Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

21 de gener de 2006
0 comentaris

Brokeback Mountain

"Brokeback Mountain" explica una commovedora, certament dolorosa, història d’amor. Els dos amants són homes i cadascun d’ells s’avé a una diferent, contrastada, posició arquetípica pel que fa a assumir l’homosexualitat. Les respectives vides per separat arrosseguen l’absència quotidiana de l’altre, entre el temor a la incomprensió i a la intol·lerància -al Wyoming dels anys seixanta-, la por al risc, els dubtes personals, el rosec del secret i l’evidència progressiva de l’atzucac dels matrimonis que han contret amb les mares dels seus fills. És car el preu que paguen per sotmetre’s a les convencions socials i encaixar en un estat de coses que no gosen alterar -sobretot un d’ells dos-; com es remarca, per oposició, amb les alliberadores trobades furtives i esporàdiques que tenen a la muntanya Brokeback. Fins aquí, però, la pel·lícula s’emmotlla als requisits del melodrama. Sense estridències ni abusant de la bellesa paisatgística; sense recórrer a la banda sonora per a amanyagar el cor de l’espectador; sense reduir de forma maniquea els personatges, "Brokeback Mountain" segueix de manera delicada les convencions del gènere. Fins i tot, podem trobar-li coneguts films que l’han precedit, en què, com aquí, els protagonistes es retroben periòdicament, a tall de parèntesis de felicitat enmig de la grisor existencial que no poden o no volen superar. Ara bé, en el conflicte íntim dels dos homes de "Brokeback Mountain", el director Ang Lee hi veu també la tensió entre l’hedonisme i l’estoïcisme, la lluita entre viure el desig o sotmetre’l a les obligacions de la vida. Per a ells, la muntanya Brokeback significa no tan sols el despullament físic, sinó i sobretot un despullar-se espiritualment, un retorn a la puresa primmigènia, paradisíaca, tot fugint no tant de les responsabilitats com de l’ofec vital, dels constrenyiments que ens imposa la civilització. En aquest sentit, la pel·lícula és sòlida i coherent amb la filmografia del seu autor; fins als vint minuts finals -certament emotius-, en què la traca melodramàtica -en aquest punt sí- va a buscar descaradament els sentiments de l’espectador i els Òscar, Globus i Lleons d’Or que pugui arreplegar.

 

Nota: en la mesura que em sigui possible, desenvoluparé l’escrit que aquestes ratlles tot just resumeixen.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!