Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

23 de març de 2014
0 comentaris

Fitxa: “Backwater” (Shinji Aoyama, 2013)

No es pot pas dir que el japonès Shinji Aoyama sigui un cineasta gaire conegut a casa nostra. De fet és un d’aquells autors que potser massa aviat a la seva carrera va fer una obra magna, descomunal, com és Eureka (2000) i després tots els seus films han quedat petits al costat d’aquell. Això no obstant, Aoyama és un director especialment dotat per a l’ús prolífic dels elements audiovisuals que componen les pel·lícules. La seva experimentació amb el so —que arriba a extrems gairebé al·lucinants a  Eli, Eli, lema Sabachthani? (2006)— és a l’alçada del seu joc amb els aspectes fotogràfics de la imatge. No tan sols té un gran sentit de l’enquadrament, sinó que és hereu legítim de la millor tradició en l’ús dels objectius fotogràfics i les profunditats de camp.

A Backwater, Shinji Aoyama adapta la premiada i provocativa novel·la Tomogui / ???, de Shin’ya Tanaka, amb la intervenció del guionista Haruhiko Arai. El cineasta sol narrar històries poderoses amb sang i violència habitualment ambientades a Kitakyushu. És on rodà la Trilogia de la Saga de Kitakyushu —conformada pel seu primer film, Helpless (1996), la magnífica Eureka, i Sad Vacation (2007)— i on va nàixer i crèixer. Quant a l’obra literària primmigènia de Shin’ya Tanaka, transcorre a Shimonoseki, a l’altre costat del canal, i narra vigorosament la seva història de sang i sexualitat, revelant una mirada compartible amb la de la filmografia d’Aoyama, com si l’una fos el reflex especular de l’altra.

Quan vaig llegir la novel·la —ha declarat el cineasta—, la meva primera reacció va ser “No vull que ningú altre en faci una pel·lícula”. Hi vaig trobar la fragància d’aquella terra, de les relacions humanes del món rural, tot en aquesta història tenia alguna relació amb mi. Així com l’escriptor Shin’ya Tanaka era l’únic que podia haver escrit aquell relat ambientat en aquell indret, jo crec que també sóc l’únic que en podia fer la pel·lícula i l’he volguda fer de manera que només pogués ser obra de Shinji Aoyama, jo. Feia temps que havia oblidat aquesta mena de sentiments en fer una pel·lícula…

FOTO © Rezo Films Backwater, de Shinji Aoyama


Backwater (Tomogui)

Direcció: Shinji Aoyama. Guió: Haruhiko Arai, adaptació del conte Tomogui / ???, de Shin’ya Tanaka. Fotografia: Takahiro Imai. Música original: Shinji Aoyama, Isao Yamada. Muntatge: Genta Tamaki. Producció: Stylejam Inc. (Japó). Durada: 1h42.

Intèrprets: Masaki Suda, Misaki Kinoshita, Yukiko Shinora, Ken Mitsuishi, Yuko Tanaka.

Sinopsi llarga: 1988, darrers mesos de l’era Showa. En Toma (Masaki Suda) té 17 anys i viu a la vora d’un riu amb son pare, en Madoka (Ken Mitsuishi), i la dona actual d’aquest, la Kotoko (Yukiko Shinohara). De tant en tant, visita sa mare, la Jinko (Yuko Tanaka), que mena una peixateria a l’altre costat de riu. A la Jinko li falta una mà, la va perdre a la guerra, i es casà amb Madoka en certa manera perquè pocs homes l’haurien volgut per esposa, amb aquell defecte. Però al cap d’uns anys el va deixar. En Toma es quedà amb el pare i ara, ja fet un noi, no es pot pas dir que s’hi avingui gens: no li agraden els negocis foscos amb què està embolicat i encara menys la manera violenta amb què manté relacions sexuals amb la Kotoko. Tanmateix, tem que ell es pugui acabar semblant al pare. S’adona que té la mateixa dèria pel sexe que ell i no resisteix la temptació de veure com en Madoka es realitza sexualment mitjançant la violència. Aquests neguits el duen a parlar-ne amb la mare i afecten la relació amb la seva xicota, la Chigusa (Misaki Kinoshita); fins al punt que un dia en Toma té una actitud violenta amb Chigusa i la noia el deixa. L’onanisme no arriba a calmar els impulsos del noi, que frisa per a recuperar la xicota. Mentrestant, la Kotoko ha seguit el consell de la Jinko i ha quedat prenyada, perquè en Madoka no agredeix les dones embarassades; però, a més, la Kotoko ha decidit deixar aquest home, també, i en fuig el dia que un tifó inunda la ciutat. El pare d’en Toma se’n va a buscar-la, però no la troba, i enmig de l’enrabiada topa amb Chigusa, que està esperant en Toma al monestir on solien trobar-se i havien quedat per a una possible reconciliació…

Altres vídeos: Roda de premsa presentació del film a Locarno 2013.

Vendes internacionals: Rezo Films. Distribuïdores: Catalunya, les Illes, País Valencià, la Franja i Andorra, pendent | Catalunya Nord, pendent | mercat italià, pendent.

Més informació: Imdb (ang) | AlloCiné (fr) | MyMovies (it).

Festivals: Locarno 2013 Concurs Internacional | Altres festivals. Reconeixements: Premis i nominacions.


Apunts en aquest blog: Prèvies.


Director/a: Shinji Aoyama (Kitakyushu, Japó, 13.07.1964). Extracte de la seva filmografia: Eureka (2000); Desert Moon (2001); Eli, Eli, lema Sabachthani? (2006); Crickets (2007); Sad Vacation (2007); Tokyo Koen (2011); Backwater (2013)


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!