Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

4 de febrer de 2023
0 comentaris

Berlín 2023: un programa d’Encounters amb Hong Sang-soo i d’altres

Encounters és una secció creada fa poc del Festival de Berlín que els seus responsables defineixen com una plataforma que té com a objectiu fomentar obres estèticament i estructuralment atrevides de cineastes independents i innovadors. El seu objectiu és donar suport a noves perspectives del cinema i donar més cabuda a diverses formes narratives i documentals en la selecció oficial.

Certament el programa d’Encounters d’aquest 2023 (16-26 de febrer) presenta l’obra d’una sèrie de cineastes que, la majoria, són ben desconeguts. Hi destaca, això sí, In water / mul-an-e-seo, l’última (?) pel·lícula del prolífic director sud-coreà Hong Sang-soo, així com films de Lois Patiño i João Canijo.

Llista -copiada- dels films programats. Hi afegeixo la sinopsi traduïda o el comentari del Festival, igualment traduït:

Adentro mío estoy bailando (The Klezmer Project)
by Leandro Koch, Paloma Schachmann | with Leandro Koch, Paloma Schachmann
Austria / Argentina 2023
Encounters | World premiere | Debut film | Premi Millor Opera Prima.

Comentari del Festival: En Leandro és un frustat càmera de casaments jueu sense cap interès per la religió de la seva família. Però quan s’enamora de la clarinetista Paloma, que toca klezmer, fa un projecte documental sobre música klezmer per passar temps amb ella. La pel·lícula el porta per Europa de l’Est a la recerca de melodies klezmer perdudes que han estat salvaguardades pels romaní que van viure al costat dels jueus abans de la Segona Guerra Mundial. La ‘road movie’ híbrida i multicapa de Paloma Schachmann i Leandro Koch està molt lluny del documental musical que podeu considerar normal. Ens porta des de Buenos Aires fins a les fronteres d’Ucraïna, Romania i Moldàvia a la recerca d’un patrimoni cultural en desaparició. Ple d’autèntica curiositat, el jove es veu transportat, malgrat les limitacions econòmiques, des d’una conversa amb la seva àvia malalta fins a on va començar tot. Integrant intel·ligentment una història personal en una exploració de les tradicions ‘yiddish’, els mateixos codirectors assumeixen els papers principals de la metaficció central de la pel·lícula. Aquesta sofisticació narrativa permet que el refrescant sentit de l’humor del duet floreixi i dóna lloc a una poderosa onada d’emocions que ens transporta en la música.

The Adults
by Dustin Guy Defa | with Michael Cera, Hannah Gross, Sophia Lillis
USA 2023
Encounters | World premiere | RESSONS.

Sinopsi: Un breu viatge de tornada a casa es converteix en una estada més llarga quan l’Eric es veu atrapat entre posar-se al dia amb les seves dues germanes i conquerir el seu antic grup de pòquer. Com més allarga la seva visita l’Eric per demostrar que segueix sent el millor jugador de pòquer de la ciutat, més difícil serà allunyar-se de les antigues mancances en la relació amb la seva germana Rachel. Mentre la seva germana petita Maggie intenta recrear el món íntim que abans van compartir, l’Eric i la Rachel s’enfronten a la divisió entre la seva infància i els adults en què s’han convertit.

El eco (The Echo / Das Echo)
by Tatiana Huezo
Mexico / Germany 2023
Encounters | World premiere | Documentary Form | RESSONS | Premi Millor Documental | Millor Direcció d’Encounters.

Sinopsi: Una mare jove corre per un prat de muntanya amb els seus fills i salven una ovella que s’ofegava. Una noia cuida la seva àvia gran amb tanta tendresa que tens ganes de plorar, mentre una altra practica com a professora amb el to de veu just i les nines alineades davant seu com a alumnes voluntaris. Els pares són majoritàriament absents: com a treballadors de la construcció o comerciants, poques vegades comparteixen la vida quotidiana amb les seves famílies. A El Eco, un poble remot del nord de Mèxic, la vida consta de les coses més elementals. Ser nen aquí és una experiència intensa des del primer dia, que implica la natura, els animals i les persones. Però també l’amor, la intimitat, la malaltia i la mort. I l’educació, almenys per a la generació més jove.

Here
by Bas Devos | with Stefan Gota, Liyo Gong
Belgium 2023
Encounters | World premiere | Millor Film d’Encounters | Premi FIPRESCI.

Sinopsi: L’Stefan, un treballador de la construcció romanès que viu a Brussel·les, és a punt de tornar a casa. Cuina una olla gran de sopa amb restes de la nevera com a regal de comiat per als amics i la família. Quan és a punt de marxar, coneix una noia xinesa belga que treballa en un petit restaurant mentre investiga en el seu doctorat sobre molses. L’atenció al gairebé invisible per part de la noia atura l’Stefan en el seu camí.

