Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

24 de març de 2013
0 comentaris

Fitxa: “To the Wonder” (Terrence Malick, 2012)

FOTO © Magnolia Pictures Ben Affleck i Javier Bardem, a To the Wonder, de Terrence Malick

Després del renou que hi hagué al voltant de L’arbre de la vida, l’arribada dels nous films de Terrence Malick sembla que passi gairebé desapercebuda. Fins i tot les posicions contraposades que, sobre Malick, generà aquell film, sembla que es van moderant, tant entre els partidaris com entre els detractors. L'”enigma Malick”, tan sobredimensionat mediàticament, sembla que ha deixat de destorbar (mal sigui provisionalment), que ja no mediatitza la percepció de les seves noves pel·lícules: ja no cal fer-los-hi pagar la ira pel tinglado promocional, ni babejar amb encens mediàtic davant la presumpta mística de l’enigma. A veure si la cosa segueix així i es pot retrobar el sentit comú.

Passa però que ara mateix som contemporanis d’un altre enigma, ben autèntic, al voltant de Malick. En aquests moments, cada nova pel·lícula del cineasta reobre interrogants sobre el global de la seva filmografia, especialment sobre el que està fent aquests darrers anys, oimés a partir dels muntatges complets que enllesteix Malick o que s’anuncien. Així per exemple, la versió llarga d’ El nou món, que canvia substancialment la que s’estrenà comercialment, interacciona dialècticament amb L’arbre de la vida. Alguns dels que ja han vist To the Wonder (per cert, estrenada a Catalunya Nord aquest març) parlen de la persistència d’un estil però en qüestionen el vincle amb el fons temàtic; d’altres hi veuen un cinema poètic… Serà l’estil, pregunto jo, un lligam estètic que prendrà tota una altra significació davant el muntatge llarg encara inèdit de L’arbre de la vida i els de la propera Knight of Cups o el seu nou projecte que ja està en producció? La mare, la Natura, Déu, l’amor, el lliurament, la gràcia… això està treballant Malick, amb un llenguatge cinematogràfic de caràcter poètic; però cap on va? Ho anirem veient.

To the Wonder (To the Wonder | À la merveille)

Direcció: Terrence Malick. Guió: Terrence Malick. Fotografia: Emmanuel Lubezki. Música original: Hanan Townshend. Muntatge: A.J. Edwards, Keith Fraase, Shane Hazen, Christopher Roldan, Mark Yoshikawa. Producció: Redbud Pictures (EUA). Durada: 1h52.

Repartiment: Ben Affleck (Neil), Olga Kurylenko (Marina), Rachel McAdams (Jane), Javier Bardem (mossèn Quintana), Tatiana Chiline (Tatiana), Romina Mondello (Anna), Tony O’gans (Sexton).

Sinopsi: En Neil, que vol ser escriptor, i la Marina, una mare jove, són a Mont-Saint-Michel (a la meravella del món occidental, segons els francesos). Retrobar l’amor els refà. Ell se n’ha anat dels Estats Units, delerós de començar una vida millor, deixant enrere uns fets dolorosos. Mirant la Marina als ulls, en Neil està convençut que ha trobat la dona a qui pot estimar a pleret. Al cap d’un parell d’anys, instal·lats a Oklahoma, però, aquesta relació s’esquerda. La Marina, que havia xalat amb el cel immens, els grans espais i el so del vent d’aquell indret que ha esdevingut casa seva, ara s’hi sent entrampada, oimés perquè veu amb frustració com s’ha esvaït part de la passió que Neil sentia per ella i com ha deixat de tenir un paper central en la vida d’ell, que gairebé ha renunciat a ser escriptor i acceptat de treballar d’inspector de medi ambient. Marina busca consell en un altre expatriat, un capellà catòlic anomenat Quintana, que per cert està passant per una crisi de fe. La Marina torna a França, on ha d’arreglar el visat, i en Neil, que dubte seriosament del futur de la seva relació amb ella, es queda i retroba amb Jane, una vella amiga a qui es va unint íntimament cada vegada més, en una relació que li resulta molt menys complicada. Quan s’assabenta que Marina ho està passant malament, a França, en Neil mira d’ajudar-la i de fer que torni a casa. Esquinçat entre les dues dones de la seva vida, ha d’entomar els mateixos reptes de mossèn Quintana, tot i que l’un i altre pateixen per dues menes d’amor ben diferents: el compromís l’han d’assumir com una obligació i amb el gran esforç que a vegades comporta? És que el dolor pot unir els amants amb més força que no pas l’alegria?

Altres vídeos: Tràiler VO i Making Off VO (3 parts) | Tràiler VOSE | Tràiler VOSF | Així es va fer VOSF.

Data prevista d’estrena a gran part de la nostra cartellera: 12.04.2013

No s’ha anunciat que s’estreni en català.

Distribuïdores: Catalunya, les Illes, País Valencià, la Franja i Andorra, Vértigo | Catalunya Nord, Metropolitan | mercat italià, 01 Dist* | mercat nord-americà, Magnolia Pictures.

Més informació: Facebook (ang) | Facebook (fr) | Fitxa El Punt Avui (cat) | Imdb (ang) | LaButaca (esp) | CommeAuCinéma (fr) | MyMovies (it).

Festivals: Venècia 2012 Competició | Toronto 2012 Special Presentations | Altres festivals.

Premis: Venècia 2012 (1 premi col·lateral —Signis Award—) | Altres premis.


Apunts en aquest blog: Comentari | A cop calent | Venècia 2012: la Competició.


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!