Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

13 de maig de 2007
0 comentaris

Els directors de Canes 2007: James Gray

Amb juvenil vocació de pintor, el nord-americà James Gray decidí dedicar-se al cinema en descobrir les pel·lícules de Francis Ford Coppola, a l’institut d’ensenyament secundari. Revelat a la Mostra de Venècia amb Little Odessa (1994), no va caure en la temptació dels grans estudis i ha mantingut una independència respecte el sistema de Hollywood que l’ha dut a una carrera d’escassos títols, l’existència dels quals han estat literalment possibles gràcies a la intervenció de productors que aposten per ell. El 2000 va presentar a Canes la seva segona pel·lícula, la no prou ben valorada The Yards / L’altra cara del crim i, set anys després, hi torna, amb el tercer llargmetratge, La nit és nostra / We Own the Night  (produïda, entre altres, per Joaquin Phoenix i Mark Wahlberg, que en són protagonistes, com ja ho van ser de ‘anterior film de Gray).Algunes notes sobre la trajectòria de James Gray, les recull aquest article i podeu llegir-les anant a “Vull llegir la resta de l’article

Fotografia: James Gray, al rodatge de La nit és nostra

Naixement 14 d’abril de 1969, Nova York

Elements biogràfics Creix a Queens, Nova York, barri on ambientarà The Yards.

Casat amb la directora de documentals Alexandra Dickson, des del 21 de maig de 2005, tenen 1 criatura.

Formació Tot i que d’antuvi volia ser pintor, en descobrir el cinema de Francis Ford Coppola, a l’institut de secundària, decideix dedicar-se al cinema. Vaig deixar-me córrer la pintura perquè vaig arribar a la conclusió que el cinema congria totes les formes d’art. Es pot fer ús de la imatge com una pintura o encarar una pel·lícula com una peça teatral. Es tracta de construir una escena, de situar i fer moure els actors, sense oblidar per descomptat la música… –declaracions de Gray recollides al pressbook de The Yards.

Entra a l’escola de cinema de l’USC (Universitat del Sud de Califònia), d’on surt llicenciat el 1991 –als 22 anys d’edat– i amb una pel·lícula de final de carrera, Cowboys and angels.

Carrera El productor Paul Webster veu Cowboys and angels i l’engresca a escriure el primer llargmetratge, Little Odessa; del qual Webster serà el productor, quan Gray el filmi, amb només 24 anys, el 1993.

Lleó de plata a Venècia –exaequo amb Criatures celestials (Peter Jackson)–, al seu debut amb Little Odessa, tarda 6 anys a presentar el segon llargmetratge, The Yards (2000) –en concurs, a Canes–. Mentrestant, rebutja de dur a la pantalla guions d’altres, entre els quals sembla que hi havia The Devil’s Own / La sombra del diablo / Ennemis rapprochés (Alan J. Pakula). I a l’inrevés, escriu un guió, a partir del relat breu, de Philip K. Dick, Paycheck i ningú no l’hi vol finançar –serà John Woo qui la durà a la pantalla el 2003, amb guió de Dean Georgaris–.

Gray escriu el guió de The Yards entre 1995 i 1997, amb el suport de Miramax, que li produeix la pel·lícula. I aquí ha de tenir-hi un pes notable, altre cop, Paul Webster. Creador de Palace Pictures –la distribuïdora de Nik Powell i Stephen Woolley– i de Working Title –a Los Angeles–, fou el cap del Departament de Producció de Miramax, fins que el febrer de 1998 assumí la direcció general de Film Four Ltd. Productor de The Yards, amb els Weinstein, de Miramax, com a productors executius, es fa ostensible la intervenció de Webster perquè Gray fes el segon llargmetratge.

Novament passen molts anys, set, fins que arriba la nova pel·lícula de Gray, La nit és nostra (2007), en què no tan sols repeteix amb Mark Wahlberg i Joaquin Phoenix de protagonistes, sinó que els dos actors en són també productors executius

Estil

Cineasta especialitzat en cinema negre ambientat en entorns familiars on el crim forma part del sistema de vida. Cinema de pistolers dels nostres dies, com a pretext per al drama i la tragèdia.

Narra intriga a ritme pausat.

Una certa atmosfera visual, que es va espessint. Tendència a imatge de tons baixos.

Temàtiques

Família, problemes familiars (vincle i desafectivitat). Amistat. Traïció.

Clan familiar i ètnic (immigració).

Corrupció social.

Conflicte moral.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!