Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

19 d'abril de 2022
0 comentaris

“Involuntary”/”De ofrivilliga”, de Ruben Östlund

Acabo aquesta aproximació a la part important de la filmografia de Ruben Östlund, parlant d’Involuntary (De ofrivilliga), presentada a Un Certain Regard de Canes l’any 2008, un títol encara primari, però en què ja hi trobem els neguits temàtics i els elements estilístics del cineasta suec, autor de les posteriors Força major (2014) i The Square (2017).

Involuntary. Títol original: De ofrivilliga. Director: Ruben Östlund. Guió: Erik Hemmendorff i Ruben Östlund. Muntatge: Ruben Östlund. Repartiment: Sara Eriksson (Sara), Henrik Vikman (Henrik), Leif Edlund (Leif), Maria Lundqvist (Maria), Olle Lijas (Olle), Villmar Björkman (Villmar), Vera Vitali (Vera), Linnea Cart-Lamy (Linnea), Cecilia Milocco (Cecilia), Lola Ewerlund (Lola). Vista el 16.04.2022, en VOSE, per Filmin.

Sinopsi: Diverses històries no relacionades. Gairebé és estiu a Suècia. En una casa familiar hi ha un sopar, però primer al jardí l’avi llança coets, un dels quals li impacta a la cara i l’home no vol anar al metge. Dalt d’un autobús, viatgen una actriu, una colla de joves, una família amb criatura… i algú que ha anat al lavabo del bus n’ha trencat la cortineta que tapava la finestra, per la qual cosa el xofer i copropietari del vehicle, l’atura i diu que no seguirà el viatge fins que l’autor que l’ha fet malbé ho confessi. Unes adolescents s’ho passen bé, estan engrescades, es fan fotos sexy i quan surten a rondar-la, amb l’alcohol, encara fan més festa, intimiden juganerament un viatger, cauen per terra, i van a parar amb una colla de joves ran d’una carretera, un dels quals llença una llauna de cervesa enlaire que va a impactar a un vehicle, el conductor del qual primer vol saber qui n’ha estat l’autor i després acaba recollint una de les adolescents, borratxa, i duent-la a casa. Una mestra conscient -que ha ensenyat als seus alumnes com el grup pot fer desdir l’individu de la seva convicció- veu com un col·lega castiga físicament un nen díscol i ho qüestiona als seus companys, cosa que li comporta un advertiment del col·lega agressor. Uns amics ja granadets estan passant uns dies al camp, es banyen i es fan bromes -també sexuals- com quan eren més jovenets; una en particular molesta un noi de la colla, que demana a la xicota que el passi a buscar, si bé a l’hora de la veritat no se’n vol anar, per no perdre’s la gresca amb els amics.

Presentada a Un Certain Regard del Festival de Canes de 2008.

Atenció, espòilers.

Conseqüències. L’avi del petard no vol anar al metge i acaba al terra de la cuina. Qui ha trencat -sense voler- la cortineta del lavabo de l’autobús no ho revela i és responsable que tot el passatge surti perjudicat. Les mosses engrescades es passen amb l’alcohol i una acaba recollida per un conductor desconegut, que n’hauria pogut fer d’ella el que hauria volgut, per bé que l’ha portada a casa; paral·lelament, el noi que ha llençat la llauna no confessa i tots acaben fugint -menys la mossa borratxa, estirada a terra-. El mestre agressor provoca la reclamació de la mare de la criatura agredida i la queixa de la col·lega conscient; però aquesta rep l’advertiment del primer. La colla d’amics es fan bromes i un se sent agredit, però no vol renunciar a la gresca que ho ha generat. En la majoria d’aquestes històries, hi ha actes innocents o involuntaris que comporten conseqüències; en uns casos, a nivell individual, en d’altres amb efectes col·lectius. En el relat del mestre, no hi ha hagut intenció d’agredir el menut, però sí que hi és en l’advertiment a la col·lega, gens innocent ni involuntari; com no és gens innocent ni involuntari el silenci que manté qui ha trencat la cortineta del bus, ni qui ha llençat la llauna: el tema de la responsabilitat individual -que serà tractat de nou en la filmografia posterior d’Östlund-. No hi ha cap acte greu, transcendent, algú ha dit que tots són petits errors, dels quals es desprenen algunes “lliçons que cal aprendre o donar i els límits que no s’han de traspassar” -com s’especifica a la sinopsi del film publicada al Festival de Canes-: tanmateix, aquest és un enfocament moralista quan el cineasta -que n’és- està més interessat a observar comportaments que no pas a jutjar-los. I sí, es mira aquests comportaments en casos petits, sense necessitar grandiositats. En canvi, el que no li sé trobar és el sentit de l’humor que li atribueixen: al llarg de la seva filmografia sempre apareix l’element humorístic, la ironia, fins la sàtira; però sempre hi ha un rerefons dramàtic, quan no tràgic, que sovint passa a primer pla, i aquí, a Involuntary, les situacions poden ser plantejades amb certa gràcia, però no es pot pas dir que facin riure.

Estilísticament, aquí abunden els plans de conjunt de llarga durada amb enquadraments a l’alçada dels protagonistes que no dubten a tallar parts dels cossos dels secundaris de l’escena, amb paper per al fora de camp acústic. Les foses en negre separen passatges de les diverses històries, que van avançant barrejadament; per bé que acaben topant-ne episodis sense la separació de la fosa en negre, com a continus del discurs fílmic, mal sigui de relats diferents. Aquí l’estil és ben definit, però encara primitiu -en comparació amb la maduresa dels seus films anteriors, igualment com passa amb el contingut temàtic-.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!