El poder a l’ombra, Roman Polanski, encapçala la llista de les nominacions als premis anuals de l’acadèmia europea de cinema, que s’han fet públiques avui.
Aquest thriller captivador —sobre l’escriptor-negre que rep l’encàrrec d’enllestir les memòries d’un exprimerministre britànic que retira molt a Tony Blair—, que ja valgué a Polanski l’Ós d’Argent a la Millor Direcció de Berlín 2010, ha congriat 7 candidatures: Millor Pel·lícula, Millor Director, Millor Actor (Ewan McGregor), Millor Guió, Millor Muntatge, Millor Disseny de Producció i Millor Compositor (Alexandre Desplat).
Per la seva banda, la coproducció franco-alemanya-israeliana Líban, de Samuel Maoz, guanyadora del Lleó d’Or a Venècia 2009, ha obtingut 5 nominacions als EFA 2010: Pel·lícula, Director, Guió, Fotografia i Muntatge.
I l’Ós d’Or de Berlín 2010, Mel, de Semih Kaplanoglu, aspira a guanyar-ne 3, d’EFA: Pel·lícula, Director, Fotografia.
Ja amb 2 nominacions, tres films presentats a Canes 2010. Dels homes i els déus, de Xavier Beauvois, aproximació al sacrifici d’uns monjos cristians en un monestir al nord d’Àfrica, Grand Prix i Premi del Jurat Ecumènic del certamen francès, aspira ara als EFA de Millor Pel·lícula i Millor Fotografia. Un altre any, de Mike Leigh —la gran absent del palmarès “cannoise”— ha aconseguit que li nominin l’actriu Lesley Manville i el compositor Gary Yershon. Finalment, Carlos, la versió cinematogràfica de la sèrie televisiva homònima sobre el famós terrorista ha valgut a Oliver Assayas la nominació de MIllor Director i el film, a més, opta a l’EFA del Millor Muntatge. També Cel·la 211, de Dani Monzón, ha congriat 2 nominacions: Actor (Luís Tosar) i Guió.
Dos títols candidats en la categoria de Millor Pel·lícula s’han quedat tan sols amb aquesta nominació: El secret dels seus ulls, de Juan José Campanela —èxit a Sant Sebastià 2009 i guanyadora de l’Òscar 2010 al film de parla no anglesa—, i Soul Kitchen, de Fatih Akin —Premi Especial del Jurat a Venècia 2009—.
Es fa evident, doncs, el pes enorme que els grans festivals de cinema tenen a Europa. Tant que ens podríem preguntar si cal emfasitzar-ho amb una convocatòria anual de premis, a la manera dels Oscar nord-americans. Segurament, no. Tanmateix, els EFA no deixen de ser una manera de colar cinema “europeu” a la temporada de premis anuals i, per tant, no sembla pas una estratègia negligible ni a nivell comercial, ni com a suport als films produïts al nostres continent amb aspiracions de triomfar als Globus d’Or o als Òscar —els grans referents de la temporada de premis anuals— (tot i que, a l’hora de la veritat, alguns dels nominats ja l’han feta, la seva cursa dels Òscar…).
Fins a cert punt, pot sorprendre “l’europeïtat” d’alguns dels films nominats. Per això cal anar al reglament dels EFA, que deixa ben clar que l’acadèmia europea del cinema admet com a “europeus” els films “israelians” i els “palestins” i que (basant-se en el Conveni Europeu sobre Coproducció Cinematogràfica, Apéndix II, elaborat pel Consell d’ Europa) es considera europea aquella obra cinematogràfica els elements europeus de la qual representin, si més no, 15 punts sobre un total de 19 —per “elements europeus” entén figures com les de director, productor, guionista, actor… i els punts s’obtenen a partir d’un barem (3, pel director; 1, pel compositor, etc.)—. Ara bé, l’esmentada acadèmia s’ho fa venir bé i rebaixa l’exigència a 12 punts i fins i tot pot admetre candidatures amb puntuació inferior, si el director és “europeu”. Per cert que els directors/ores, perquè els admetin les pel·lícules, han d’haver nascut a Europa o tenir passaport europeu; de la mateixa manera que els aspirants a guardons individuals han de reunir aquesta condició. I, per si tot aquest embolic no fos prou, esclar, cal emmarcar el marge de films elegibles per a aquests EFA 2010: els que s’hagin projectat oficialment (en un festival o en sales públiques) per primer cop d’ençà l’ 1 de juliol de 2009 —tot i que la Junta Directiva de l’acadèmia pot admetre’n excepcions—, quedant-ne exclosos els que ja van participar els EFA 2009. Convé saber que el 15 de juny de 2010 era la data límit per a presentar títols i que això va donar 46 obres seleccionades, d’on han sortit les nominacions avui fetes públiques. I finalment, el 4 de desembre de 2010, a Tallinn (Estònia), hi haurà la cerimònia de proclamació del guanyadors i lliurament de les estuetes (i diplomes).
