Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

4 de febrer de 2012
0 comentaris

Berlín 2012 · Competició: “L’adéu a la reina”, de Benoît Jacquot

L’adéu a la reina (Les Adieux à la reine | Farewell My Queen)

Benoît Jacquot (París, 05.02.1947), l’autor de Villa Amalia (2009), Au fond des bois (2010), À tout de suite (2004), L’escola de la carn (1998) concorre per l’Ós d’Or amb aquesta pel·lícula d’època, adaptació de la novel·la homònima de Chantal Thomas, sobre els primers dies de la revolució francesa, des de la perspectiva de criats de Versalles. 

Quan el 1977 va presentar Les enfants du Placard a la Quinzena dels Realitzadors, de Canes, els organitzadors van rebre Benoît Jacquot tot dient: Per a debutar, amb L’assasin misicien (1975), va optar per dur a la pantalla una novel·la de Dostoievski. La posada en escena molt despullada i la dicció àtona dels actors semblava que el convertien en hereu de Bresson, impressió que es confirma en aquesta segona pel·lícula. Jacquot, que havia entrat al món del cinema als disset anys, com un jove cinèfil, fent d’ajudant de direcció de Bernard Borderie, va seguir dedicant-se a aquesta tasca, assistint a diversos altres cineastes, entre els quals Margarite Duras (concretament, al rodatge de Nathalie Granger -1972- i India Song -1975-). Mentrestant, al tombant dels anys setanta, va anar assumint tasques de direcció, en l’àmbit televisiu, realitzant documentals (Jacques Lacan psychanalyse IJacques Lacan psychanalyse II). De fet, mai no ha abandonat la feina per a la petita pantalla, fent-hi alguns altres documentals i, sobretot, adaptacions literàries, de Kafka (Une ville aux environs de New York -1983-), Brigitte Jacques (Elvie-Jouvet 40 -1988), Henry James (La bête dans la jungle -1988-), Jorge Luís Borges (Emma Zunz -1993-), Pierre Corneille (La place royale -1995), Marivaux (La vie de Marianne -1995-), Johann Wolfgang Goethe (Werther -2010-), André Gide (Les faux-monnayeurs -2010-)…

Per cert, en l’àmbit escènic, el 2004 va dirigir l’òpera Werther, de Massenet, a la Royal Opera House, del Covent Garden londinenc.

La seva carrera estrictament cinematogràfica la conformen ja una vintena de films, entre els quals -a més dels títols ja esmentats- es Ailes de la colombe, La Désenchantée, La Fille seule, Le Septième ciel, Pas de scandale, Sade, Tosca i Adolphe. I, entre els seus intèrprets, destaquen Isabelle Huppert, Isabelle Adjani, Virginie Ledoyen, Fabrice Luchini et Daniel Auteuil. En canvi, no es pot pas dir que Jacquot sigui un habitual dels grans festivals de cinema. A la competició de Venècia hi ha participat en tres ocasions (1997, 1999 i 2000); a Canes -paral·leles a part- passà força discretament com a quota francesa de la competició el 1998, amb L’escola de la carn i gairebé hi aconsegui interessar més amb À tout de suite, projectada a Un Certain Regard el 2004, i a Berlín, que enguany inaugura, només hi havia estat el 1996 i a Panorama, amb La fille seule.

L’adéu a la reina
 (Les Adieux à la reine | Farewell My Queen)

Director
: Benoît Jacquot. Guió: Gilles Taurand i Benoït Jacquot, basat en la novel·la Les adieux à la reine, de Chantal Thomas (Editions du Seuil/Editions Points). Producció: GMT Productions (Boulogne, França), Les Films du Lendemain (París, França), Morena Films (Madrid, Espanya). Coproducció France 3 Cinéma (París, França), Euro Media France (Bry-sur-Marne, França). Durada: 1h40.

Repartiment: Diane Kruger (Maria Antonieta),  Léa Seydoux (Sidonie Laborde, lectora de la reina), Virginie Ledoyen (Gabrielle de Polignac), Xavier Beauvois (Lluís XVI),  Noémie Lvovsky (Madame Campan), Michel Robin (Jacob Nicolas Moreau), Julie-Marie Parmentier (Honorine), Lolita Chammah (Louison), Marthe Caufman (Alice), Vladimir Consigny (Paolo).

Sinopsi: El 1789, à l’alabada de la Revolució, Versalles continua vivint com aquell que res, aliè als avalots que esclaten a París. Tanmateix, quan se n’assabenten de la presa de la Bastilla, el castell queda es pot dir buit, amb els nobles i servents que en fugen cames ajudeu-me… La Sidonie Laborde, però, una joveneta que fa de lectora de la reina, no es vol creure tots aquests rumors. A més, protegint-la Maria Antonieta, està convençuda que res no li pot passar. Ignora totalment que aquells són els últims tres dies que viu al costat de la reina.

Vídeos: Pendent.

***

Berlinale 2012 · Competició: L’ADÉU A LA REINA (al / ang). Film d’inauguració de la Berlinale 2012.  Premis a la Berlinale 2012: Pendent.

***

Webs oficials: Pendent. Facebook oficial: Pendent. Twiter oficial: Pendent.

Més informació: Imdb (ang) | Sensacine (esp) | AlloCiné (fr) | CommeAuCinéma (fr) | MyMovies (it).

AP: x. Vendes internacionals: Elle Driver. Distribuïdores: Catalunya, les Illes, País Valencià, la Franja i Andorra, pendent | Catalunya Nord, Ad Vitam | mercat italià, pendent.

***

Apunts d’actualització, en aquest blog, posteriors a Berlín 2012: pendent.

***

Actualitzacions informatives posteriors a Berlín 2012: pendent.

Altres festivals: pendent. Premis: pendent.

***

FOTO © AdVitam L’adéu a la reina, de Benoît Jacquot

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!