Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

11 de febrer de 2011
0 comentaris

Berlín 2011: divendres, 11 de febrer

Aixecat el teló de la 61a edició del Festival de Berlín, amb el darrer film dels germans Coen —fora de concurs—, avui n’arranca la competició amb dues “primeres pel·lícules”. La jornada, però, estarà marcada pel gran acte del certamen a favor de la llibertat de Jafar Panahi —que ha enviat una carta oberta al Festival— i la resta de cineastes condemnats per la tirania islamista de l’Iran: es projecta, al Berlinale Palast, Offside, de Panahi, guanyadora de l’Ós d’Or el 2006 —recordem que novament Panahi és membre absent del Jurat, ja que ha estat convidat pel Festival a formar-ne part, també com a resposta a la condemna de què són víctimes aquests cineastes—.

Destaquem també que a Panorama es presenta un documental sobre Werner Schroeter i, en sessions especials, la seqüela de Tropa de Elite —el film que el jurat de Costa-Gavras va encimbellar donant-li l’Ós d’Or—, que sorprenentment no han programat ni en competició de fora de concurs —cosa que, certament, no té gaire bona pinta—. I també El doble del diable (The Devil’s Double), una ficció de Lee Tamahori, en què el britànic i emergent Dominic Cooper és ni més ni menys que Udaï Hussein, sí, el fill gran del dictador iraquià Saddam Hussein, que es regala una vida de privilegiat i busca algú que li faci de doble, per evitar que el matin a ell.

La jornada, però, té força altres al·licients. Avui, al Festival de Berlín:

Competició

El premi (El premio / The Prize), de Paula MARKOVITCH. Història autobiogràfica —infantesa en temps de la dictadura a Argentina— amb què s’estrena com a directora la coguionista del mexicà Fernando Eimbcke, a films com Lake Tahoe (2008) i Temporada de patos (2004)

Margin Call, de JC CHANDOR. Una altra “opera prima”, en aquest cas d’un cineasta que té en projecte dos altres films, tot i que fins avui no se li veurà aquest “thriller financer” que segueix 24 hores de la vida de les persones clau d’un banc d’inversions, als primers moments de la crisi financera. Amb Kevin Spacey, Jeremy Irons, Demi Moore, Paul Bettany, Zachary Quinto, Simon Baker, Mary McDonnell i Stanley Tucci

***

Fora de competició

Projecció especial: un cineasta del món

Offside, de Jafar PANAHI. Ós d’Or de Berlín 2006. Comentari en aquest blog [Offside / Hors jeu]. Més informació [MyMovies (it)]

***

Panorama

Bu-dang-geo-rae (The Unjust), de Ryoo Seung-wan. La recerca del responsable d’una sèrie d’assassinats va entrelligant les històries de quatre  homes —dos detectius, un fiscal i un obscur promotor immobiliari—, que no acaben d’estar particularment interessats que s’aclareixin els fets. Actor, guionista i productor, el sud-coreà Ryoo Seung-wan (15.12.1973) va començar la carrera de director amb films d’acció, l’any 2000.

Dance Town, de JEON Kyu-hwan. Va debutar el 2008 amb Mozart Town, que es projectà a diversos festivals; va seguir el 2009, amb Animal Town, seleccionada a Zabaltegi·Nous realitzadors, de Sant Sebastià, i ara,  Jeon Kyu-hwan (16.01.1965) torna amb Dance Town. Dona nord-coreana que fuig al sud quan tanquen el marit a presó d’alta seguretat, comença nova vida, però troba a faltar el marit, mentre al voltant seu la gent té els seus propis problemes.

Qualunquemente (Whatsoeverly), de Giulio MANFREDONIA, amb Sergio Rubini, Lorenza Indovina, Nicola Rignanese, Davide Giordano. Presumptament es dedica als negocis; els escrúpols, no sap pas què són; de corromput, n’està fins al moll de l’òs, i d’ignorant, n’és, absolutament: Cetto La Qualunque —personatge inspirat en el protagonista d’una sèrie de la RAI—, calabrès, decideix presentar-se a les eleccions per evitar la pitjor de les desgràcies (que les pugui guanyar un demòcrata de cap a peus). Dirigeix un nebot de Luigi Comencini, que fins ara ha treballat com ha ajudant de la seva cosina Cristina comencini.

