Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

16 de maig de 2011
0 comentaris

Canes 2011: programa del dilluns 16 de maig

Finalment, ha arribat el dia. Ara sí: L’arbre de la vida, de Terrence Malick, es projecta al Festival de Canes. Han estat dos anys de rumors i especulacions, d’enamorament de la pel·lícula per part dels programadors de Canes i decepcions en saber que el perfeccionista Malick encara no la tenia acabada… El 2009, perquè hi afegia la cosa dels dinosauris i enllestir-la, anava per llarg. L’any passat, havent-ne vist el delegat del certamen una còpia de treball, tampoc no se n’havia acabat la postproducció. I això que tot era a punt, per rebre-la a la Croisette. Una distribuïdora havia llançat al mercat novament Dies del Cel, revistes especialitzades havien preparat dossiers sobre Malick… però no, no estava a punt. De manera que fins i tot el compositor de la banda sonora, Alexander Desplat va acabar incorporant-se al Jurat de Canes, a última hora, quan ja va ser evident que no hi seria incompatible. El secretisme feia que a penes si n’havia trascendit una fotografia i que poc se’n sabés realment. Els mesos van anar passant, la pel·lícula no anava a cap altre festival, ni tan sols s’estrenà pels Òscar i així vam començar a somiar que l’acord del 2010 amb Canes es mantindria i que la veuríem el 2011. Just quan la distribuïdora nord-americana Fox Searchlight Pictures anuncià que l’estrenaria als Estats Units el maig de 2011, el somni es convertí en delit esperançat i en rumor persistent… I després ja han anat apareixent cartells de promoció del film, vídeos, més fotografies, el web interactiu, una instrumentació publicitària de la “singularitat” Malick i un tractament mediàtic com d’obra a part, gairebé caiguda del cel, fins al punt que s’han generat unes expectatives gairebé impossibles de satisfer. Per fi, doncs, ha arribat el dia.

Segurament, eclipsarà la resta de títols de la jornada; però millor que no fos així, ja que tenen pel·lícula: André Téchiné, Bruno Dumont, Bertrand Bonello, Nadine Labaki… La Setmana de la Crítica celebra el 50è aniversari, amb Isabelle Huppert i presenta un film que recorda Animal Kingdom,

Canes 2011: programa del dilluns 16 de maig.

Selecció Oficial – Competició.

L’arbre de la vida, de Terrence Malick. Texas, anys cinquanta. En Jack creix entre un pare autoritari i una mare amorosa i generosa. El naixement dels seus dos germans l’obliga ben aviat a compartir aquest amor incondicional i més endavant a encarar l’individualisme desbocat d’un pare obsessionat perquè els fills se’n surtin. Fins que un tràgic esdeveniment trenca aquest fràgil equilibri… Amb Sean Penn, Brad Pitt, Jessica Chastain. L’esperadíssim film de Terrence Malick (Males terres, Dies del cel, The Thin Red Line, El nou món). Durada: 2h18.

Casa de tolerància (L’Apollonide. Souvenirs de la maison close | House of Tolerance) de Bertrand Bonello. Després d’haver tingut com a protagosnistes una parella amb una relació orgànica i visceral, un pornògraf, un transexual brasiler de gran bellesa i un home disposat a guerrejar a favor del plaer, Bonello centra ara l’atenció en les dones d’una casa de tolerància. Durada: 2h06.

Selecció Oficial – Un Certain Regard.

Fora Satanàs (Hors Satan), de Bruno Dumont. Joves marginals rondant per les dunes de Pas de Calais, amb el dimoni pel mig… Un home misteriós mata el pare violent d’una noia i ajuda una criatura, hi ha un miracle i és aleshores que s’esvaiex el misteri que l’envolta… Dumont pur. Durada: 1h50.

I ara on anem? (Et maintenant on va où? | Where do we go now?) de Nadine Labaki. En un poble arraconat del Líban, envoltat de mines, les dones cristianes i musulmanes tramen un complot per evitar que els seus homes es matin entre ells. De la directora libanesa Nadine Labaki, que va debutar amb Caramel. Durada: 1h50.

Selecció Oficial – Cannes Classics.

Còpies restaurades.

Le sauvage, de Jean-Paul Rappeneau. L’actriu Catherine Deneuve (coprotagonista del film amb Yves Montand) assistirà, acompanyada del director Jean-Paul Rappeneau, a la presentació d’aquesta còpia restaurada. Durada: 1h46.

Documentals de cinema.

