El 23 de desembre de 2008 s’han donat a conèixer les nominacions de la primera edició dels premis Gaudí, que atorga la flamant Acadèmia del Cinema Català. La llista completa de les nominacions, amb enllaços informatius diversos, la trobareu anant a Vull llegir la resta de l’article.
Si bé els premis es distribueixen per categories d’acord amb la convenció instaurada pels Oscar (pel·lícula, director, actor, actriu, guió, fotografia, muntatge, etc.), tenen alguna especificitat. Per exemple, la millor pel·lícula s’obre com una magrana en diversos apartats: Millor pel·lícula en llengua catalana, en llengua no-catalana, europea, documental, animació. Sumem-hi, a més, les pel·lícules per a televisió i els curtmetratges. El reglament d’aquests guardons és public i el podem consultar al web de l’Acadèmia. I la veritat és que, en llegir-lo, es fa evident que hi ha força coses a madurar i millorar, cara a futures edicions: cal ampliar el nombre de categories (director novell, guió adaptat, maquillatge…), cal clarificar molt més bé algunes categories (efectes especials queda com un calaix de sastre i provoca alguna marginació clamorosa), cal definir millor el procés de les nominacions, definir millor qui i què és nominable (per exemple, les dates d’estrena o de referència que es prenen en consideració), etc. Tanmateix, podem consultar els títols que enguany s’han pres en consideració, clicant aquí: Fitxes tècniques films nominables i Fitxes tècniques TV movies nominables. Hi ha, a més, qüestions més de fons que caldria discutir, com la catalanitat per domicili fiscal de l’empresa productors o coproductora; però, d’aquest tema, ja n’hem parlat i en seguirem parlant en altres ocasions (per bé que, en la llista de nominables i la de nominats, es fa evident el disbarat del criteri assumit -fins i tot a la Llei del Cinema-)
Dels 45 títols que hi aspiraven, tan sols uns quants han aconseguit nominació. I Forasters, de Ventura Pons, i Benvingut a Farewell-Gutmann, de Xavi Puebla, n’encapçalen el rànquins, amb 10 cadascuna. No hi falten pas ni Vicky Cristina Barcelona, de Woody Allen, ni Transsiberian, de Brad Anderson, ni tampoc El cant dels ocells, d’Albert Serra -que, francament, sembla que la hi hagin inclosa “perquè hi hagi de tot”, vist el caràcter convencional, gremialista, que tenen aquestes nominacions-. Observem que no hi ha Un tret al cap, de Jaime Rosales, ni El somni, de Christophe Farnarier (la presència de la qual en l’apartat de Millor documental haurai resultat ben correcta i, jo diria, molt més encertada que la d’algun dels títols nominats, en la categoria que ha quedat més galdosa de totes).
Sobretot en l’apartat dels actors i actrius, però igualment en altres categories, potser els noms han pesat massa. Qui gosaria deixar de votar Jordi Dauder, Fermí Reixach, Anna Lizaran…? No en discuteixo pas la candidatura, sinó que remarco el fet que, en algun cas, la pel·lícula en què han treballat, poc se l’ha poguda veure i, en canvi, hi ha altres treballs interpretatius dignes de ser considerats, que ben decantadets han quedat. I, per altra banda, el just reconeixement a Penélope Cruz -ateses les regles de joc establertes- posa de manifest fins a quin punt s’ha menystingut el gran treball de Rebecca Hall a la mateixa pel·lícula.
El 19 de gener de 2009, al decurs d’una gala retransmesa per TV3, es lliuraran els Gaudí 2009.