Im toten Winkel (In the Blind Spot)
by Ayşe Polat | with Katja Bürkle, Ahmet Varlı, Çağla Yurga, Aybi Era, Maximilian Hemmersdorfer
Germany 2023
Encounters | World premiere

Comentari del Festival: Un projecte de cinema documental alemany al nord-est de Turquia. La Simone vol saber més sobre l’Hatice, el fill del qual va ser segrestat fa un quart de segle. Narracions per a evitar-ne l’oblit, rituals per a impugnar-ne la desaparició. Les vides del poble kurd –vides viscudes en un punt cec– es caracteritzen per la violència i la resistència a una existència incerta. Incidents estranys aviat també enfosquegen el rodatge: al costat de la intèrpret Leyla i directament davant de la càmera hi ha la petita filla del veí, Melek, amb el seu bonic vestit morat i una mirada misteriosa que us travessa. El que segueix és un thriller polític subtilment emmarcat i fredament brutal explicat en tres capítols i des de múltiples perspectives. Perquè no només les estratègies de les organitzacions sinistres i la lògica de la paranoia són el focus d’aquest enginy cinematogràfic intel·ligent i complex, sinó l’acte de veure’s a si mateix, en totes les seves dimensions, des de l’observació fins a la profecia. El punt cec és, de fet, un trauma, de tipus transgeneracional. El director, guionista i productor alemany-kurd Ayşe Polat ho posa en escena a la perfecció.

Kletka ishet ptitsu (The Cage Is Looking for a Bird)
by Malika Musaeva | with Khadizha Bataeva, Madina Akkieva, Fatima Elzhurkaeva, Rita Merzhoeva, Magomed Alhastov
France / Russian Federation 2023
Encounters | World premiere | Debut film

Sinopsi: La Yakha té 17 anys i li encanta passejar pels camps amb la seva amiga Madina. La seva casa és en un poble de Txetxènia on viu amb la seva mare i el seu germà petit. És autosuficient per naturalesa i sap el que vol, però també està oberta a la vida, que comença a prendre forma a partir de determinats conceptes culturals i socials. La Madina es vol casar; la germana gran de la Yakha vol divorciar-se. La seva mare hi està en contra; al capdevall, ella va aconseguir sortir-se’n. Junts visiten la tomba del pare, que va morir a la segona guerra txetxena.

Mon pire ennemi (My Worst Enemy)
by Mehran Tamadon | with Zar Amir Ebrahimi
France / Switzerland 2023
Encounters | World premiere | Documentary Form

Comentari del Festival: Mojtaba, Amzeh i Zar són refugiats que han patit presó i interrogatori ideològic a l’Iran. El cineasta Mehran Tamadon –que viu a França– pregunta si algun d’ells estaria disposat a participar en un experiment en el qual és interrogat per algú que interpreta el paper d’un agent de la República Islàmica. Un actor a l’exili de prestigi internacional accepta el repte. Tamadon fa temps que ha mostrat un gran interès per entendre “l’altre costat”, un costat diametralment oposat als seus propis valors humanistes. El motiva l’esperança –que fins i tot ell de vegades percep com a ingènua– que establint una relació podrà trencar el mur ideològic que envolta els seus interlocutors. Com que li van confiscar el passaport arran de la seva pel·lícula “Iranian” (Fòrum, 2014), això vol dir que només pot qüestionar el règim de la seva terra natal des de lluny. Aquesta distància forçada proporciona el punt de partida per a un joc de rol inusual en el qual el seu interrogador planteja preguntes sobre les motivacions i objectius propis del cineasta. Les mateixes limitacions del projecte es converteixen aviat en un dels temes principals al cor d’aquesta pel·lícula fascinant i inquietant.

Műanyag égbolt (White Plastic Sky)
by Tibor Bánóczki, Sarolta Szabó | with Tamás Keresztes, Zsófia Szamosi, Géza Hegedűs D., Judit Schell, István Znamenák
Hungary / Slovakia 2023
Encounters | World premiere | Animation

Sinopsi: En un futur proper, ja no hi ha animals ni plantes a la Terra i els humans que queden viuen sota una cúpula de plàstic. El preu per a seguir sobrevivint és molt alt: als 50 anys se’ls implanta una llavor especial que els converteix en un arbre que aportarà oxigen i aliment a la comunitat. Un noi, l’Stefan, accepta aquest sistema, fins que la seva dona Nóra decideix renunciar a la seva vida i sotmetre’s a la implantació voluntària. Impulsat pel seu amor per ella, l’Stefan decideix trencar les regles de la societat per salvar-la.

mul-an-e-seo (in water)
by Hong Sangsoo | with Shin Seokho, Ha Seongguk, Kim Seungyun
South Korea 2023
Encounters | World premiere | RESSONS.