The Look, d’Angelina Maccarone. Documental sobre l’actriu Charlotte Rampling que, en nou capítols, va repassant els temes de l seva vida, amb interlocutors de luxe com Peter Lindbergh, Paul Auster, Barnaby Southcombe, Juergen Teller, Frederick Seidel, Franckie Diago, Anthony Palliser, Cynthia Fleury i Joy Fleury. Durada: 1h35.

Al voltant de la selecció oficial.

La Jornada d’Europa

20 anys del programa Media. Aquest any se celebra el vintè aniversari de programa Media, de la Unió Europea, que des del primer moment està donant suport a la creació cinmetogràfica a Europa. Per aquest motiu, la Jornada d’Europa que cada any organitza el Festival de Canes, amb l’objectiu de reunir autoritats de la política cultural i personalitts del cinema del vell continent per a tractar de qüestions concretes, enguany es dedica a aquesta efemèride.

Cinema a la Platja.

El motí del Caine (Mutiny on The Caine | El motín del Caine | Ouragan sur le Caine | L’ammutinamento del Caine), d’Edward Dmytryk. Durada: 2h04.

Quinzena dels Realitzadors.

Destí (Busong | Palawan Destin), d’Auraeus Solito. Una noia que no pot caminar i son germà, que la du per Palawan tot buscant un curandero, i de camí, va topant amb gent que els ajuda i troben el destí: un noiet, un pescador, una dona… Dirigeix l’autor d’ El despertar de Maximo Oliveros, membre d’un llinatge de Palawan. Durada: 1h35.

Imperdonables (Impardonnables | Unforgivable) d’André Téchiné. Els rumors la situaven a la secció oficial. Téchiné, el gran nom de la Qinzena 2011. Adaptació de la novel·la homònima de Philippe Djian (de qui anteriorment s’han dut el cinema 37º2 le matin i Bleu comme l’enfer), sobre un escriptor que arriba a Venècia per escriure, s’enamora de l’agent immobiliària, força les coses i després la fa seguir per un delinqüent, per esbrinar si ella és aigua clara. Amb André Dussolier, Carole Bouquet, Mélanie Thierry. Durada: 1h53.

L’illa (Ostrovad | The Island), de Kamen Kalev. El prometedor director búlgar Kamen Kalev (Eastern Plays) torna i ho fa amb Laetitia Casta, en una història d’amor que topa amb les pors amagades que sobreïxen quan la parelleta se’n va a una illa calorosa de la Mar Negra. Durada: 1h50.

Setmana de la Crítica.

Snowtown (Snowtown | Les crimes de Snowtown), de Justin Kurzel. També basat en fets reals: la història d’un noi de barri marginal a qui li agrada tant el carismàtic nou company de sa mare que tarda a fer-se càrrec que és un assassí en sèrie molt perillós. L’australià Kurzel torna a la Setmana, on el 2005 va presentar el curt de final d’estudis. Durada: 2h00.

Sessió especial del 50è aniversari de la Setmana de la Crítica.

My Little Princess (My Little Princess), d’ Eva Ionesco. Projecció a la Sala Buñuel, del Palau de Festivals, d’aquest film que significa el debut rere la càmera i en clau autobiogràfica de l’actriu Eva Ionesco. Isabelle Huppert hi encarna una fotògrafa “imprevisible” que té la filleta amb sa mare i viu d’un pintor. La nena, de 10 anys, triomfa com a model, enmig d’una infantesa avorrida. Durada: 1h45.

Programa de curtmetratges 2

Alexis Ivanovitch vous êtes mon héros, de Guillaume Gouix. L’agredeixen davant de la seva estimada, la por l’ha garratibat: per ella, una anècdota; per ell, una humiliació… Amor propi vs felicitat? Durada: 20′.

Boy, de Topaz Adizes. Un nen de 10 anys passa el dia amb el pare i experimenta un ritus de pas que el canviarà per sempre. Durada: 9′.

Dimanches, de Valéry Rosier. Els diumenges, que costen de passar… Durada: 15’58”.

Junior, de Julia Ducournau. Junior és una nena de 13 anys, cavallot i pèl misògina. Durada: 21’30”.

Black Moon, de Amie Siegel. L’artista nord-americana Amie Siegel presenta aquest remake conceptual del film de Louis Malle (1974), en què prèn com a escenari habitacions deshabitades per mor de la crisi immobiliària. Durada: 20′.

***

FOTO © 01 Dist
. L’arbre de la vida, de Terrence Malick

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!