Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

18 de maig de 2022
0 comentaris

Hazanavicius no fa gràcia a tothom

Canes 2022. Els cronistes nostrats diuen que Coupez!, de Michel Hazanavicius, ha estat la pitjor inauguració d’un Festival de Canes des de fa temps. Això sí, hi ha qui afirma que, havent començat el certamen sota mínims, la cosa ja no pot anar pitjor. Certament, n’hi ha d’altres que encara hi troben alguna cosa. I sembla que a la premsa francesa fins i tot els ha agradat…

Fora de Competició.

COUPEZ ! / FINAL CUT / CORTEN!, de Michel HAZANAVICIUS. Film inaugural del Festival. Comèdia de zombis. Sinopsi: Rodatge d’una pel·lícula de zombis ambientada en un edifici abandonat. Entre tècnics cansats i actors que no estan realment preocupats, només el director sembla que hi posi l’energia necessària per donar vida a una altra pel·lícula de terror de baix pressupost. La irrupció d’autèntics no-morts interromprà el rodatge… Repartiment:  Romain Duris, Bérénice Bejo, Finnegan Oldfield. Inicialment la pel·lícula s’havia de dir Z (Comme Z), però com que la Z ha esdevingut símbol de les tropes russes que estan envaint Ucraïna, es va decidir canviar-ne el títol. És un “remake” d’ One Cut Of Dead, de Shin’ichirô Ueda (projectada fa nys al Festival de Sitges), que Canes presenta així Un pla seqüència fallit, un director decidit, una maquilladora passada de voltes, sang, zombis i un rodatge trepidant: Michel Hazanavicius inaugura el 75è Festival de Cannes amb Coupez!, una comèdia en forma d’homenatge als qui fan les pel·lícules.

Les cròniques.

Paco Vilallonga, a Diari de Girona: Canes inaugura el festival amb un homenatge al cinema com a experiència col·lectiva.

Xavi Serra, al diari Ara: El rodatge catastròfic de ‘Coupez!’ inaugura Canes amb Zelenski de convidat sorpresa.

Imma Merino, al diari El Punt Avui: Un crim d’estat.

Joan Millaret, al web Cinemacatalà.net: Al 75è Festival de Canes li costa d’arrencar.

Algunes reaccions.

Per Àngel Quintana, a Caiman: (..) és un mal remake de la pel·lícula japonesa, rodada sense imaginació, sense sentit del ridícul i amb una sèrie de petites bromes escatològiques sobre el que pot passar durant el rodatge d’una nimietat (..) No estem ni davant una broma simpàtica, ni davant un homenatge a la sèrie Z en els temps del frikisme, ni davant un homenatge al cinema com si fos una mena de retorn a un Ed Wood de segona fila. Per Paco Vilallonga, a Twitter, (..) Un remake innecessari, poc imaginatiu i mandrós del film japonès. Per a Xavi Serra, en la seva crònica del diari Ara, el metallenguatge de la proposta no es queda aquí, sinó que es multiplica amb salts mortals narratius que converteixen el rodatge més catastròfic de la història en una reivindicació lúdica de la creació i del cinema de guerrilla (..) Aconsegueix un bon grapat de rialles, però força menys que One cut of the dead, de la qual no només agafa l’argument sinó la majoria dels seus gestos i gags (..) Més que una operació artística, la pel·lícula sembla de vegades una jugada comercial. Per Joan Millaret, al web Cinemacatalà.net: (..) Hazanavicius malbarata l’ocasió ja que no aporta cap engruna d’originalitat ni inventiva. Queda, però, la intenció celebrativa, festiva, entusiasta, de fer cinema, i amb un recordatori especial del cinema com a feina col·lectiva. Alejandro G. Calvo, factòtum de Sensacine, diu a Twitter: (..) Michel Hazanavicius fuig d’experimentacions i relectures arty en la seva apropiació fílmica de ONE CUT OF THE DEAD per oferir, bàsicament, el mateix que oferia la primera (tot i que amb més pressupost). Sense complicacions, hi ha hagut rialles. Per Fabien Lemercier, de Cineuropa, la pel·lícula és molt millor i oportunament seleccionada: Una posada en abisme magistralment controlada, amb un bon ritme, plena de vigor i hilarant per començar, Final Cut és, com el seu model conceptual fictici, “un projecte especial, inusual i arriscat”. És un món pel qual Michel Hazanavicius es mou com un peix a l’aigua, afinant una combinació perfecta d’humor de primer i segon grau (ajudat en gran part per una tropa d’actors desenfrenats (..)), millorat encara més per una producció enlluernadora. Tant pur plaer per a l’espectador com un homenatge al cinema i a la micro-societat gairebé familiar que hi ha darrere (..) Final Cut és sens dubte una pel·lícula d’obertura ideal per al santuari del 7è art que és el Festival de Canes i sembla que es convertirà en una pel·lícula de culte del futur. Per  Philippe Rouyer, de la revista Positif, a Twitter (..) I us animo a anar a riure amb aquesta paròdia de la sèrie Z zombie que es converteix durant la pel·lícula en una deliciosa comèdia sobre la solidaritat d’un equip en un plató. En canvi, la crítica japonesa -i amiga- Atsuko Saito, per Facebook, s’ha afegit a Àngel Quintana, tot dient-li un eloqüent C’était nul!, que no tradueixo. I Imma Merino, a la crònica publicada al diari El Punt Avui del dia 19, hi afegeix: (..) Michel Hazanavicius torna a demostrar que no fa més que copiar i reciclar referents cinematogràfics (..) Encara ha caigut més baix vampiritzant el film japonès One cut of the Dead, que, dirigit, per Shinichiro Ueda, parteix del rodatge d’un film de zombis, on apareixen autèntics morts vivents, per després recular en el temps per mostrar els assaigs previs. Si el film original tenia una gràcia discreta, el seu remake no en té cap. En canvi, Vicenç Batalla, a la crònica que també publica el dia 19 al web Paris-BCN –l’enllaç amb la qual el penjo a l’apunt de demà-, s’hi mostra més favorable: (..)  les tres parts de la cinta pretenen una reflexió meta del cinema que acaba per enganxar i provocar la riallada general malgrat que Hazanavicius hi emfatitzi massa la seva vessant autobiogràfica amb la seva dona Bérenice Bejo i la seva filla Simone com a actrius. L’alter ego del realitzador és Romain Duris, amb una breu aparició de Quentin Dupieux, i les seves víctimes corren a càrrec de Finnegan Olfield i Matilda Lutz, en una disbauxa ben interpretada encara que un pèl convinguda.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!