Ja permetreu aquest titular tan discutible com imprecís (ja que, per a dividir el cinema en industrial i no industrial, primer hauríem de posar-nos d’acord amb el concepte); però he decidit de posar-lo per a remarcar aquesta tensió (inherent a moltes acadèmies de cinema) entre, d’una banda, el vot per al producte més comercial, que ha comptat amb més mitjans i ha tingut producció més complexa, i, per altre cantó, la pel·lícula feta amb vocació (o recursos) més independents, a vegades autorals. La qualitat, a vegades no té cap relació directa amb aquest criteri de divisió. Per exemple, El Niño és un thriller esplèndid; un producte clarament comercial, però seriós, coherent i fet amb talent.
No és pas el primer any que passa, però ahir es va deixar els guardons considerats més importants per a un cinema (que també ha anat bé a taquilla) diferent del que significa industrialment El Niño. Francament, al començament de la gala, quan la pel·lícula de Dani Monzón va anar congriant estatuetes, semblava que s’ho havia d’endur tot. Fins i tot, el Gaudí a Barbara Lennie com a Millor Actriu en Paper Secundari pel seu rol de policia en aquest film, costava entendre’l, atesa l’alçada de les seves contrincants, si no era perquè els acadèmics haurien decidit fer d’El Niño la pel·lícula de l’any; que li premierien tot, vaja. però no, va ser com un “interruptus”. De mica en mica, els altres films, amb 10.000 Km al capdavant, van anar rosegant-li terreny. I finalment, la cinta de Carlos Marquès-Marcet i Maria Ripoll es van quedar els Gaudí de millors pel·lícules. Tanmateix, el recompte no enganya: productes com El Niño (7) i [REC]4: Apocalipsis (2) van sumar més premis (9) que obres com Rastres de sàndal (1), 10.000 Km (5) i Stella Cadente (2) juntes (total, 8). D’aquí el títol d’aquest apunt. ja disculpareu.
Gaudí 2014. Els premis.
El Niño, de Daniel Monzón: 7 premis (Direcció de Producció, Actriu en Paper Secundari -Bárbara Lennie-, Actor en Paper Secundari -Eduard Fernández-, Muntatge, Música, Fotografia, So)
10.000Km, de Carlos Marquès-Marcet: 5 premis (Pel·lícula en Llengua No Catalana, Direcció, Guió, Actor -David Verdaguer-, Actriu -Natalia Tena-)
Stella cadente, de Lluís Miñarro: 2 premis (Direcció Artística, Vestuari)
[REC]4: Apocalipsis, de Jaume Balagueró: 2 premis (Efectes Visuals/Digitals, Maquillatge/Perruqueria)
Rastres de sàndal, de Maria Ripoll: 1 premi (Pel·lícula)
Gabor, de Sebastián Alfie: 1 premi (Documental).
Mortadel·lo i Filemó contra en Jimmy el Catxondo, de Javier Fesser: 1 premi (Animació)
Descalç sobre la terra vermella, d’ Oriol Ferrer: 1 premi (Telefilm).
El corredor, de José Luís Montesinos: 1 premi (Curtmetratge)
La Gran Bellesa, de Paolo Sorrentino: 1 premi (Film Europeu)
Les nominacions prèvies: La coproducció franco-espanyola “El Niño” arrasa a les nominacions dels Gaudí.
Fotos
Capçalera: David Verdaguer, a 10.000 Km (Avalon)
El Niño: Fox.
10.000Km: Avalon.
Stella Cadente: Splendor Films.
[REC]4: Apocalipsis: Filmax.
Rastres de sàndal: Golem.
Gabor: Minimal Films.
Mortadel·lo i Filemó contra en Jimmy el Catxondo: Warner
Descalç sobre la terra vermella: Minori absoluta.
La gran bellesa: Wanda.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!