De ben segur, hi ha obres importants que no han estat seleccionades perquè ni tan sols els seus productors les hi han volgut presentar; però tot i així, valdria la pena repassar el que s’ha estrenat per Europa i el que ha anat per festivals i, de ben segur, trobarem clamoroses absències. A més, la llista total de nominacions fa un cert tuf de sectarismes “nacionals”, de repartiment per quotes territorials. Dit d’una altra manera, molt em temo que reflecteixen millor la temperatura del cinema “europeu” —i la seva actualitat—, els premis anuals de les diverses acadèmies “nacionals” i, per descomptat, les programacions de certamens com Berlín, Canes, Venècia, Sant Sebastià, Locarno, Londres… que no pas aquesta cosa —encara tan ortopèdica— de l’acadèmia europea del cinema —que, al damunt, gasta un calendari que va de juny a juny!—.
Des de ja fa unes quantes setmanes, se saben les candidates a d’altres categories dins dels EFA o guardons diferenciats que s’atorguen al marc d’aquests premis. Amb el nom de Prix Arte es distingeixen els considerats millors documentals, a què aspiren Armadillo, de Janus Metz; Nostàlgia de la llum, de Patrício Guzmán, i Miesten Vuoro, de Joonas Berghäll i Mika Hotakainen. També a part van els films d’animació: L’il·lusionista, de Sylvain Chomet; Planet 51, de Jorge Blanco, i Sammy’s Adventures: The Secret Passage, de Ben Stassen. I, per descomptat, els curtmetratges. Per la seva banda, la crítica internacional atorga el Prix FIPRESCI, a què aspiren: L’hora doble, de Giuseppe Capotondi; Si vull xiular, xiulo, de Florin Serban; Líban, de Samuel Maoz; Res personal, d’ Urszula Antoniak, i L’estranger, de Feo Aladag.
***
Llista de les nominacions EFA 2010, clicant aquí: [Nominacions EFA 2010] i anant a Vull llegir la resta de l’article —on també reprodueixo la llista dels films prèviament seleccionats—.
Aquestes nominacions, ja les he afegides al Comptador dels Premis Anuals.
***
FOTO © RP Ewan McGregor, a El poder a l’ombra, de Roman Polanski
EFA 2010: les nominacions i la prèvia selecció
Atenció: es tracta d’una reproducció absoluta de la llista de l’acadèmia, amb les dades de l’acadèmia i, per tant, els enllaços s’obren a la mateixa pàgina
***
Nominations for the 23rd European Film Awards
EUROPEAN FILM
BAL (Honey), Turkey/Germany
directed by Semih Kaplano?lu
written by Semih Kaplano?lu & Orçun Köksal
produced by Semih Kaplano?lu & Johannes Rexin
DES HOMMES ET DES DIEUX (Of Gods and Men), France
directed by Xavier Beauvois
written by Etienne Comar & Xavier Beauvois
THE GHOST WRITER, France/Germany/UK
directed by Roman Polanski
written by Robert Harris & Roman Polanski
produced by Robert Benmussa, Alain Sarde & Roman Polanski
LEBANON, Israel/Germany/France
written and directed by Samuel Maoz
produced by Moshe Edery, Leon Edery, David Silber, Uri Sabag, Einat Bickel, Benjamina Mirnik & Illan Girard
EL SECRETO DE SUS OJOS (The Secret in their Eyes), Spain/Argentina
directed by Juan José Campanella
written by Eduardo Sacheri & Juan José Campanella
produced by Gerardo Herrero, Mariela Besuievsky & Juan José Campanella
