Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

20 de maig de 2011
0 comentaris

Canes 2011: programa del divendres 20 de maig

Sean Penn és aquest any doble protagonista a Canes 2011. Aspirar al premi de Millor Interpretació Masculina (que ja va guanyar el 1997, per She’s so lovely), d’una banda, pel seu paper a L’arbre de la vida, de Terrence Malick, i per altre cantó, pel seu rol de vella glòria gòtica del rock al nou film de Paolo Sorrentino, que es projecta aquest divendres. Jornada en què l’estora vermella espera també els actors nord-americans Ryan Gosling i Carey Mulligan, protagonistes d’un thriller.

Els reis d’aquest divendres, però són els curtmetratges. D’una banda, els de la Cinéfondation, de què se’n coneixerà ja el palmarès. Per altre cantó, els de Quinzena de Realitzadors. I encara els que es presenten a la Setmana de la Crítica com a promoció del 18 actors i actrius francesos avalats per Talents Cannes Adami.

En el terreny dels documentals, és el torn del que s’ha enregistrat, d’urgència, sobre la revolució tunisiana de fa ben pocs mesos.

Canes 2011: programa del divendres 20 de maig.

Selecció Oficial – Competició.

This Must Be The Place (This Must Be The Place), de Paolo Sorrentino. Va extrafer el polític italià Giulio Andreotti, amb una caricatura inclement, a Il divo, de la mà de l’excel·lent actor Toni Servillo (que ja li havia servit un gran paper de silent arraconat de la màfia a Les conseqüències de l’amor). Va gronxar-se vertiginosament amb l’histriònic usurer encarnat per Fabrizio Bentivoglio, a la grinyolaire L’amic de la família. Ara, el napolità Paolo Sorrentino gorneix estrafolàriament en Sean Penn (que li premià Il Divo, éssent president del Jurat el 2008), a tall de vella estrella gòtica del rock que es posa a buscar un criminal de guerra nazi refugiat als Estats Units que va humilar son pare a Auschwitz. Durada: 1h58.

Drive, de Nicolas Winding Refn. Col·laborador habitual de Bryan Singer, el director de fotografia Newton Thomas Sigel s’ha avingut a mantenir l’efecte gran angular característic del danès americanitzat Nicolas Winding Refn (Pusher, Bronson, Walhalla Rising…), en aquest thriller sobre un xofer que treballa d’extra al cinema i, de nit, per a uns mafiosos, adaptació d’un relat negre de James Sallis, amb guionista de pes i protagonitzat per actors “alla” Sundance com Ryan Gosling i Carey Mulligan. Durada: 1h35.

Selecció Oficial – Sessions Especials.

Mai més por (La Khaoufa Baada Al’Yaoum | Plus jamais peur), de Mourad Ben Cheikh. Documental inèdit i d’urgència sobre la revolució a Tunísia aquest 2011. Durada: 1h10.

Selecció Oficial – Un Certain Regard.

El caçador (Okhotnik | The Hunter | Le chasseur), de Bakur Bakuradze. El caçador Ivan Dunaev viu en una granja amb la seva família i el seu braç dret, Viktor. Topa amb una presonera de qui s’enamora, però li desapareix. A Shultes, l'”opera prima” del georgià Bakuradze, també una dona capgirava el món del protagonista. Durada: 1h50.

Selecció Oficial – Cinéfondation.

Programa 4 de la Cinéfondation.

Cagey Tigers, de Aramisova (FAMU, Txèquia). Ho comparteixen tot, però s’enamoren del mateix home. Fins a quin punt cal ser honest amb els propis sentiments? Durada: 23′.

A viagem (Le Voyage), de Simão Cayatte (Columbia University). Per trencar la monotonia, lloga un descapotable i s’endú la dona de vacances; però no coneix la carretera… Durada: 19′.

La fiesta de casamiento (La fête de mariage), de Gastón Margolin, Martín Morgenfeld (Universidad del Cine, Argentina). Una parella jove. Una habitació d’un hotel de luxe. Una festa de casament. Durada: 19′.

Der brief (La lettre), de Doroteya Droumeva (German Film and Television Academy Berlín, Alemanya). S’adona que està prenyada, està intentant d’entendre el que li passa i escriu una carta misteriosa… Durada: 30′.

Cloenda de la Cinéfondation.

Proclamació dels guanyadors i projecció dels films guardonats.

Selecció Oficial – Cannes Classics
.

Còpies restaurades.

L’assassí (L’assassino | The Assassin | El asesino | L’Assassin), d’Elio Petri. Durada: 1h38. Marcello Mastroianni hi encarna un antiquari més aviat fosc a qui la policia acusa de l’assassinat d’una seva antiga amant i, durant l’interrogatori en surt el seu galdós historail. Debut d’Elio Petri que deixa “maca” la policia italiana… Durada: 1h38.

Al voltant de la selecció oficial.

La llíçó d’actor.

