Avui, al Festival de Berlín:
Competició
Greenberg (Greenberg), de Noah Baumbach. El matrimoni -a la vida real- Noah Baumbach – Jennifer Jason Leigh han escrit la història original d’aquest film, sobre la relació entre dues ànimes en pena: la criada modesta dels Greenberg (una família opulenta dels turons de Hollywood) i Roger Greenberg (el germà fracassat del pare de família), paper que interpreta Ben Stiller.
Una dona, una arma i una botiga de fideus (San qiang pai an jing qi / A Woman, A Gun And A Noodle Shop), de Zhang Yimou. Versió xinesa, a la Zhang Yimou i coproduïda per la nord-americana Sony Classics, de Sang fàcil, dels Coen.
Fora de competició
Sortir per la botiga de regals (Exit Through The Gift Shop), de Banksy. “Una pel·lícula sobre un home que ha intentat filmar una pel·lícula sobre mi”, així és com el mateix Banksy descriu el seu primer llargmetratge de ficció. Aquest artista britànic del grafit, famós per les seves obres de “street art” que des de fa temps s’han convertit en autèntiques icones, malda per mantenir en secret absolut la seva identitat, per a estalviar-se problemes policials o judicials. No ha de sorprendre, doncs, que no es deixi filmar per un excèntric botiguer francès anomenat Thierry Guetta.
D’entre les propostes de Panorama
Mala família (Paha Perhe / Bad Family), d’ Aleksi Salmenperä. Aki Kaurismäki ha produït aquest retrat de família, que explica la tragicòmica història d’un jutge, acabat de divorciar-se, que esdevé pare solter i, com que el seu fill s’ha enamorat, pren la determinació d’impedir-ho. Per a sortir-se’n, recorre a mètodes de tota mena, cada cop amb menys escrúpols. D’entre les seves víctimes, l’ex-dona i els altres fills. I la situació de debò que és desesperant, si es té en compte que aquest “nou membre” de la família que el fill li ha dut a casa no és sinó la seva pròpia germana. Web oficial [pahaperhe (fi)]
Plein Sud (Going South), de Sébastien Lifshitz. Léa (Léa Seydoux) i Mathieu (Théo Frilet) són molt joves i germans. A Léa li agraden els homes; a Mathieu, també. És l’estiu i, fent autoestop, els puja en Sam (Yannick Renier), un xicot de 27 anys que amb el seu Ford trotinat va per la carretera del Sud i a qui una mica de companyia li anirà bé, perquè té un trajecte llarg. Al decurs del viatge, el conductor i els passatgers s’aniran coneixent. De camí, troben Jeremie (Pierre Pérrier), que atrau Léa; mentre Mathieu farà obrir més del que voldria el taciturn Sam, que tanmateix ha d’estar per curar-se una vella ferida que acaba d’obrir-se-li: després d’anys de no saber-ne res, la mare (Nicole Garcia) li ha donat senyals de vida i es deleix per veure-la. Estrenada a final d’any passat a França, entre fortes garrotades de la crítica, aquesta pel·lícula ha significat el retorn de Sébastien Lifshitz, admirador de Claire Denis -a qui dedicà un documental i de qui fou ajudant en un film-; guanyador del Teddy Award de Panorama a Berlín 2004, amb Wild Side (2003), i cineasta de notable prestigi sobretot al circuit gai, gràcies a títols com Presque rien (2000) i Les corps ouverts (1998). Més informació [AdVitam Distribution]
Per culpa teva (Por tu culpa / It’s your fault / Par ta faute), d’ Anahí Berneri. La cineasta argentina Anahi Berneri també té al seu curriculum el fet d’haver guanyat un Teddy Award de Berlín (el guardó per a films de temàtica homosexual), el 2005, amb Un año sin amor (sexe dur amb què un malalt de SIDA delitós d’enamorar-se brega contra la soledat i la por). Ara torna al festival alemany, amb la història d’una mare que aspira a una normalitat vital, cosa difícil havent de pujar sola i sense calés els seus dos fills petits, un dels quals s’ha ferit greument i, a l’hospital, el metge que l’atén pensa que les ferides del menut són molt més que les conseqüències d’un accident… Vendes internacionals [Bavaria Film Int]
D’entre el que es presenta a Berlinale Special
La perruquera (Die friseuse / The Hairdresser / HLM en prefabriqué), de Doris Dörrie. Primera pel·lícula de la veterana Doris Dörrie en què ella mateixa no n’ha escrit el guió. La perruquera del títol és una dona en atur, que torna al barri de Berlín on va crèixer, a l’antic cantó comunista de la ciutat. En aquell ambient més aviat gris de prefacricats habitatges de protecció oficial, la dona mirarà de refer la seva existència i, com que no l’han volguda a una feina perquè la troben grassa, poc estètica per a una perruqueria, decideix plantar-se pel seu compte, en un local que havia estat un restaurant asiàtic. Comença així una batalla inacabable amb les autoritats, els bancs, els assessors… Vendes internacionals [Fortissimo]
***
Tota la programació de la jornada [Programa 14 de febrer (dg) – Berlín 2010]
***
Cròniques, notícies i articles d’aquesta jornada de Berlín 2010, a la nostra premsa
Yimou versiona els Coen (Bernat Salvà, Avui): Una dona, una arma i una botiga de fideus, de Zhang Yimou, i Greenberg, de Noah Baumbach | Ben Stiller mostra a la Berlinale el seu costat més seriós (Nando Salvà, El Periódico): Greenberg, de Noah Baumbach i Una dona, una arma i una botiga de fideus, de Zhang Yimou | El director xinès Zhang Yimou s´inspira en els germans Coen (Diari de Girona): Una dona, una arma i una botiga de fideus, de Zhang Yimou; Greenberg, de Noah Baumbach, i Sortir per la botiga de regals, de Banksy.
FOTO La perruquera, de Doris Dörrie
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!