SOUL KITCHEN, Germany
directed by Fatih Akin
written by Fatih Akin & Adam Bousdoukos
produced by Fatih Akin & Klaus Maeck
EUROPEAN DIRECTOR
Olivier Assayas for CARLOS
Semih Kaplano?lu for BAL (Honey)
Samuel Maoz for LEBANON
Roman Polanski for THE GHOST WRITER
Paolo Virzi for LA PRIMA COSA BELLA (The First Beautiful Thing)
EUROPEAN ACTRESS
Zrinka Cviteši? in NA PUTU (On the Path)
Sibel Kekilli in DIE FREMDE (When We Leave)
Lesley Manville in ANOTHER YEAR
Sylvie Testud in LOURDES
Lotte Verbeek in NOTHING PERSONAL
EUROPEAN ACTOR
Jakob Cedergren in SUBMARINO
Elio Germano in LA NOSTRA VITA (Our Life)
Ewan McGregor in THE GHOST WRITER
George Pistereanu in EU CAND VREAU SA FLUIER, FLUIER (If I Want to Whistle,
I Whistle)
Luis Tosar in CELDA 211 (Cell 211)
EUROPEAN SCREENWRITER
Jorge Guerricaechevarría & Daniel Monzón for CELDA 211 (Cell 211)
Robert Harris & Roman Polanski for THE GHOST WRITER
Samuel Maoz for LEBANON
Radu Mihaileanu for LE CONCERT (The Concert)
CARLO DI PALMA EUROPEAN CINEMATOGRAPHER AWARD
Giora Bejach for LEBANON
Caroline Champetier for DES HOMMES ET DES DIEUX (Of Gods and Men)
Pavel Kostomarov for ??? ? ?????? ???? ????? (How I Ended this Summer)
Bar?? Özbiçer for BAL (Honey)
EUROPEAN EDITOR
Luc Barnier & Marion Monnier for CARLOS
Arik Lahav-Leibovich for LEBANON
Hervé de Luze for THE GHOST WRITER
EUROPEAN PRODUCTION DESIGNER
Paola Bizzarri & Luis Ramirez for IO, DON GIOVANNI (I, Don Giovanni)
Albrecht Konrad for THE GHOST WRITER
Markku Pätilä & Jaagup Roomet for PÜHA TÕNU KIUSAMINE (The Temptation
of St. Tony)
EUROPEAN COMPOSER
Ales Brezina for KAWASAKIHO R??E (Kawasaki’s Rose)
Pasquale Catalano for MINE VAGANTI (Loose Cannons)
Alexandre Desplat for THE GHOST WRITER
Gary Yershon for ANOTHER YEAR
EUROPEAN DISCOVERY – Prix FIPRESCI
LA DOPPIA ORA (The Double Hour), Italy
directed by Giuseppe Capotondi
written by Alessandro Fabbri, Ludovica Rampoldi & Stefano Sardo
produced by Nicola Giuliano & Francesca Cima
EU CAND VREAU SA FLUIER, FLUIER (If I Want to Whistle, I Whistle), Romania
directed by Florin Serban
written by Catalin Mitulescu & Florin Serban
produced by Catalin Mitulescu
DIE FREMDE (When We Leave), Germany
written & directed by Feo Aladag
produced by Feo Aladag & Züli Aladag
LEBANON, Israel/Germany/France
written & directed by Samuel Maoz
produced by Moshe Edery, Leon Edery, David Silber, Uri Sabag, Einat Bickel, Benjamina Mirnik & Illan Girard
NOTHING PERSONAL, the Netherlands/Ireland
written & directed by Urszula Antoniak
produced by Reinier Selen & Edwin van Meurs
EUROPEAN FILM ACADEMY DOCUMENTARY – PRIX ARTE
ARMADILLO, Denmark/Sweden
Directed by: Janus Metz
MIESTEN VUORO (Steam of Life), Finland/Sweden
Directed by: Joonas Berghäll & Mika Hotakainen
NOSTALGIA DE LA LUZ (Nostalgia for the Light), France/Germany/Chile
Directed by: Patricio Guzmán
EUROPEAN FILM ACADEMY ANIMATED FEATURE FILM
THE ILLUSIONIST, UK/France
Directed by: Sylvain Chomet
PLANET 51, Spain/UK
Directed by: Jorge Blanco
Co-directed by: Javier Abad and Marcos Martínez
SAMMY’S ADVENTURES: THE SECRET PASSAGE, Belgium