Romeos, de Sabine BERNARDI. El fenomen de la transsexualitat ha canviat molt el meu punt de vista sobre la identitat i és així que amb «Romeos» volia parlar del coratge d’un noi per viure d’acord amb el que és. Pel que fa a les emocions, s’ha tractat menys de la ferida íntima que dels desitjos i del delit de ser feliç com a ésser humà —ha manifestat la directora.

Panorama Special

Tropa de Elite 2 – o inimigo agora é outro (Elite Squad 2 – The enemy within), de José PADILHA. Primer film d’inauguració de Panorama Special. La seqüela de Tropa de Elite —el film que el jurat de Costa-Gavras va encimbellar donant-li l’Ós d’Or—.

The Devil’s Double, de Lee TAMAHORI. Segon Film d’inauguració de Panorama Special. També a Sundance 2011 [Premieres: The Devil’s Double (ang)] Dominic Cooper és Udaï Hussein, el fill gran del dictador iraquià Saddam Hussein, que es regala una vida de privilegiat al Bagdad de 1987 i busca algú que li faci de doble, per evitar que el matin a ell. Tamahori (Nova Zelanza, 17.06.1950), que començà com una certa promesa amb Once Were Warriors, s’ha mig perdut amb thrillers “made in Hollywood” i havia acabat dirigint un James Bond (Mor un altre dia), això sí, passant per un episidi de la sèrie Els Soprano.

Panorama Dokumente

Barzakh, de Mantas KVEDARAVICIUS. Produït per Aki Kaurismaki, aquest documental de Mantas Kvedaravicius (Birzai, Lituània, 1976) prèn per títol un terme txetxè que fa referència a l’indret d’on ningú mai torna, allà on van a parar els despareguts en mans de funcionaris de l’estat.

Mondo Lux – die Bilderwelten des Werner Schroeter (Mondo Lux – The Visual Worlds of Werner Schroeter), d’ Elfi MIKESCH, amb Isabelle Huppert, Ingrid Caven, Wim Wenders, Rosa von Praunheim, Monika Kepplerx. Directora de fotografia, entre d’altres, de Werner Schroeter, Rosa von Praunheim i Monika Treut, Elfi Mikesh (Judenburg, Àustria, 1940) ens dóa una visió íntima de l’activitat artística de Werner Shoreter als darrers quatre anys de la seva vida.

We Were Here, de David WEISSMAN. Fa trenta anys, l’impacte de la SIDA a la ciutat de San Francisco i a la seva gent, a través de cinc habitants de la ciutat, i amb abundant material d’arxiu.

***

Fòrum

Dom (The House) by Zuzana LIOVÁ

En terrains connus
(Familiar Ground), de Stéphane LAFLEURx

Folge mir (Follow Me), de Johannes HAMMEL

Heaven’s Story, de ZEZE Takahisa

Hi-So, d’ Aditya ASSARAT

Fòrum: projeccions especials

Himmel und Erde, de Michael PILZ (1979-82)

Fòrum: Programa SHIBUYA Minoru

Honjitsu kyushin (Doctor’s Day Off) —1952—

***

Berlinale Shorts

Programes I i II

***

Retrospectiva Ingmar Bergman

El rostre (Ansiktet / The Magician / El rostro / La visage / Il volto) —1958—

De la vida de les marionetes (Aus dem Leben der Marionetten / From the Life of the Marionettes / De la vida de las marionetas / De la vie des marionettes / Un mundo di marionette) —1979-1980—

***

Nota De cròniques publicades als mitjans, en vaig recollint cada dia a l’apunt [Notícia de la Berlinale 2011], que el vaig actualitzant.

***

FOTO
Jafar Panahi

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!