Variations, menat pel mateix equip artístic.

Més informació: Web oficial | Imdb.

Z_MichaelSturminger@AlfamaFilmsMichael Sturminger és un freelance que treballa tant al món del cinema, com al teatre i a l’òpera; amb una dèria especial per a entrelligar la música clàssica amb el teatre contemporani. Les obres de Mozart han tingut una gran importància a la seva carrera. El 2006, les seves experiències el van dur a crear l’opera I hate Mozart. En acabat, va crear dues altres òperes, conjuntament amb l’actor John Malkovich i amb el director d’orquestra Martin Haselböck: The Infernal Comedy i The Giacomo Variations. Al camp cinematogràfic, Sturminger ha dirigit Whore’s son (2004), documentals i vídeos documentals (entre els quals, Cecilia Bartoli: The Barcelona Concert)

Crèdits fotogràfics: Alfama Films.

  1. Imma Merino, diari El Punt Avui:

    (..) amb la idea que tot ell [Casanova] és una forma de representació
    o una seducció enganyosa, el cineasta austríac Michael Sturminger
    l’aborda a ‘Casanova variations’ amb un Malkovich en plena forma.

    Xavi Serra, diari Ara:

    (..) Tot i la disparitat dels ingredients, ‘Casanova variations’ entrellaça els diferents registres en un tot més o menys fluid –tot i que llarg en
    excés– que salta d’un Casanova a l’altre en una progressió que també passa per Malkovich interpretant-se ell mateix, (..) Tan pròdig d’idees com irregular en resultats

    Nando Salvà, diari El Periódico:

    (..) L’exercici metatextual arriba a resultar excessiu i extenuant, però mai deixa de sorprendre (..) Buscar analogies entre actor i personatge té sentit perquè, al cap i a la fi, a ‘Casanova Variations’, l’un i l’altre es mimetitzen de forma tan sostinguda que, arribat l’epíleg, resulta difícil discernir qui és qui. Tampoc és fàcil decidir si, en última instància, la pel·lícula està dissenyada com a homenatge al seu heroi titular o més aviat a l’ego i la vanitat gegants d’un intèrpret

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!