Directed by: Ben Stassen
EUROPEAN FILM ACADEMY SHORT FILM
EFA Short Film Nominee Ghent
AMOR
Norway, 14′, fiction
by Thomas Wangsmo
EFA Short Film Nominee Valladolid
AMPELMANN (Lights)
Germany, 14’, fiction
by Giulio Ricciarelli
EFA Short Film Nominee Cork
LES ESCARGOTS DE JOSEPH (Joseph’s Snails)
France, 12’, animation
by Sophie Roze
EFA Short Film Nominee Angers
BLIJF BIJ ME, WEG (Stay, Away)
the Netherlands, 24’, fiction
by Paloma Aguilera Valdebenito
EFA Short Film Nominee Rotterdam
ØNSKEBØRN (Out of Love)
Denmark, 29′, documentary
by Birgitte Stærmose
EFA Short Film Nominee Berlin
VENUS VS ME
Belgium, 27′, fiction
by Nathalie Teirlinck
EFA Short Film Nominee Tampere
LUMIKKO (The Little Snow Animal)
Finland, 19′, documentary
by Miia Tervo
EFA Short Film Nominee Cracow
TUSSILAGO
Sweden, 14′, documentary animation
by Jonas Odell
EFA Short Film Nominee Grimstad
HANOI – WARSZAWA (Hanoi – Warsaw)
Poland 2009, 30′, fiction
by Katarzyna Klimkiewicz
EFA Short Film Nominee Edinburgh
MARÍA’S WAY
UK/Spain, 16′, documentary
by Anne Milne
EFA Short Film Nominee Vila do Conde
TALLERES CLANDESTINOS
Austria/Argentina, 40′, fiction
by Catalina Molina
EFA Short Film Nominee Sarajevo
RENDEZ-VOUS A STELLA-PLAGE (Rendezvous in Stella-Plage)
France, 18′, fiction
by Shalimar Preuss
EFA Short Film Nominee Locarno
DIARCHIA (Diarchy)
Italy/France, 20′, fiction
by Ferdinando Cito Filomarino
EFA Short Film Nominee Venice
THE EXTERNAL WORLD
Germany, 15′, animation
by David OReilly
EFA Short Film Nominee Drama
ITT VAGYOK (Here I Am)
Hungary, 36′, fiction
by Bálint Szimler
***
Vaig llegir les candidatures, i estic d’acord amb tu de que és curiòs que s’hagin ficat algunes pel.lícules no exactament “europees”, com les israelianes, palestines i fins i tot argentines (El secret del seus ulls).
Però com els israelians, al menys a l’esport, participen a Europa i no pas a Àsia, els admetem com a europeus. I no faré el joc de mots com en aquell anunci de “D’acord, d’acord, acceptem vaixell… com animal acuàtic!”.
El que passa és que “El secret dels seus ulls”, malgrat la seva indubtable qualitat, em sembla ben poc europea, és llatinoamericana per les quatre bandes, massa. Per tant, hi veig més posibilitats a “El poder a l’ombra” o “Soul kitchen”. La primera, perquè l’ombra de Polanski és allargada, i alhora per defensar-lo davant els EUA, i la segona perquè en Fatih Akin és un habitual d’aquests premis.
Me n’alegro de la candidatura del Luis Tosar, és insuperable a “Cel.la 211”, tot i que hi veig més posibilitats a l’Ewan McGregor amb la pel.lícula de Polanski.
I “Dels homes i dels déus”, tot i que no l’he vista, em sembla ben interesant el seu argument. Trobo a faltar alguna candidatura més per “El concert” de Radu Mihaileanu, almenys per als seus magnífics actors russos, l’aclaparadora humanitat dels quals és el millor del film.
De les actrius, nomès vaig veure la Sylvie Testud a “Lourdes”, un correcte treball d’una dona tetraplègica per l’esclerosi que de cop i volta pot moure’s novament.
Bona sort als/les nominats/nominades,
JULIÁN.