Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

25 de maig de 2015
0 comentaris

Canes 2015: Ressons d’un mal Palmarès

Així han reaccionat els nostres cronistes al Palmarès anunciat ahir al vespre pel Jurat del Festival de Canes 2015: “Un palmarès errat”, “El xovinisme triomfa a Canes”, “Audriard toca el cel”, “França es reparteix les palmes…

Imma Merino, diari El Punt Avui, Un palmarès errat: Hi ha un error fonamental, una fallada tremenda, en el palmarès de la 68a edició del festival de Canes que desacredita el jurat presidit pels germans Coen: la concessió ex aequo del premi a la millor interpretació femenina a Rooney Mara, per ‘Carol’, i Emmanuelle Bercot, per ‘Mon roi’. No només és un error, sinó un insult, que Mara no comparteixi el premi amb la gran Cate Blanchett (..); sinó que ho hagi de fer amb la intèrpret d’un film lamentable de la francesa Maïwenn (..) És un despropòsit que Jacques Audiard (..) hagi guanyat la Palma d’Or per ‘Deephan’ (..) El film mai és convincent i no adquireix volada, però el seu final és delirant (..) Afortunadament, hi ha dues excel·lents presències (fins i tot tres, reconeixent el bon treball de Vincent Lindon en un discret film francès, ‘La loi du marché’, de Stephane Brizé) en el palmarès: ‘El fill de Saül’ (..) i ‘The assassin’, que mereixia encara més, però ha estat valorada per la radicalment bella posada en escena del taiwanès Hou Hsiao-Hsien (..) Que l’italià Nanni Moretti no formi part del palmarès és qüestionable i potser també ho és en el cas de l’últim film del xinès Jia Zang-Ke.

Xavi Serra, diari Ara, El xovinisme triomfa a Canes: (..) Sorpresa total, especialment en el context d’una edició especialment nefasta pel que fa al cinema francès, del qual s’esperava una presència residual al palmarès (..) Però la sorpresa es tenyeix d’indignació en veure que (..) l’acompanyen la discreta ‘ La loi du marché’ (Vincent Lindon, millor actor) i la pèssima ‘ Mon roi’ (Emmanuelle Bercot, millor actriu), un reconeixement absolutament excessiu (..) L’altre punt d’indignació va ser la marginació de la magnífica Carol de Todd Haynes, que només va guanyar el premi a la millor actriu per a Rooney Mara (ex aequo amb Bercott). Tampoc s’acaba d’entendre que el jurat valori la interpretació de Maara per damunt de la de Cate Blanchett (..) “No som un jurat de crítics, sinó d’artistes”, defensava Joel Coen després de la gala (..) Almenys la revelació del festival, l’hongaresa Son of Saul, (..) no va marxar amb les mans buides i es va endur un merescut Gran Premi del Jurat (..) El Premi del Jurat per a ‘The lobster’, del grec Yorgos Lanthimos, i el de millor guió per a ‘ Chronic’ -potser el film amb el final més efectista i arbitrari del festival- completen un palmarès desafortunat i conservador en què no apareixen ni l’etern favorit de la crítica Jia Zhang Ke ni la polèmica ‘Youth’ de Paolo Sorrentino (..)

Nando Salvà, diari El Periódico, Audiard toca el cel: Que el cine francès fos el gran triomfador (..) és una ironia (..). I, tot sigui dit, la veritat és que gairebé cap -gairebé- dels premis que van ser atorgats als artistes locals es pot catalogar d’injust (..) La Palma d’Or a ‘Dheepan” (..) resulta injust més que res perquè comporta relegar a l’olit ‘Carol’, de Todd Haynes, la gran i merescuda favorita (..) En qualsevol cas no li arriba a la sola de la sabata a la guanyadora del gran premi especial del jurat, ‘Son of Saul’ (..) La presència en el palmarès del taiwanès Hou Hsiao-hsien (..) significa reconèixer la seva capacitat inacabable per fer poemes amb imatges (..) ‘The Assassin’ és una de les pel·lícules més boniques mai projectades en aquest festival (..) També irreprotxable és l’elecció de l’actor Vincent Lindon com a millor actor (..) Molt més qüestionable, finalment, resulta la decisió del jurat (..) respecte al premi d’interpretació femení (..) Limitar la presència de ‘Carol’ en el palmarès a un premi interpretatiu (..) és una lamentable injustícia contra la que sens dubte va ser la millor pel·lícula presentada en l’edició d’aquest any a concurs (..)

Salvador Llopart, diari La Vanguardia, França es reparteix les palmes: (..) Han guanyat, per la part francesa, unes produccions de nivell mitjà amb ambició de nivell mitjà i resultats en el cas de ‘Mon roi’ mediocres. Uns premis que retraten el certamen com una mitjania, i el palmarès armat pels Coen i companyia com un regal descarat (..) Els col·legues italians ja comencen a comparar Canes amb Venècia, per provincià (..)

Foto: Dheepan (© Paul Arnaud  Why Not Productions)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!