Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

14 de maig de 2011
0 comentaris

Canes 2011: programa del dissabte 14 de maig

El primer dissabte de festival és el dia de més gentada a Canes i el que l’organització sol programar més cara al que se’n diu gran públic. Pirates del Carib: per marees estranyes, de Rob Marshall, és el títol que s’ha triat per a engrescar el galliner. Amb el seu humor característic, el seu fantasiós reciclatge de les velles aventures marines, i sobretot el repartiment, amb Johnny Depp, Geoffrey Rush, Judi Dench, Penélope Cruz… cridats a protagonitzar una d’aquelles tardes multitudinàries, en què xalen les fans i els tafaners, els paparazzi i els executius dels grans estudis, en què l’ambient a la Croisette és de festa grossa. Una festa que seguirà de nit amb una antologia dels millors moments de Bollywood.

Tant d’enrenou engrescat i tanta faramalla, però, només acaben eclipsant mediàticament la resta de contingut de la jornada al Festival, que segueix amb la seva línia seriosa en paral·lel a tants oripells. Remarquem la projecció d’un documentral sobre la revolta occitana dels anys setanta i un altre sobre el jazzman Michel Petrucciani, una comèdia crítica amb la societat jueva, una nova crònica de Guédiguian sobre la classe treballadora, un curt d’animació cosignat per Spike Jonze, el retorn de Jonathan Caouette, el debut en el llargmetratge de l’artista Liza Johnson…

Canes 2011: programa del dissabte 14 de maig.

Selecció Oficial – Competició.

Nota a peu de pàgina (Hearat Shulayim | Footnote), de Joseph Cedar. Després d’haver centrat en els assentaments jueus i en l’exèrcit, Cedar focalitza la seva mirada crítica en el món dels investigadors del Talmud, com sempre interessant-se sobretot en les febleses de la condició humana enmig d’aquella societat. Comèdia intel·lectual, amb un pare i un fill, tots dos professors excèntrics que rivalitzen entre si. Durada: 1h45.

Michael, de Markus Schleinzer. “Opera prima” del director de càsting i actor austríac Markus Schleinzer, que tracta de la convivència forçada durant cinc mesos entre un nen de deu anys i un adult de trenta-cinc. Durada: 1h34.

Selecció Oficial – Fora de Competició.

Pirates del Carib: per marees estranyes (Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides | Piratas del Caribe: En mareas misteriosas | Pirates des Caraïbes : La fontaine de Jouvence | Pirati dei Caraibi – Oltre i confini del mare), de Rob Marshall. El capità Jack Sparrow retroba una dona que havia conegut fa uns anys. Aquesta dona se l’estima de debò o no és sinó una aventurera mancada d’escrúpols que mira d’utilitzar-lo per trobar la llegendària Font de l’Eterna Joventut? Johnny Depp, Geoffrey Rush, Judi Dench, Penélope Cruz, Keith Richards, Óscar Jaenada… Dirigeix Rob Marshall (Nine, Chicago…). Durada: 2h20.

Bollywood, la més gran història d’amor que mai s’hagi explicat, de Rakeysh Omprakash Mehra? i ?Jeff Zimbalist —film anunciat el 22.04.2011—. Una pel·lícula amb els moments més bonics, els més forts i amb més ball de la història del cinema musical indi… Durada: 1h21.

Selecció Oficial – Sessions Especials.

Tots a Larzac (Tous au Larzac), de Christian Rouaud. Documental. “Gardarem lo Larzac” deia el rètol occità en defensa de la terra, ran de la llarga lluita contra la decisió del govern francès de rosegar-ne un bon tros per a eixamplar-hi un camp militar. Dirigeix Christian Rouaud, conegut per haver fet un documental sobre els obrers que van protagonitzar la vaga més emblemàtica del post-maig del 68, a la fàbrica LIP de Besançon. Durada: 2h00.

Michel Petrucciani: cos i ànima, (Michel Petrucciani: Body & Soul), de Michael Radford. Evocació de la figura del jazzman francès Michel Petrucciani, un home sorprenent i original, tant per la naturalesa de la seva condició física (tenia osteogènesi imperfecta, de naixement) com pel seu excepcional talent musical. Dirigeix Radford (El carter i Pablo Neruda, Van Morrison in Ireland…). Durada: 1h30.

Selecció Oficial – Un Certain Regard.

Les neus del Kilimanjaro (Les neiges du Kilimanjaro | The Snows of Kilimanjaro), de Robert Guédiguian. Amb els habituals Ariane Ascaride, Jean-Pierre Darrousin i Gérard Meylan, i els joves Grégoire Leprince-Rinquet, Adrien Jolivet i Robinson Stévenin, Guédiguian signa una nova crònica de la classe treballadora: parella granadeta i obrera, impactada per l’agressió de què són víctimes, orquestrada per un de la seva classe social. Durada: 1h47.

Bonsai (Bonsái | Bonsai) de Cristián Jimenez. En Julio s’enamora d’Emília a classe, en un curs sobre Proust. Al cap d’anys, ell va a la recerca del temps perdut… entrampat en la ficció que s’ha muntat: d’amagat escriu un manuscrit inspirat en aquell amor. Adaptació de Bonsai, d’Alejandro Zambra, a càrrec del director xilè Cristián Jiménez ( Ilusiones ópticas). Durada: 1h42.