FOTO -Baditri- El de Joan Pera a Forasters, un maquillatge que s’ha quedat sense “Gaudí”
Gaudí 2009: les nominacions
***
Millor pel·lícula en llengua catalana
El cant dels ocells, d´Albert Serra
Forasters, de Ventura Pons
Myway, de J. A. Salgot
Road Spain, de Jordi Vidal
***
Millor pel.lícula en llengua no catalana
Benvingut a Farewell-Gutmann, de Xavi Puebla
No em demanis que et faça un petó perquè te’l faré, d’ Albert Espinosa
Transsiberian, de Brad Anderson
Vicky Cristina Barcelona, de Woody Allen
***
Millor pel·lícula europea
Camino, de Javier Fesser
La duquessa de Langeais, de Jacques Rivette
Happy-Go-Lucky, de Mike Leigh
Retorn a Brideshead, de Julian Jarrold
***
Millor pel·lícula documental
Bucarest, la memòria perduda, d’Albert Solé
Cinemacat.cat, d’Antoni Verdaguer
La zona de Tarkovsky, de Salomón Shang.
Nedar, de Carla Subirana
***
Millor pel·lícula d’animació
Donkey Xote, de José Pozo
Rovelló, un Nadal sense Noël, d’ Antoni D’Ocon
***
Millor pel·lícula per a televisió
Després de la pluja, d’Agustí Villaronga
El Pallasso i el Führer, d’Eduard Cortés
***
Millor curtmetratge
Absent, de Guillermo Asensio
El Paso, de Daniel Torres
Malacara, de Luis Tinoco
Turismo, de Mercedes Sampietro
***
Millor director
Xavi Puebla, per Benvingut a Farewell-Gutmann
Albert Serra, per El cant dels ocells
Ventura Pons, per Forasters
Silvia Munt, per Pretextos
***
Millor guió
Xavi Puebla i Jesús Gil Vilda, per Benvingut a Farewell-Gutmann
Ventura Pons, per Forasters
J.A. Salgot, Àngels Diemand i Luís Vega, per Myway
Albert Espinosa, per No em demanis que et faça un petó perquè te’l faré
***
Millor actriu en un paper principal
Ana Fernández, per Benvingut a Farewell-Gutmann
Belén Fabra, per Diari d’una nimfòmana
Anna Lizarán, per Forasters
Silvia Munt, per Pretextos
***
Millor actor en un paper principal
Jordi Dauder, per Azaña
Lluis Soler, per Benvingut a Farewell-Gutmann
Javier Bardem, per Vicky Cristina Barcelona
***
Millor actriu en un paper secundari
Llum Barrera, per Diari d’una nimfòmana
Judith Uriach, per La Reencarnació
Rebeca Comerma, per No em demanis que et faça un petó perquè te’l faré
Penélope Cruz, per Vicky Cristina Barcelona
***
Millor actor en un paper secundari
Pep Antón Muñoz, per Benvingut a Farewell-Gutmann
Fermí Reixach, per El Greco
Dafnis Balduz, per Forasters
Tony Corvillo, per La Reencarnació
***
Millor fotografia
Ángel Luis Fernández, per Benvingut a Farewell-Gutmann
Neus Ollé i Jimmy Gimferrer, per El cant dels ocells
Xavi Giménez, per Transsiberian
Javier Aguirresarobe, per Vicky Cristina Barcelona
***
Millor música original
Mikel Salas, per Benvingut a Farewell-Gutmann
Carles Cases, per Forasters
Joan Miquel Oliver, per Myway
Giulia i Los Tellarini, per Vicky Cristina Barcelona
***
Millor muntatge
Jorge Suárez, per Benvingut a Farewell-Gutmann
Luis de la Madrid, per Diari d’una nimfòmana
Pere Abadal, per Forasters
Jaume Martí, per Transsiberian
***
Millor direcció artística
Leo Casamitjana, per Benvingut a Farewell-Gutmann
Oriol Puig, per El Greco
Bel·lo Torras, per Forasters
Alain Bainée, per Transsiberian
***
Millors efectes especials
?, per Aqua, el riu vermell
Josep Mª Aragonés i Arturo Balseiro, per Eskalofrío
Natxo Ortúzar, per Forasters
Jordi San Agustín, per Transsiberian
***
Millor so directe
Jaume Meléndez, per Eskalofrío
Salva Mayolas i Marc Orts, per No em demanis que et faça un petó perquè te’l faré
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!