Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

15 d'abril de 2010
0 comentaris

Canes 2010 · Competició: “Còpia certificada”, d’Abbas Kiarostami

Còpia certificada (Roonevesht barabar asl ast / The Certified Copy / Copie conforme / Copia conforme)

Director Abbas Kiarostami. Guió Abbas Kiarostami. Producció MK2 Productions (França), BiBi Film (Itàlia), Abbas Kiarostami Productions (Iran?). Producció associada France 3 (França), Canal+ (França). Durada 1h46.

Repartiment Juliette Binoche (x), William Shimell (James)

Sinopsi James, un escriptor quinquagenari anglosaxó, ran de la publicació del seu darrer llibre a Itàlia, hi dóna una conferència sobre les relacions estretes entre l’original i la còpia en l’art. Coneix una noia francesa, galerista, i se’n van a passar unes hores junts a un poblet del sud de la Toscana (Lucignano). Ella, per divertir-se, el fa passar pel seu marit (un home sovint absent) i James s’hi avé. Un joc que tanmateix es revela perillós, en què comença a ser difícil separar el que és cert d’allò que és fals. Com distingir l’original de la còpia, la realitat de la ficció?

Festival de Canes 2010 [Competició: “Còpia certificada” (fr / ang /esp)]  Premis al Festival de Canes 2010 [Millor Actriu (Binoche)]

Articles en aquest blog [Des de Canes, dia 17] [Tot Canes 2010] [Tràiler]

Webs oficials [copie-conforme (fr)]

Més informació [IMDB (ang)] [AlloCiné (fr)] [CommeAuCinéma (fr)] [MyMovies (it)]

Vendes internacionals [x] Dist. cat. [x] Dist. esp. [x] Dist. fr. [MK2] Dist. it. [BIM]

***

Crònica [Diari de Girona, dia 19] Comentari [Vull llegir la resta de l’article]

FOTO © MK2 Juliette Binoche i William Shimell, a Còpia certificada, d’ Abbas Kiarostami

Comentari sobre “Còpia certificada”, d’Abbas Kiarostami

***

Acabo de sortir de la projecció avançada a la premsa de Còpia certificada, d’Abbas Kiarostami. Deixeu que us ho digui de seguida: per fi, una pel·lícula que, si més no a bona part de la crítica, els ha entusiasmat. Ovació de les bones i esbroncada, també. Certament, n’hi ha hagut que no els ha convençut, gens. Però feia goig veure les cares de satisfacció, sentir la càlida remor de la gent exultant… Però deixeu-me també que us en digui la meva a cop calent, abans de pensar-la més, abans de reflexionar més sobre un film amb diàlegs pera rumiar-los…

M’ha captivat la bellesa de la pel·lícula, de les seves imatges, de com filma els actors (omnipresents davant la càmera) i fa respirar l’exhuberància de la Toscana pels marges de l’enquadrament, pels so, per l’aire que s’hi respira… I alhora no he entrat en l’artifici que segueix Kiarostami. El personatge de Binoche (guapíssima), a un escriptor (William Shimell) amb qui passa una jornada en un poblet de la Toscana, li proposa que es faci passar pel seu marit i ell ho accepta, seguint el joc fins a extrems que van enllà de la versemblança. Perquè cap d’aquests personatges no es pretén que siguin reals, tangibles, certs; sinó portadors de reflexió. En aquest cas, sobre l’original i la còpia, sobre la veritat  i la representació (de la parella), sobre la diferència de valor que la mirada (en aquest cas de l’espectador) atorga a la cosa vista. Poètic i al·legòric, prolífic. Però d’un artifici que l’ontologia de la imatge em fa present i que no he aconseguit treure’m del damunt durant tota la visió del film. Ara ve l’hora de pair-lo i, mentre anava escrivint aquestes ratlles, me n’he adonat que puc acabar valorant-la molt més positivament que no ho faig ara mateix; però he volgut deixar anotada la primera impressió que n’he tingut: bellesa i artifici.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!