Actriu i presentadora de la televisió britànica, Andrea Arnold ha anat entrant al món del cinema de mica en mica, però amb passes molt fermes. Entre 1997 i 2003, els seus curtmetratges van anar congriant una munió de premis, arribant, amb Wasp (2003), a l’Oscar del Millor Curt d’Imatge Real. El guió del seu primer llargmetratge, Red Road, el va escriure al Sundance Screenwriters Lab el 2005 i l’any següent el presentava discretament a la competició del Festival de Canes: hi guanyà el Premi del Jurat i la pel·lícula, va començar així una notable carrera internacional, que convertí Andrea Arnold en un reconegut valor emergent.
Les històries d’Arnold ens parlen de personatges abocats a alguna mena de soledat, que viuen en condicions més o menys precàries, en entorns marginals. El seu és un cinema de realisme brut filtrat per l’objectiu estilitzador de la càmera. Aquest 2009 torna a la competició de Canes, amb Fish Tank, la història d’una noia expulsada de l’escola, rebutjada pels amics i que, per acabar d’adobar, es troba sobtadament que la mare ha dut a casa un perfecte desconegut convertit en nou company, amb la promesa que les farà de debò felices…
Anant a Vull llegir la resta de l’article, el perfil i la filmografia d’ Andrea Arnold. Als arxius, adjunts, les fitxes de les pel·lícules anteriors de la directora.
FOTO Andrea Arnold
Directora: Andrea ARNOLD
PERFIL
Naixement 5 d’abril de1961 (Dartford, Kent, Anglaterra, Regne Unit)
Estudis. Bregada com a actriu i presentadora a la televisió britànica, se n’anà a estudiar cinema l’American Film Institute.
Carrera -actriu, realitzadora de televisió, directora i guionista-
Com a realitzadora independent, ha treballat a Channel 4, ITV i la BBC. Ha escrit guions televisius i per a algunes produccions independents.
La seva entrada al cinema ha estat gradual i sòlida, amb tres curtmetratges, dos dels quals, molt premiats: Dog (2001) i Wasp (2003) -aquest, Oscar al curtmetratge d’imatge real-. El 2006 debuta en el camp del llargmetratge, amb Red Road, que guanya el Premi del Jurat, a Canes i que forma part del projecte Advance Party -fruit de l’acord entre la britànica Sigma i la danesa Zentropa, comporta que tres directors escriguin el guió de tres films diferents amb els mateixos nous personatges-. Andrea Arnold va escriure el guió de red Road al Sundance Screenwriters Lab, l’any 2005.
Festivals i premis
37a Setmana de la Crítica de Canes -1998-, amb el curtmetratge Milk (1998)
Bristol 2001 Brief Encounters International Short Film Festival, amb Dog (2001)
41a Setmana de la Crítica de Canes -2002-, amb el curtmetratge Dog (2001)
Oscar 2005 al Millor Curt d’Acció Real, per Wasp (2003)
Sundance 2005: premi del curtmetratge, amb Wasp (2003)
Wasp (2003) acumula 37 premis internacionals
Canes 2006 · Competició –Red Road-: Premi del Jurat
BIFA 2006 nominada al Douglas Hickox Award, per Red Road (2006)
BAFTA 2007 Carl Foreman Award com a cineasta revelació, per Red Road (2006)
Temàtiques.
Els seus personatges arrosseguen soledat -mare soltera amb quatre canalles, adolescent que es deleix per amor i tendresa, dona que va perdre marit i fill, excarcelat que té la seva pròpia pena…-, viuen en condicions més o menys precàries, en barriades marginals -al sud de Londres, a l’extraradi d’una ciutat escocesa-
Estil.
The Guardian va descriure el curtmetratge Wasp com poesia cinematogràfica social i realista.
Certament, realista és el tractament dels entorns socials marginals i dels personatges masegats que converteix en protagonistes.
A Red Road, destaca una imatge estilitzada, fins arribar a una fredor visual, que contrasta amb l’escalfamenta vital o sexual de les seves escenes.
Tot i l’opció estètica i la desaprofitada oportunitat que li dona l’argument -la vigilant que, amb les càmeres de seguretat, sotja la vida dels altres-, s’hi acaba imposant la dèria de narrar la història, d’explicar els personatges, el seu passat. Tant se val que Andrea Arnold administri el tempo de la informació, per provocar que l’espectador s’afiguri un tarannà dels personatges gairebé a tall de prejudici, que, amb la informació completa final, queda total o parcialment desmuntat: el cas és que la narrativitat preval a l’expressivitat.
Hi ha un cert rabeig en la cosa tèrbola. Realisme i foscor, però també cosa tèrbola i s’hi rabeja prou.
FILMOGRAFIA com a DIRECTORA DE CINEMA
2009 Fish Tank (Fish Tank / Fish Tank / T CAT / TE / TF / TIt)
2008 Cinema16: World Short Films -16 curts de 16 directors/es-
2006 Red Road (Red Road) –opera prima–
2003 Wasp -curtmetratge-
2001 Dog -curtmetratge-
1997 Milk -curtmetratge-
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!