Sinopsi: Un jove actor decideix deixar la interpretació i fer un curtmetratge. El petit equip format per l’actor, el càmera i la protagonista femenina arriba a l’illa de Jeju, rocosa i escombrada pel vent. A la recerca d’una idea, el jove actor explora l’entorn, espera que surti la llum adequada i contempla l’horitzó des de la costa. Un dia albira una figura entre les roques al fons d’un penya-segat, i això el porta a donar el pas i intercanviar unes paraules. Gràcies a aquesta conversa, i a una cançó d’amor escrita anys abans, per fi té una història per explicar.

Mummola (Family Time)
by Tia Kouvo | with Ria Kataja, Elina Knihtilä, Leena Uotila, Tom Wentzel, Jarkko Pajunen
Finland / Sweden 2023
Encounters | World premiere | Debut film | RESSONS.

Comentari del Festival: “Mummola” comença amb una porta que es va obrint per fer entrar els seus personatges a una casa envoltada de natura que serà l’escenari de bona part de la pel·lícula, i dóna la benvinguda al públic en un petit món retratat amb una tendresa ferotge i un rigor sorprenent. Tres generacions s’ajunten per les festes i reprodueixen un ritual estacional de tradicions, converses i tasques domèstiques. Aquests elements semblen indicar el retorn del drama familiar nòrdic, però el debut de Tia Kouvo és més aviat una “comédie humaine” que opta per una anàlisi del comportament, les relacions i els espais privats alhora irònic i esgarrifós. Entre àpats al voltant de la taula, anècdotes, programes de televisió i, això sí, saunes, no hi ha secrets ni traumes per desvetllar, sinó sobretot gestos per observar i silencis per interpretar. La pel·lícula esdevé una elegia de l’ordinari, recolzada en un guió d’allò més expressiu a l’hora de reduir el llenguatge al mínim o prescindir del tot de verbalitzar o fins i tot d’“escriure” allò que no es pot dir o que els personatges no saben dir. Els adults són els que sobretot lluiten per les paraules; l’únic diàleg que sembla possible té lloc entre la generació gran i els nens, entre els penediments del passat i el futur, entre el que ha passat i el que queda, tot fusionat amb un final clar.

Le mura di Bergamo (The Walls of Bergamo)
by Stefano Savona
Italy 2023
Encounters | World premiere | Documentary Form

Comentari del Festival: Durant els primers mesos del 2020, grans zones del nord d’Itàlia van ser afectades per un nou virus. La ciutat de Bèrgam i la seva província es convertiria en l’epicentre d’aquesta pandèmia. Veiem hospitals a la vora del col·lapse, famílies desconcertades i taüts que són enduts per un comboi militar. I aquest és només el començament de la nova pel·lícula punyent, detallada i poderosa de Stefano Savona. Després de l’abisme dels dies més foscos ve un repte encara més gran: el dol. La gent es reuneix per intentar entendre què ha passat i superar la seva por i el seu dolor. Res és com era abans i la nostra percepció del que estem acostumats a anomenar vida i mort ha canviat completament. Aprofundint en la memòria del passat recent i no tan recent de Bèrgam, Savona qüestiona la noció mateixa de cinema documental i es pregunta: Com hauria de filmar aquest cicle interromput de vida i mort? Com hauria d’acompanyar els supervivents mentre intenten trobar un nou lloc al món?

Orlando, ma biographie politique (Orlando, My Political Biography)
by Paul B. Preciado
France 2023
Encounters | World premiere | Debut film | Documentary Form | RESSONS | Menció Especial Jurats dels Documentals | Premi Especial del Jurat d’Encounters (ex-aequo) | Teddy Award Millor Documental | Tagesspiegel Reader’s Jury Award.

Comentari del Festival: “Orlando” de Virginia Woolf explica la història d’un noi que creix fins a convertir-se en una dona de 36 anys. Gairebé un segle després de la seva publicació, Paul B. Preciado parla amb Virginia Woolf per dir-li que el personatge de ficció s’ha fet realitat. La transició del cos d’Orlando ara es troba a l’arrel de tots els cossos no binaris i hi ha Orlandos a tot el món. A través de les veus autèntiques d’altres cossos joves en metamorfosi, Preciado recorre les etapes de la seva transformació personal a través d’un viatge poètic en què la vida, l’escriptura, la teoria i la imatge es fonen lliurement en la recerca de la veritat. Cada Orlando, diu, és una persona transgènere que està arriscant la seva vida diàriament mentre es veuen obligats a enfrontar-se a les lleis governamentals, la història i la psiquiatria, així com les nocions tradicionals de la família i el poder de les empreses farmacèutiques multinacionals. Però si “masculí” i “femení” són, en definitiva, ficcions polítiques i socials, “Orlando, ma biographie politique” ens mostra que el canvi ja no és només de gènere, sinó també de poesia, amor i color de pell.