A reveure (Bé Omid é Didar | Au revoir), de Mohammad Rasoulof. Ficció sobre una jove advocada de Teheran que vol marxar del país i malda per aconseguir el visat. Rodada semiclandestinament aquest hivern, en què la tirania islamista l’ha condemnat a presó i vint anys de prohibició de fer cinema, està interpretada per Leyla Zareh, Fereshteh Sadreorafai, Shahab Hoseini i Roya Teymorian. Durada: 1h40.

Selecció Oficial – Cannes Classics
.

Homenatges.

Rue Cases-nègres, d’Euzhan Palcy —còpia restaurada—. Al marc de l’homenatge francès als seus “compatriotes” d’ultramar, el ministeri de Cultura i el Festival de Canes, al seu torn, reten homenatge a Euzhan Palcy, cineasta de la Martinica que el 1983 va aconseguir situar Rue Cases-nègres entre els més guardonats de l’any i es convertí posteriorment en la primera dona de raça negra que ha dirigit una pel·lícula de Hollywood. Durada: 1h46.

A Bronx Tale, de Robert De Niro. Homenatge al Tribeca Film Festival (TFF), en la persona del president del Jurat de Canes 2011 i co-fundador d’aquell certamen (creat arran de l’11-S), a qui acompanyarà tot l’equip del TFF. Durada: 2h01.

World Cinema Fondation.

Hudutlarin Kanunu (The Law of the Border | La loi de la frontière), de Lutfi Akad. Des de l’any 2007 i sota l’empenta de Martin Scorsese i els auspicis de la World Cinema Fondation, s’han salvat una vintena de pel·lícules produïdes en països sense mitjans per a conservar el patrimoni cinematogràfic; amb una idea motriu: un cineasta de renom dóna suport a la restauració d’un film. L’alemany d’arrels turques Fatih Akin és qui ha apostat per la restauració de la desconeguda producció turca Hudutlarin Kanunu. Durada: 1h14.

Al voltant de la selecció oficial.

Cinema a la Platja.

E la nave va, de Federico Fellini. Còpia restaurada. Durada: 2h08.

Quinzena dels Realitzadors.

Porfirio (Porfirio), d’Alejandro Landes. El títol del film és el nom del personatge principal, interpretat pel mateix Porfirio Ramírez (hemiplègic per ferida de bala policial, confinat entre el llit i la cadira de rodes, que ven minuts de telèfon mòbil). Projecte avalat per Cinéfondation i Sundance Inst. Del director de Cocalero, documental sobre Evo Morales. Durada: 1h41

La fin du silence (La fin du silence | The End of Silence), de Roland Edzard. Film obscur, sobre un fill expulsat de casa que acaba amagant-se a bosc, després d’una presumpta revenja… Aspira a la Càmera d’Or. Durada: 1h20.

Retorn (Return), de Liza Johnson. L’artista nord-americana Liza Johnson debuta amb aquest llargmetratge sobre una dona que, en retornar a casa després d’una llarga absència, no retroba la vida anterior i acaba sent una estranya per a la seva família i els amics. Al repartiment, Michael Shannon. Candidata a la Càmera d’Or. Durada: 1h37.

Setmana de la Crítica.

17 noies (17 filles | 17 Girls), de Delphine i Muriel Coulin. Ajudant de càmera en films de Kieslowski i Malle, la francesa Muriel Coulin torna a codirigir amb la seva germana Delphine, ara un llargmetratge basat en el cas real d’un grapat de noies que van decidir quedar totes embarassades alhora… Durada: 1h30.

Sessions Especials.

Morir a la vora teu (Mourir auprès de toi), de Spike Jonze i Simon Cahn. Cau la nit i un vell llibreter parisenc tanca la botiga. Els personatges de les tapes dels llibres que hi ha als prestatges es desperten. Neix una història d’amor entre Mina (la nòvia de Dràcula) i l’esquelet de Macbeth. El fruit d’una trobada entre Spike Jonze i Olympia Le-Tan. Durada: 6′.

Walk Away Renée (Walk Away Renée), de Jonathan Caouette. Caouette ho torna a intentar: es donà a conèixer amb el brut però vigorós, tràgic, documental Tarnation (2003), no se n’havia sortit més i ara torna amb aquest nou document sobre ell i sa mare. Durada: 1h30.

Programa de curtmetratges 1.

Blue, de Stephan Kang). De nacionalitat neo-zelandesa i sud-coreana, Kang parla d’una mascota blava de peluix per infants a la televisió… que acaba de cambrer en un restaurant i encara gràcies… Durada: 14′.

La inviolabilidad del domicilio se basa en el hombre que aparece empuñando un hacha, d’ Alex Piperno. L’uruguaià Piperno signa aquest film sense diàlegs en què, al jardí d’un xalet, passen tot de coses lligades a un home, una dona i un grup d’individus amb certes conviccions. Durada: 7′.

In front of the house, de Lee Tae-ho. Ha preparat la primera cita; però la noia no li fa gaire cas… Durada: 14’20”.

Finis Operis (Bul-myul-ui-sa-na-ie), de Moon Byoung-gon. Un dia de pluja, un vell solitari s’entossudeix a fer una misteriosa instal·lació al sostre… Durada: 7′.

Permanências, de Ricardo Alves Junior. Una obra densa i poètica creada a partir de l’estada del director brasiler a la barriada residencial IAPI, “un vaixell naufragat enmig de Belo Horizonte” (Kinoforum). Durada: 34′.

***

FOTO Morir a la vora teu, un curtmetratge de Spike Jonze i Simon Cahn

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!