Classe magistral de Malcolm McDowell. Per primera vegada, des de fa anys, la “lliço de cinema” del Festival de Canes la imparteix només un actor (era costum que ho fessin, sobretot, autors reconeguts). Amb motiu de l’Any Kubrick i l’homenatge que el certamen està fent al cineasta, se li ha atorgat el privilegi al protagonista de Taronja mecànica (la versió restaurada digital de la qual s’estrenà ahir al marc de Cannes Classics).

Cinema a la Platja.

Pendent de confirmar (repetició d’un film ja projectat).

Quinzena dels Realitzadors.

Programa de curtmetratges 1.

Cigarette at Night, de Duane Hopkins. El director de Better Things retorna al curtmetratgisme amb aquest film sobre un noi que fa l’última cigarreta abans de tornar a casa. Durada: 5′.

Demain, ça sera bien, de Pauline Gay. Retrat de dues noies en un embolic. Durada: 16′.

Vice Versa One (Yeke Varune | Vive Versa One), de Shahrbanoo Sadat. La cineasta afganesa segueix una nena que va porta per porta, buscant paperetes de vots. Durada: 10′.

Nuvem (Nuvem | Le Poisson-lune | Sunfish), de Basil da Cunha. Un noi propens a deambular i estar als núvols, poc inclinat a treballar, prefereix la companyia de gats i clowns… Durada: 30′.

La conduite de la raison, de Aliocha. Als seus curts i documentals, Aliocha explora temes metafísics que impliquen l’espai i el temps. En aquesta ocasió, tenim un home i el seu gos, en un bosc. Durada: 21′.

Fourplay : Tampa, de Kyle Henry. A Tampa, un home amb crisi de confiança busca satisfacció als lavabos d’un centre comercial: comèdia amb WC i gang-bang. Durada: 17′.

Programa de curtmetratges 2.

Killing the Chickens to Scare the Monkeys, de Jens Assur. Fotògraf artista reconegut mundialment, el suec Jens Assur presenta aquesta coproducció sueco-tailandesa que, en nou escenes anunciades com “fortes”, mostra les conseqüències imprevistes de la política nacional en la vida d’una noia. Durada: 23′.

Mila Caos, de Simon Paetau. Un noi cubà de 17 anys, cada cap de setmana es transforma en Mila Caos, per a un espectacle clandestí de “drag-queens” i es deleix perquè sa mare el vagi a veure. Durada: 18′.

Bielutin – Dans le jardin du temps, de Clément Cogitore. Reclosos al seu pis de Moscú, els protagonistes vigilen una de les més importants i misterioses col·leccions d’art del Renaixement i es munten una ficció, en què l’art i la mentida s’imposen a la realitat. Durada: 30′.

Le songe de Poliphile (Le Songe de Poliphile | The Strife of Love in a Dream), de Camille Henrot. Coneguda pels seus videos i animacions que barregen dibuix, música i imatges cinematogràfiques, l’autora tracta de la fascinació que exerceix l’altre. En aquesta ocasió ve a explorar la manifestació de Sudir Karak: “l’Índia és l’inconscient d’Occident”, Durada: 10′.

Csicska (Beast), d’ Attila Till. Un granger hongarès ho té tot sota control: inclosa la dona, la família… Durada: 20′.

Las Palmas, de Johannes Nyholm. Una nena d’un any interpreta el paper d’una senyora d’edat mitjana de vacances al sol i que mira de fer nous amics i passar-s’ho bé: els altres personatges, marionetes. Durada: 13′.

Programa de curtmetratges 3.

Armand 15 ans l’été, de Blaise Harrison. En un poble del sud de França, Armand, el diferent (obès, exhuberant, reservat…) passa l’estiu, al so dels grills, les xerrades amb les companyes, les migdiades, les sèries americanes…Durada: 50′.

Boro In The Box, de Bertrand Mandico. Retrat fictici i fantasiejat de Walerian Borowczyk, un univers cruel i obscè, ple d’aventures banals i truculentes. Durada: 40′.

Sessió de Cloenda de la 43a Quinzena dels Realitzadors
.

Els gegants (Les géants), de Bouli Lanners –Cloenda-. L’actor de personatges còmics, quan no delirants, i director de films com Eldorado, el való Bouli Lanners, clou la 43a Quinzena amb l’aventura de tres adolescents disposats a aprofitar l’estiu per viure la gran i perillosa aventura de la seva vida. Durada: 1h24.

Setmana de la Crítica.

Projecció dels films premiats ahir.

Premi Suport ACID/CCAS.

Premi SACD.

Gran Premi “Nespresso” de la Setmana de la Crítica.

Premi Descoberta Kodak i Grand Prix Canal+.

Talents Canes 2011

6 films ADAMI. Sis curtmetratges en honor als 18 joves actors i actrius francesos seleccionats per Talent Cannes ADAMI.

***

FOTO
Ryan Gosling, a Drive, de Nicolas Winding Refn

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!