Samsara
by Lois Patiño | with Amid Keomany, Toumor Xiong, Simone Milavanh, Mariam Vuaa Mtego, Juwairiya Idrisa Uwesu
Spain 2023
Encounters | World premiere | RESSONS | Premi Especial del Jurat d’Encounters (ex-aequo).

Comentari del Festival: Laos. Desenes d’adolescents viuen i estudien junts en temples budistes. Un noi travessa el riu cada dia per llegir un text a una dona gran, que li serveix de guia per trobar el camí en el més enllà. Quan la dona mor, el seu esperit comença un viatge sensorial cap a la reencarnació en el seu següent cos. Per completar el viatge, has de deixar-te portar pel so i la llum. En aquesta conversa mantinguda a la frontera entre la vida, la mort i la meditació, Lois Patiño continua la seva exploració de la imatge com una experiència immersiva. Com en una pel·lícula d’Apichatpong Weerasethakul, el cicle del naixement, la mort i la reencarnació coincideix amb l’experiència de mirar. L’acte de veure i explicar històries es converteix en una experiència visionària única que, literalment, condueix l’espectador a una altra dimensió.

Shidniy front (Eastern Front)
by Vitaly Mansky, Yevhen Titarenko
Latvia / Czechia / Ukraine / USA 2023
Encounters | World premiere | Documentary Form

Comentari del Festival: Kíiv, 24 d’agost de 2022, Dia de la Independència d’Ucraïna. Un tanc cremat en un carrer desert. Una veu en off ens diu: “Aquest és l’eix central de la capital d’Ucraïna. Aquest és un equipament militar rus. Això encara no és una victòria”. Ha passat mig any des que el món sencer es va assabentar de l’atac de Rússia. De fet, va començar el 2014, però molts no ho van percebre com a tal en aquell moment. Això també ho explica la veu en el comentari que pertany a Vitaly Mansky. L’altre director, Yevhen Titarenko, capta les imatges d’una persona infiltrada que revelen precisament què significa (aquesta) guerra. Des de l’any 2014 forma part del batalló de metges voluntaris “Hospitalers” i ara està en ple servei. Ell i la seva brigada de vuit persones es troben amb vaques que s’enfonsen en el fang, gossos que s’han tornat salvatges i persones a prop de la mort. El canvi d’escenes de la primera línia, a l’est, a posteriorment l’excedència a casa amb la família, a l’oest, on es fan preguntes i es mantenen converses (i on els homes dipositen el seu esperma per a la posteritat), fa que les escenes de servei semblin gairebé records. De vegades inquietantment crua i directa, però sempre aclaridora, aquesta pel·lícula mostra en primer pla com una nació lluita per la seva supervivència.

Viver Mal (Living Bad)
by João Canijo | with Nuno Lopes, Leonor Silveira, Beatriz Batarda
Portugal / France 2023
Encounters | World premiere | RESSONS.

Comentari del Festival: Cinc dones regeixen un vell hotel i intenten salvar-lo de la decadència inexorable. Els convidats arriben al llarg d’un cap de setmana: una parella porta les ferides d’un vell malentès; una mare dominant interfereix en la relació de la seva filla; dues noies intenten salvar la seva pròpia història d’amor davant l’oposició d’una mare possessiva.Viver Mal” és el contraplà de “Mal Viver“, que es projecta al Concurs: aquí, João Canijo revela tot el que flotava en la profunditat de camp a la imatge especular d’aquesta pel·lícula. La realitat esdevé l’entrellaçament i la multiplicació de diferents punts de vista; la intersecció entre allò que es pot veure i allò que l’ull no capta. Com un joc de reflexos de llum, “Viver Mal” és “Mal Viver” en una altra dimensió. La imatge està distorsionada, però alhora busca una nova definició rellançant-se a l’infinit.

Xue yun (Absence)
by Wu Lang | with Lee Kang-Sheng, Li Meng, Ren Ke, Liang Wanling
People’s Republic of China 2023
Encounters | World premiere | Debut film

Sinopsi: Mentre en Han Jiangyu para atenció en els peixos morts i les llagostes que moren lentament a la graella, li pregunta al seu amic de la infància Kei si els animals tenen ànima. El negoci d’en Kei està en auge. L’illa de Hainan, a la qual en Jiangyu ha tornat després de deu anys a la presó, ha canviat dràsticament. S’ha convertit en un lloc insígnia de la construcció intensiva d’habitatges i, per tant, també un paradís per a les estafes i el frau. En Jiangyu també torna a trobar el seu vell amor. Ara té una filla. La noia podria ser seva?

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!